39 992 läst ·
907 svar
40k läst
907 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Nämen titta! Precis vad jag önskar mig. Jag måste ta en titt nästa gång jag besöker Systemet.Frerider skrev:
Jag ska dock erkänna att jag raljerade lite i inlägg #864. Jag köper oftast öl på burk ändå. Det bli mindre vikt att bära på och det smakar bättre.
(Det finns en tråd om huruvida glasflaska eller burk är bättre för ölförvaring. Jag tycker att diskussionen om det fortsätter där och inte här).
Om jag dricker vatten så dricker jag vatten från PET-flaska. Vårt eget vatten är visserligen tjänligt, men smakar inte så gott.Frerider skrev:
Annars håller jag nog mestadels med Falstaff, fakir, när det gäller vatten.
Vi borde ha mycket högre pant, det hindrar inte att folk slänger flaskor/burkar men om panten är tillräckligt hög kommer de flesta slängda förpackningar strax hitta en ny ägare oavsett om de ligger i diket eller nån papperskorg.D Dilato skrev:Gäller väl generellt, det är skrämmande hur mycket pant-dryckesförpackningar ( halvliters PET och aluminium verkar vara extra frekvent) som slängs ut från fordon och hamnar i diket bredvid vägen, särskilt har jag noterat det runt E6/E20 i Malmö området, och konstigt nog verkar det extra frekvent i avfarter?
Mitt avfall är irrelevant. Min fråga kom utifrån.F fribygg skrev:
Claes Sörmland skrev:
P pmd skrev:
Utifrån den diskussionen verkade det som att kommunen ej har skyldighet att ta emot farligt avfall och jag undrade varför de då ändå gör det. Är det en extra service som ej behöver finnas eller missförstår någon något.Television_Set skrev:
Det tycker jag att du gör rätt i😉 den finns på burk med men jag med många upplever att den på flaska är godare, så testa!P pmd skrev:
Förstod det därav smiley 😃P pmd skrev:
Ok hade inte en aning om det!P pmd skrev:
Ja vill man slösa kr så köper man vatten på PET-flaska, men jag har inte råd med den lyxen😉P pmd skrev:
Om tre kronor är mindre än en procent av priset så är det nog inte en så stor motivation. Åtminstone inte för alla.D Dilato skrev:
62 öl på Systembolaget koster 300 kr eller mer och är förpackade på glasflaska. Jag hittade dock inget sätt att reda på hur många av dem som säljs på returflaska.
Redigerat:
Jo dom har skyldighet att ta emot ifrån hushåll så det blir fel att ta in företag då dem har andra regler.Alfredo skrev:
https://www.sopor.nu/sortera-och-aatervinn/farligt-avfall/
Gissar vilt att vi inte är i samma land, säg att jag har fel😉🙈D Dilato skrev:
Hittar du ingen större, eller är det den din fru bär hem😂
Kranvatten är inte gratis heller. Vårt brunnsvatten kostar elektricitet till pumpen och filter till vattenreningen.Frerider skrev:
Vatten på flaska är inte en stor del av hushållsbudgeten, och det finns en till anledning att köpa det. Vi har ett vattenlager på cirka hundra liter som gör att vi klarar av ett strömavbrott i ganska många dagar. Utan att duscha förstås, och vi får koordinera toalettspolningen lite. 😉
Vi kan förstås hämta vatten i närmaste sjö 2-3 km bort (men inte för att dricka).