R Rubb skrev:
Detta jag inte förstår, producenterna ska betala och de gjorde detta förut via FTI.
Nyligen så tog kommunerna över insamlingen från FTI där producenterna nu betalar kommunerna för insamlingen.

Tycker det rimmar märkligt att kommunerna nu skjuter över extra kostnaden på hushållen, FTI borde stå för kostnaden eller själva ta över insamligen igen.
För vårat hushåll blir det 68:- dyrare per månad eller +40 %
Motiveringen är helt enkelt för att det är dyrare att hämta fler typer av sopor hos hushållen.
Mm, håller med. För oss blir det 55% dyrare för mat/rest (tidigare 2 x 140 l, nu blir det ett kärl a 240...dvs totalt sett färre liter till ett högre pris). Då är det inte heller inräknat de årliga höjningarna...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Pugo skrev:
Med plast menar jag tråg till köttförpackningar, plastfilm runt en massa saker osv. Sådant åkte ner i vanliga slänget förr och nu har vi sett hur stor del det utgjorde.

Vi är förbi blöjåldern, men jag kan sympatiserar med känslan av att det är äckligt att blöjorna ligger i fyra veckor.

Vi har använt de nya tunnare gröna påsarna ett tag och inte upplevt att de läcker mer än de gamla.
Bara så att vi pratar om samma påse:
https://via.tt.se/pressmeddelande/4...ll-i-ostergotland?publisherId=2746664&lang=sv

Vet att de gjorde om designen nyligt och den funkar då bra för oss fortfarande.
Nyheterna kring den nyaste (kommande) rullades ut 1 Juni.

S
L lbgu skrev:
Skaffa en kompost så slipper du betala för att bli av med matavfallet. Sen får du prima jord också. Win-Win.
Sedan är det dags att ringa Anticimex för att bekämpa råttorna.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Tokstolleri. I Stockholm ska man tydligen samtidigt dra ner antalet tömningar till varannan vecka. Vi har inte plats för dessa extra tunnor vid gatan (vi har villa). Det kommer att bli som i villakvarteren i USA, man ställer ut tunnorna på asfalten den dag de tömmer. Fördelningen mellan facken verkar inte heller genomtänkt. Dessutom en märklig hink på utsidan av tunnan för konservburkar
Metallhinken kan du hänga på en mellanvägg I tunnan under veckorna…

S
N Naturnicklas skrev:
Metallhinken kan du hänga på en mellanvägg I tunnan under veckorna…
Stockholm vatten (som sköter soptömningen) : "F-n vi glömde metall-avfall, hur ska vi nu göra ?"

• Haha
karlmb
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag har lagt ut en bild från Västerviksområdet, där det är mest sommarstugor. Tycker inte det ser så vackert ut.[bild]
Vill ni att det ska finare ut är det väl bara att gå ihop och bygga nåt staket eller liknande runt dem.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Sedan är det dags att ringa Anticimex för att bekämpa råttorna.
Tror det är lite överdriven rädsla att komposter = råttinvasion. Har haft kompost i säkert 20 år utan att märka av någon råttinvasion. Möss däremot är det gott om (men de har inget med komposten att göra), var 3e år är det väl någon råtta, tror knappast det har med komposten att göra. Finns faktiskt råttsäkra komposter ifall man är orolig, själv är mina byggda av lastpallar.

Sen skulle jag aldrig släppa in AC på min mark, behöver jag bekämpa råttor så sköter jag det själv.

• Gilla
Daniel Gr och 2 till
  • Laddar…
Vi var "testkommun" redan från början.. (när de fortfarande testade kombinationerna av facken.. innan det lanserades på riktigt för andra)

Så vi har haft detta sedan ca 2010 👍

Har funkat bra, men ibland har man fått tagit några kartonger eller plastbyttor med till sopstationen (för våra fack varit fulla).

Systemet har sina fördelar.. men är inte perfekt heller! Vi har t ex närapå ingen användning av tidningsfacket, får ju inte längre någon reklam typ.. inga dagstidningar osv. Skulla ha mer nytta av mer brännbart ist. (eg mer papp o plast.. men de är ju i andra kärlet)

För oss gäller:
Tömning kärl 1 varannan vecka (tidningar, brännbart, matsopor och ofärgat glas)
Tömning kärl 2 en gång i månaden (papper, plast, metall och färgat glas)

Tidigare för villor så hämtades soptunnan på sin plats vid tömning, samt skulle återställas på samma plats efter tömning.
Men det verkar som om sophämtningen görs på beting. När sista tunnan är tömd så är tömmarna lediga resten av dagen.
Det har lett till att den tömda tunnan ofta lämnades mitt på trottoaren. (Det sparar mycket tid, men tjuvarna ser lätt nästa dag vilka som är bortresta och inte har kunna ställa tillbaka sina tunnor.)

Nu har betinget blivit en ”Arbetsmiljöfråga”. Alla tunnor (i Stockholm) skall nu stå max tre meter bort, inte från tomtgränsen, utan från sopbilen…
I de allra flesta fall betyder det att tunnorna måste blockera infarten till villan (de får inte stå på gatan eller på trottoaren).
Transportvägen skall vara ”hårdgjord” (något som är negativt ur översvämningssynpunkt).

Men det finns ju även den boendes arbetsmiljö att ta hänsyn till. Är det så självklart att den som är rörelsehindrad pensionär själv skall släpa tunnorna fram och tillbaka varje tömningsdag? För att tömmarna skall kunna komma hem lite tidigare?

Redaktionen Redaktionen skrev:
Den nya soplagen lovar enklare återvinning, men inte för alla. Vi går igenom vad som gäller när Sverige inför fastighetsnära insamling.

Du kan läsa artikeln här: Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Oj, jag trodde att detta var en självklarhet i de flesta kommuner i Sverige. Tycker att det är alldeles för mycket gnäll här utan att se möjligheter med det nya upplägget. Vi har haft den här systemet i över 20 år (Helsingborg kommun / NSR) och det fungerar mycket bra.
Eftersom det går inte att komma till alla hus med en lastbil så har vi skapat en sophus förening där vi är 40 hushåll som delar på ett sophus och jag garanterat er att ingen av oss kunde slänga så mycket om vi hade enskilda (2 stycken) sopkärl som i gator sidan om oss. Vist har alla att gå 25-100 meter men de flesta kör förbi den i vilket fall som helst. Boende i gatan är en blandning av barnfamiljer och seniorer och ALLA uppskattar vårt system. Vi sorterar metal, plast, färgat och ofärgat glas, kartong, papper, små elektronik, hushålls batterier, lampor, organisk/matavfall samt restavfall. En gång om året kör vi med grov avfall som är väldigt uppskattat av alla.
Jag själv är ordförande i vårt lilla förening och om det finns intresse så kan jag skapa en tråd om hur det fungerar i vardagen.

• Gilla
Solskiftet och 5 till
  • Laddar…
Z ZoranS skrev:
Eftersom det går inte att komma till alla hus med en lastbil så har vi skapat en sophus förening där vi är 40 hushåll som delar på ett sophus och jag garanterat er att ingen av oss kunde slänga så mycket om vi hade enskilda (2 stycken) sopkärl
Det låter helt genialt att samverka så att flera kan slänga i gemensamma kärl i stället för att alla ska ha egna tunnor i "standardstorlek". Det borde nästan finnas ett särskilt ord för det,,,vad sägs om "återvinningsstation"?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
JRS75 och 21 till
  • Laddar…
S
Z ZoranS skrev:
Oj, jag trodde att detta var en självklarhet i de flesta kommuner i Sverige. Tycker att det är alldeles för mycket gnäll här utan att se möjligheter med det nya upplägget. Vi har haft den här systemet i över 20 år (Helsingborg kommun / NSR) och det fungerar mycket bra.
Eftersom det går inte att komma till alla hus med en lastbil så har vi skapat en sophus förening där vi är 40 hushåll som delar på ett sophus och jag garanterat er att ingen av oss kunde slänga så mycket om vi hade enskilda (2 stycken) sopkärl som i gator sidan om oss. Vist har alla att gå 25-100 meter men de flesta kör förbi den i vilket fall som helst. Boende i gatan är en blandning av barnfamiljer och seniorer och ALLA uppskattar vårt system. Vi sorterar metal, plast, färgat och ofärgat glas, kartong, papper, små elektronik, hushålls batterier, lampor, organisk/matavfall samt restavfall. En gång om året kör vi med grov avfall som är väldigt uppskattat av alla.
Jag själv är ordförande i vårt lilla förening och om det finns intresse så kan jag skapa en tråd om hur det fungerar i vardagen.
NSR har jag själv i min andra fastighet. NSR har gjort det bra av situationen. 2 kärl med fyrfack i vardera (och en tredje om man vill för trädgårdsavfall, men det hör inte till den här sakfrågan). Och sms notifiering dagen innan tömning. Tyvärr i Stockholm så har man valt en annan illa genomtänkt lösning. Tre kärl med två fack. Plus en märklig liten hink vid sidan om för metallavfallet. Man går från tömning en gång i veckan till varannan och var fjärde vecka. Tre olika sopbilar för de tre kärlen. Ingen sms notifiering.

• Gilla
Lasse Suzican och 1 till
  • Laddar…
S
L lbgu skrev:
Tror det är lite överdriven rädsla att komposter = råttinvasion. Har haft kompost i säkert 20 år utan att märka av någon råttinvasion. Möss däremot är det gott om (men de har inget med komposten att göra), var 3e år är det väl någon råtta, tror knappast det har med komposten att göra. Finns faktiskt råttsäkra komposter ifall man är orolig, själv är mina byggda av lastpallar.

Sen skulle jag aldrig släppa in AC på min mark, behöver jag bekämpa råttor så sköter jag det själv.
Vi kan inte lägga ut fågelfrö utan att råttorna kommer. Anticimex har starkt avrått oss från någon som helst djurföda runt huset. Anticimex bits inte och kostar inget. Svårt numera att själv köpa potent råttgift (EU här igen ?)

B Bigfoot skrev:
Det låter helt genialt att samverka så att flera kan slänga i gemensamma kärl i stället för att alla ska ha egna tunnor i "standardstorlek". Det borde nästan finnas ett särskilt ord för det,,,vad sägs om "återvinningsstation"?
Har du inget klokare att säga än att håna? Läs en gång till och försök att förstå skillnaden om du kan. Sophus = fullständigt kontroll över sopor, mängden och hämtningsfrekvenser utan behov av en bil och utan personer som lämnar en hel motor från Volvo 240 sidan om containern.

P
ja jag tror det finns en del som vill sortera till varje pris men att dessa har redan gjort så i lång tid.. kvar är dom hushåll där man inte vill för det är för krångiigt , tidsödande , omständigt osv osv

Vid alla andra såna här större förändringar om hur avfall ska tas omhand så brukar alla försämringar och grejer som gör det krångligare leda till att mer skit hamnar där det inte ska..Att tro att man kan med försämringar kan tvinga in folk i sopsorterings cirkusen är ganska pantat... dom som inte vill kommer man inte att lyckas tvinga denna gång heller..Skiten hamnar bara där den inte borde och utblandad med sorterade grejer..

Sen kan man verkligen ifrågasätta hur man hittar på system , och helt glömmer att olika platser av vårt land har väldigt olika problem... storstadskommunernas problem med platsbrist skiljer sig från glesbygdskommuner med stora avstånd och få boende.. osv osv..

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.