T Tremoten skrev:
Vad tror vi händer med de kommuner som inte tar de nya reglerna i drift pga nuvarande avtal löper ut efter 2027?
Vår kommun kommer att dela ut två nya 2-facks kärl först under våren 2027. Så det kommer inte att gå att sortera hemma från den 1/1-2027…

T tergo skrev:
Senast den 1 januari 2027 ska samtliga kommuner ha infört fastighetsnära insamling ... Kravet på fastighetsnära insamling från den 1 januari 2027 ...

[länk]
Javisst, likafullt tror jag det blir ett femårigt undantag för de som inte infört FNI till den förste januari.

Vad tror du @tergo? Kommer alla kommuner lyckas införa FNI till alla hushåll i år?

R roli skrev:
Så det kommer inte att gå att sortera hemma från den 1/1-2027…
Det går väl att sortera hemma ändå, gör du det inte nu?

• Haha
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst, likafullt tror jag det blir ett femårigt undantag för de som inte infört FNI till den förste januari.

Vad tror du @tergo? Kommer alla kommuner lyckas införa FNI till alla hushåll i år?
JA, nästan 98% av kommunerna klarar det

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går väl att sortera hemma ändå, gör du det inte nu?
Nja, inte till 100%. En del förpackning typ mjölk, fil, smör samt plast går i restavfallet, dvs ordinarie soptunna. Glas, tidningar och kartong kör vi till ÅVC när man behöver kärran till något annat är "återvinningsförvaring".

F fribygg skrev:
har kommunerna lättillgängliga matavfallskärl placerade vid parker och gågator i Västernorrland?
Snart så… 😎

• Haha
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jättesvårt för min mor i nittioårsåldern.
Jag vet att t ex kartong kan öka mycket men i övrigt så hur ofta fyller hon sina fyrfackstunnor?

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag vet att t ex kartong kan öka mycket men i övrigt så hur ofta fyller hon sina fyrfackstunnor?
Tror inte det har lyckats nån gång de månader hon haft tunnorna, men jag har ju fått köra bort stora wellpapp kartonger som hon inte fick ner i de små facken

P
Television_Set Television_Set skrev:
De baserar sitt beslut på att glas idag är en så liten mängd att ha 2 separata kärl är onödigt
Men, vafan? Ska man behöva köpa öl på burk?
🙃

P
Frerider Frerider skrev:
Oj oj vilka problem några gånger om året har man lite för mycket avfall pga. att man kar kalas/fest.
FNI kan ALDRIG dimensioneras efter sådana förutsättningar utan då får man ta sin sop säck med skräp och köra till ÅVC hur svårt är det!
En av poängerna med gemensam sophantering är bekvämlighet, men i Sverige finns det för måna puritaner eller lutheraner som ser ner på folk som vill ha ett bekvämt liv.

P pmd skrev:
En av poängerna med gemensam sophantering är bekvämlighet, men i Sverige finns det för måna puritaner eller lutheraner som ser ner på folk som vill ha ett bekvämt liv.
Nee, om jag ska summera efter denna tråd så behövs det mer reglering än någonsin när det gäller sopor😉

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det definieras i avfallsförordningen som "blandat brännbart kommunalt avfall som inte är skrymmande och som återstår när annat avfall sorterats ut för att samlas in separat".
Kommunalt avfall? Jag kan komma på en del passande definitioner av vad det är, men istället frågar jag. Är det avfall som producerats i aktuell kommun, eller är "kommunal" i detta sammanhang en synonym för "gemensam"?
(Frågan är öppen; andra än Claes får förstås svara).
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
D v s den som innehar avfall ska ha sorterat ut t ex förpackningsavfallet och endast lägga restavfallet i sopkorgarna på stan, t ex en kletig servett från korvmåltiden.
Endast Sverige svensk byråkrati har.

P
R roli skrev:
Nja, inte till 100%. En del förpackning typ mjölk, fil, smör samt plast går i restavfallet, dvs ordinarie soptunna. Glas, tidningar och kartong kör vi till ÅVC när man behöver kärran till något annat är "återvinningsförvaring".
Det tycker jag är en rimlig nivå på sopsorteringen.

P
Frerider Frerider skrev:
Nee, om jag ska summera efter denna tråd så behövs det mer reglering än någonsin när det gäller sopor😉
Du bekräftade just min poäng. 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.