38 947 läst ·
868 svar
39k läst
868 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Sopkorgar på stan lär vara restavfall. Det definieras i avfallsförordningen som "blandat brännbart kommunalt avfall som inte är skrymmande och som återstår när annat avfall sorterats ut för att samlas in separat".Alfredo skrev:
D v s den som innehar avfall ska ha sorterat ut t ex förpackningsavfallet och endast lägga restavfallet i sopkorgarna på stan, t ex en kletig servett från korvmåltiden.
Redigerat:
Ja, då har du inte genomfört någon vidare sortering av ditt avfall enligt din skyldighet i avfallsförordningen. Inte hela världen, restavfallet innehåller mest felsorterat avfall i alla fall.Alfredo skrev:
Relevant utdrag ur avfallsförordningen som ger dig det där utsorteringsansvaret:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är jag skyldig att sortera ut matavfallet om jag tar en kokt med mos medans jag GÅR på stan, trodde det räckte att äta det jag orkar och slänga resten i papperskorgen.Claes Sörmland skrev:
Hade jag tagit en dricka till finns det ju kärl att sortera panten i men nått allmänt matavfallskärl har jag då inte sett i varken Norrköping eller Linköpings gatubild.
Jag ska omgående informera min kommun om att de behöver sextonfalldiga antalet sopkorgar på stan så medborgarna får rimlig möjlighet att följa regeringens direktiv. Det blir bra det här!Claes Sörmland skrev:
Den danska ÅVSen hade faktiskt en liten container för matavfall också!
Det är väl Länsstyrelsen som granskar att kommunerna följer avfallsordningen och miljöbalken, har kommun inte infört det nya FNI så väntar förmodligen krav på rättelse och i förlängningen sanktioner eller vite mot kommunen för att den inte uppfyller sina lagstadgade skyldigheter.
Senast den 1 januari 2027 ska samtliga kommuner ha infört fastighetsnära insamling ... Kravet på fastighetsnära insamling från den 1 januari 2027 ...F fribygg skrev:
https://www.naturvardsverket.se/vag...-vissa-verksamheter/fastighetsnara-insamling/