38 868 läst ·
862 svar
39k läst
862 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
De baserar sitt beslut på att glas idag är en så liten mängd att ha 2 separata kärl är onödigt (håller med om man nu väljer den idiotiska lösningen med massor av kärl). De kommer att ha kvar glas-igloos, och siktar på att öka insamlingsplatserna från 25 till 50. Dessutom hoppas man på att förslaget om att blanda färgat/ofärgat glas går igenom så att de kan använda de 50 igloos man redan har. Fördelen är då också att de har en insamlingsrunda, inte 2.W whak skrev:
Det är klart att man måste röra på sig, sedan är det inte riktigt glesbygd några mil utanför Göteborg, men...Z z_bumbi skrev:
Det stora problemet här är större kartong, plast som inte får plats i tunnan osv. När vi har större sällskap på besök får vi mycket mer avfall än vad vi normalt sett får plats med i tunnorna. Det är detta som är det stora problemet! När vi hade ett större kalas i våras med folk som stannade hela veckan, då blev det rejält med avfall som behövde köras till en ÅVS (eller ÅVC).
Nu råkar just jag ha nära till den enda satellit-ÅVC vi har kvar (tar de bort den så har jag 2 mil enkel väg till ÅVC/ÅVS, i fel riktning), men jag har flera bekanta som inte har nära till någon ÅVC längre.
Men eftersom min ÅVC har ytterst begränsade öppettider så har jag ändå en halv släpvagn med kartong och plast som väntar på att köras dit. Jag kan bara passa tiderna på lördagar - om jag är hemma vilket jag ofta inte är då.
Oj oj vilka problem några gånger om året har man lite för mycket avfall pga. att man kar kalas/fest.
FNI kan ALDRIG dimensioneras efter sådana förutsättningar utan då får man ta sin sop säck med skräp och köra till ÅVC hur svårt är det!
FNI kan ALDRIG dimensioneras efter sådana förutsättningar utan då får man ta sin sop säck med skräp och köra till ÅVC hur svårt är det!
Färgat glas är en kostnad, transparent glas är en resurs.Television_Set skrev:
De baserar sitt beslut på att glas idag är en så liten mängd att ha 2 separata kärl är onödigt (håller med om man nu väljer den idiotiska lösningen med massor av kärl). De kommer att ha kvar glas-igloos, och siktar på att öka insamlingsplatserna från 25 till 50. Dessutom hoppas man på att förslaget om att blanda färgat/ofärgat glas går igenom så att de kan använda de 50 igloos man redan har. Fördelen är då också att de har en insamlingsrunda, inte 2.
Att an sedan säger "så lite glas"? Jag har grannar vars HH-nära återvinning av färgat glas inte räcker till. De måste köra till ÅVC med resten av glaset. De dricker i princip alltid vin till maten.
Man har inte heller metallåtervinning hushållsnära. För mig som har kapselmaskin sä räcker inte ens den hushållsnära insamlingen till pga detta.
Problemet jag belyser är att det inte längre finns några ÅVS eller ÅVC i närområdet för många min kommun då man drog in de flesta när man införde HH-nära insamling.Frerider skrev:
Som jag skrev, jag har inga större problem då jag har turen att jag har nära till en ÅVC. Men de flesta i min kommun som bor i kommunen har inte detta om de bor utanför centralorten. Och egentligen har de inte nära där heller, avståndsmässigt kanske men man måste ändå ha bil för att komma till den.
Vart bor du för jag bor lite utanför Gbg och känner inte alls igen detta?pacman42 skrev:
Problemet jag belyser är att det inte längre finns några ÅVS eller ÅVC i närområdet för många min kommun då man drog in de flesta när man införde HH-nära insamling.
Som jag skrev, jag har inga större problem då jag har turen att jag har nära till en ÅVC. Men de flesta i min kommun som bor i kommunen har inte detta om de bor utanför centralorten. Och egentligen har de inte nära där heller, avståndsmässigt kanske men man måste ändå ha bil för att komma till den.
De flesta som bor i hus/radhus har bil.
Måste man det? Om man trivs och klarar sej hemma och lyckas beställa hem det man behöver ska man väl inte tvingas iväg för att lämna ifrån sej sopor. (Är man sen ca 90 år och inte varken kör bil eller kan få färdtjänst är en resa till ÅVC kanske övermäktig)Z z_bumbi skrev:
Man kan inte dimensionera för undantagen, skulle man det så hade alla haft ett 660L kärl för batterier eftersom någon har swingerspartyn 3 dagar i veckan.pacman42 skrev:
Färgat glas är en kostnad, transparent glas är en resurs.
Att an sedan säger "så lite glas"? Jag har grannar vars HH-nära återvinning av färgat glas inte räcker till. De måste köra till ÅVC med resten av glaset. De dricker i princip alltid vin till maten.
Man har inte heller metallåtervinning hushållsnära. För mig som har kapselmaskin sä räcker inte ens den hushållsnära insamlingen till pga detta.
När det gäller glaset så är optisk sortering under utveckling.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 013 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 013 inlägg
De som är handikappade får maten utkörd av lanthandlaren samt genom kommunens kök. Vår kommun vägrar godkänna sopsortering för hemtjänsten åt immobiliserade brukare/patienter. Köra till ÅVC är absolut förbjudet. Inga anhöriga som gör det = Sopberg.Z z_bumbi skrev:
Eftersom min uppgift tydligen väckte viss förvåning att glasinsamlingen domineras av vinflaskor kommer här det utlovade fotot på hur det ser ut i en glasinsamling i Stockholm för ett flerfamiljshus.
Även i det ofärgade glaset finns det till min förvåning rätt mycket vinflaskorna bland pastasåsburkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även i det ofärgade glaset finns det till min förvåning rätt mycket vinflaskorna bland pastasåsburkarna.
Logga in
Skapa konto
I en kranskommun. Klart att de flesta har bil.Frerider skrev:
Syftet var ju att förenkla källsorteringen. Jag är inte helt övertygad om att den har gjort det. Problemet är att det blir rätt många udda fall och att värdet då inte är så stort som det framställs som. Man har inte underlättat så mycket som man framställer det som.
Jag vet många som fortsätter att kasta det mesta i restavfall. Det är enklast så. Jag vet andra som byggt om på gården för att kunna komma åt tunnorna från rätt håll för att kunna sortera avfallet också. Det varierar.
Var precis i Danmark, där är man tydligen intelligenta nog att sortera ut värmeljushållarna till skillnad från Svenskar.
Dessutom tar man emot små metallföremål eftersom man ser till återvinning, inte vem som äger materialet. Som halvdansk blir man ju stolt.
Dessutom tar man emot små metallföremål eftersom man ser till återvinning, inte vem som äger materialet. Som halvdansk blir man ju stolt.
Logga in
Skapa konto
Detta stör mig kraftigt i Sverige, dvs att man skall sortera samma material på olika sätt beroende på hur det använts.Television_Set skrev:
En del hävdar att det har att göra med renheten på materialet (man vill inte ha tungmetaller i nya konservburkar), men i praktiken så använder man alltid jungfruerligt material till mat (både plast, metall och annat). Det är enda sättet att garantera en god kvalitet.