Frerider Frerider skrev:
Men visst är pantflaskor returglas eller?
En pantflaska av plast kan väl inte vara returglas.men returglas kan vara pantflaska.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En pantflaska av plast kan väl inte vara glas..men returglad kan vara pantflaska
Jag menar givet vis glasflaskor var det inte tydligt någ med mina bilder?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Frerider Frerider skrev:
VA 😮
Nämen titta! Precis vad jag önskar mig. Jag måste ta en titt nästa gång jag besöker Systemet.
Jag ska dock erkänna att jag raljerade lite i inlägg #864. Jag köper oftast öl på burk ändå. Det bli mindre vikt att bära på och det smakar bättre.
(Det finns en tråd om huruvida glasflaska eller burk är bättre för ölförvaring. Jag tycker att diskussionen om det fortsätter där och inte här).
Frerider Frerider skrev:
dricker du bara vatten ur kran pojk😂
Om jag dricker vatten så dricker jag vatten från PET-flaska. Vårt eget vatten är visserligen tjänligt, men smakar inte så gott.
Annars håller jag nog mestadels med Falstaff, fakir, när det gäller vatten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Gäller väl generellt, det är skrämmande hur mycket pant-dryckesförpackningar ( halvliters PET och aluminium verkar vara extra frekvent) som slängs ut från fordon och hamnar i diket bredvid vägen, särskilt har jag noterat det runt E6/E20 i Malmö området, och konstigt nog verkar det extra frekvent i avfarter?
Vi borde ha mycket högre pant, det hindrar inte att folk slänger flaskor/burkar men om panten är tillräckligt hög kommer de flesta slängda förpackningar strax hitta en ny ägare oavsett om de ligger i diket eller nån papperskorg.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Producerar du farligare sopor än så?
Mitt avfall är irrelevant. Min fråga kom utifrån.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är helt enkelt sådant avfall som kommunen har skyldighet att ta emot och i vissa fall hämta på fastigheten.
P pmd skrev:
Är inte det i praktiken allt avfall? Radioaktivt avfall är väl undantaget, kanske, men vad mer?
Television_Set Television_Set skrev:
Avfall från verksamheter som trä, skrot, wellpapp, produktionsspill. Bygg och rivningsavfall. Allt farligt avfall. Jordmassor, rena och förorenade. Osv osv
Utifrån den diskussionen verkade det som att kommunen ej har skyldighet att ta emot farligt avfall och jag undrade varför de då ändå gör det. Är det en extra service som ej behöver finnas eller missförstår någon något.

P
Television_Set Television_Set skrev:
Avfall från verksamheter som trä, skrot, wellpapp, produktionsspill. Bygg och rivningsavfall. Allt farligt avfall. Jordmassor, rena och förorenade. Osv osv
Det mesta av det där är inte sånt som kommer från hushåll.

P pmd skrev:
Nämen titta! Precis vad jag önskar mig. Jag måste ta en titt nästa gång jag besöker Systemet.
Det tycker jag att du gör rätt i😉 den finns på burk med men jag med många upplever att den på flaska är godare, så testa!
P pmd skrev:
Jag ska dock erkänna att jag raljerade lite i inlägg #864. Jag köper oftast öl på burk ändå. Det bli mindre vikt att bära på och det smakar bättre.
Förstod det därav smiley 😃
P pmd skrev:
(Det finns en tråd om huruvida glasflaska eller burk är bättre för ölförvaring. Jag tycker att diskussionen om det fortsätter där och inte här).
Ok hade inte en aning om det!
P pmd skrev:
Om jag dricker vatten så dricker jag vatten från PET-flaska. Vårt eget vatten är visserligen tjänligt, men smakar inte så gott.
Annars håller jag nog mestadels med Falstaff, fakir, när det gäller vatten.
Ja vill man slösa kr så köper man vatten på PET-flaska, men jag har inte råd med den lyxen😉

P
D Dilato skrev:
Sen är ju tre kronor i pant en rejäl motivation att inte kasta.
Om tre kronor är mindre än en procent av priset så är det nog inte en så stor motivation. Åtminstone inte för alla.
62 öl på Systembolaget koster 300 kr eller mer och är förpackade på glasflaska. Jag hittade dock inget sätt att reda på hur många av dem som säljs på returflaska.

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Mitt avfall är irrelevant. Min fråga kom utifrån.

Utifrån den diskussionen verkade det som att kommunen ej har skyldighet att ta emot farligt avfall och jag undrade varför de då ändå gör det. Är det en extra service som ej behöver finnas eller missförstår någon något.
Jo dom har skyldighet att ta emot ifrån hushåll så det blir fel att ta in företag då dem har andra regler.

https://www.sopor.nu/sortera-och-aatervinn/farligt-avfall/

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
och konstigt nog verkar det extra frekvent i avfarter?
Man får väl frisyren förstörd om man öppnar bilfönstret i motorvägsfart?

D Dilato skrev:
Sen är ju tre kronor i pant en rejäl motivation att inte kasta.
Man borde nog satt panten till 30 kr istället, då hade det plockats fler förpackningar i dikena och kanske det till och med skulle slängas färre.

P pmd skrev:
Här köper man ofta dricksvatten, kranvattnet är inte att anse som livsmedel utan att koka först.

Man får en sån här för typ 18 sek, strax över kronan per liter.
IMG_20260813_010801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man får väl frisyren förstörd om man öppnar bilfönstret i motorvägsfart?
Skaffa cab!

D Dilato skrev:
Här köper man ofta dricksvatten, kranvattnet är inte att anse som livsmedel utan att koka först.

Man får en sån här för typ 18 sek, strax över kronan per liter.
[bild]
Gissar vilt att vi inte är i samma land, säg att jag har fel😉🙈

Hittar du ingen större, eller är det den din fru bär hem😂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Frerider Frerider skrev:
Ja vill man slösa kr så köper man vatten på PET-flaska, men jag har inte råd med den lyxen😉
Kranvatten är inte gratis heller. Vårt brunnsvatten kostar elektricitet till pumpen och filter till vattenreningen.
Vatten på flaska är inte en stor del av hushållsbudgeten, och det finns en till anledning att köpa det. Vi har ett vattenlager på cirka hundra liter som gör att vi klarar av ett strömavbrott i ganska många dagar. Utan att duscha förstås, och vi får koordinera toalettspolningen lite. 😉
Vi kan förstås hämta vatten i närmaste sjö 2-3 km bort (men inte för att dricka).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.