Frerider Frerider skrev:
Som vanligt så har alfredo och nu du hoppat sent in så jag orkar inte skriva spaltmeter för att du är lat.
Så frågan om hur kommunen hanterar osorterat avfall i publika soptunnor är att det inte är osorterat 🤔

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jättesvårt för såvitt jag vet tar ÅVC inte emot en sopsäck skräp med blandade fraktioner, vilket skräp normalt är.

Hur hanteras egentligen ”sopkorgar på stan” som kan innehålla vad som helst tro?
Sopkorgar på stan lär vara restavfall. Det definieras i avfallsförordningen som "blandat brännbart kommunalt avfall som inte är skrymmande och som återstår när annat avfall sorterats ut för att samlas in separat".

D v s den som innehar avfall ska ha sorterat ut t ex förpackningsavfallet och endast lägga restavfallet i sopkorgarna på stan, t ex en kletig servett från korvmåltiden.

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
t ex en kletig servett från korvmåltiden.
Eller den halva av måltiden man inte orkade. Kanske med glasflaskan, plastflaskan eller plåtburken man drack till den. Och lite annat…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Eller den halva av måltiden man inte orkade. Kanske med glasflaskan, plastflaskan eller plåtburken man drack till den. Och lite annat…
Ja, då har du inte genomfört någon vidare sortering av ditt avfall enligt din skyldighet i avfallsförordningen. Inte hela världen, restavfallet innehåller mest felsorterat avfall i alla fall.

Relevant utdrag ur avfallsförordningen som ger dig det där utsorteringsansvaret:

Skärmavbild 2026-08-11 kl. 12.26.04.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Ja, då har du inte genomfört någon vidare sortering av ditt avfall enligt din skyldighet enligt avfallsförordningen. Inte hela världen, restavfallet innehåller mest felsorterat avfall i alla fall.
Är jag skyldig att sortera ut matavfallet om jag tar en kokt med mos medans jag GÅR på stan, trodde det räckte att äta det jag orkar och slänga resten i papperskorgen.
Hade jag tagit en dricka till finns det ju kärl att sortera panten i men nått allmänt matavfallskärl har jag då inte sett i varken Norrköping eller Linköpings gatubild.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ja, då har du inte genomfört någon vidare sortering av ditt avfall enligt din skyldighet i avfallsförordningen.
Jag ska omgående informera min kommun om att de behöver sextonfalldiga antalet sopkorgar på stan så medborgarna får rimlig möjlighet att följa regeringens direktiv. Det blir bra det här!

• Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
nått allmänt matavfallskärl har jag då inte sett i varken Norrköping eller Linköpings gatubild.
Jag kan ringa även dessa kommuner så löser det sig nog snart!

• Älska
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ring Örebro och Jönköping oxå, jag kan bli sugen på en korv även om jag råkar vara utomläns..

• Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller den halva av måltiden man inte orkade.
Den spar du väl tills du är hungrig igen😉

Alfredo Alfredo skrev:
Om jag nu råkar köpa en för stor burgare i Sundsvall eller Timrå, har kommunerna lättillgängliga matavfallskärl placerade vid parker och gågator i Västernorrland?

Vad tror vi händer med de kommuner som inte tar de nya reglerna i drift pga nuvarande avtal löper ut efter 2027?

T Tremoten skrev:
Vad tror vi händer med de kommuner som inte tar de nya reglerna i drift pga nuvarande avtal löper ut efter 2027?
Jag tror de får ett femårigt undantag.

Den danska ÅVSen hade faktiskt en liten container för matavfall också!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det är väl Länsstyrelsen som granskar att kommunerna följer avfallsordningen och miljöbalken, har kommun inte infört det nya FNI så väntar förmodligen krav på rättelse och i förlängningen sanktioner eller vite mot kommunen för att den inte uppfyller sina lagstadgade skyldigheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.