38 947 läst ·
868 svar
39k läst
868 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 930 inlägg
Nu har ju vår kommun haft FNI i 10+ år.
Visst har det blivit färre ÅVS.
Tydligen ska man ha diskuterat att lägga mer 2/3 ÅVC, men det hela slutade med att man istället utökade öppettiderna på de två satellit-ÅVCerna.
Visst har det blivit färre ÅVS.
Tydligen ska man ha diskuterat att lägga mer 2/3 ÅVC, men det hela slutade med att man istället utökade öppettiderna på de två satellit-ÅVCerna.
Konstigt att alla våra utom två då lades ned.Television_Set skrev:
Orsakssambandet är detta:
Insamlingen av kartonger, glas papper mm har hjälpt till att betala infrastrukturen med återvinningscentraler i kommunens yttre delar. Den har inte betalt för allt, men när den intäkten försvinner så anser man sig inte ha råd med resten heller. De två återvinningscentraler som finns kvar är de som står på kommunens egen mark.
Ytan där en av de borttagna återvinningscentralerna stod håller man redan på att bygga ett hus med både bostäder och butiker/gym i.
Man har också tagit bort nästan alla återvinningsstationer. Man har kvar ett par stycken, men även där är det nu riktigt långt för en del som hade dem nära.
I kommunen där min son bor har man också hunnit införa fastighetsnära insamling, där har man ingen chans att lämna det som inte hämtas vid fastigheten om man inte har bil. Min son har varken cykel eller bil och kan därför inte ta sig till återvinningen för att lämna batterier exempelvis. Det kan man iofs också lämna på stormarknaden, men man behöver bil eller cykel för att ta sig till stormarknaden. Så en av mina arbetsuppgifter när jag hälsar på är att tömma de återvinningskärl som inte kan lämnas fastighetsnära.
Intäkten kvarstår även om det inte lämnas på ÅVC eftersom kommunen får betalt för materialet. Största och egentligen enda reella intäkten på ÅVC är skrot och elavfall. Små förpackningar och tidningar är en oerhört liten mängd av den totala mängden avfall som lämnas på ÅVC.pacman42 skrev:
Konstigt att alla våra utom två då lades ned.
Insamlingen av kartonger, glas papper mm har hjälpt till att betala infrastrukturen med återvinningscentraler i kommunens yttre delar. Den har inte betalt för allt, men när den intäkten försvinner så anser man sig inte ha råd med resten heller. De två återvinningscentraler som finns kvar är de som står på kommunens egen mark.
Så jag finner det högst osannolikt att en ÅVC skulle stänga på grund av det. Däremot så kostar anläggningen, tömningarna och personal mycket pengar, varför det kanske inte är försvarbart att ha ÅVC i alla tätorter.
Så om din kommun påstår att de lägger ner ÅVC pga FNI så är det århundradets sämsta svepskäl.
De delade personalen, de som städade och höll ordning gjorde det både för ÅVC och för ÅVS på samma plats. Det fanns samordnings vinster som försvann, det är då naturligt att se över det.Television_Set skrev:
Intäkten kvarstår även om det inte lämnas på ÅVC eftersom kommunen får betalt för materialet. Största och egentligen enda reella intäkten på ÅVC är skrot och elavfall. Små förpackningar och tidningar är en oerhört liten mängd av den totala mängden avfall som lämnas på ÅVC.
Så jag finner det högst osannolikt att en ÅVC skulle stänga på grund av det. Däremot så kostar anläggningen, tömningarna och personal mycket pengar, varför det kanske inte är försvarbart att ha ÅVC i alla tätorter.
Så om din kommun påstår att de lägger ner ÅVC pga FNI så är det århundradets sämsta svepskäl.
Detta var den avgörande händelsen, men det hade kanske skett ändå senare. Numera har vi ytterst få ställen att lämna in avfall/återvinning på i alla fall.
Vi har batterier, elektronik och ljuskällor tillsammans med fyrfackstunnorna. Det är bara en låda man hänger på en av tunnorna.pacman42 skrev:
Konstigt att alla våra utom två då lades ned.
Ytan där en av de borttagna återvinningscentralerna stod håller man redan på att bygga ett hus med både bostäder och butiker/gym i.
Man har också tagit bort nästan alla återvinningsstationer. Man har kvar ett par stycken, men även där är det nu riktigt långt för en del som hade dem nära.
I kommunen där min son bor har man också hunnit införa fastighetsnära insamling, där har man ingen chans att lämna det som inte hämtas vid fastigheten om man inte har bil. Min son har varken cykel eller bil och kan därför inte ta sig till återvinningen för att lämna batterier exempelvis. Det kan man iofs också lämna på stormarknaden, men man behöver bil eller cykel för att ta sig till stormarknaden. Så en av mina arbetsuppgifter när jag hälsar på är att tömma de återvinningskärl som inte kan lämnas fastighetsnära.
Fast batteriholkar brukar finnas på betydligt fler ställen än stormarknader. Bor man i glesbygd måste man väl i alla fall ta sig någonstans någon gång?
Bakom betalvägg så har inte läst hela artikeln.pacman42 skrev:
Men gissar på att det har mef utökning av återvinnings stationer.
https://www.borlangetidning.se/borlange/nytt-besked-om-avfallet-villaagare-slipper-fler-tunnor/