38 955 läst ·
868 svar
39k läst
868 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 519 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 519 inlägg
På gruppnivå, inte enskild prövning för varje privilegium.P pmd skrev:
Naturligtvis, det är en del av språket att göra så.P pmd skrev:
Naturligtvis, det är min upplevelse. Du verkar också argumentera utifrån din upplevelse, och inte med något juridiskt eller politiskt begrepp.P pmd skrev:
P pmd skrev:
Många återvinningsstationer läggs ner, men inte återvinningscentralerna.Alfredo skrev:
I min kommun har man lagt ned alla återvinningscentraler utom två. Detta som en ren konsekvens av den hushållsnära insamlingen.BirgitS skrev:
Återvinningsstationerna är också nedlagda, så man måste till återvinningscentralen för att lämna de mjölkpaket (ett exempel) som inte fick plats i tunnan. Resultatet är att folk nu kastar dem i restavfallet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 519 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 519 inlägg
Uppenbarligen finns det återvinningscentraler kvar. Det gör att följande stämmer:pacman42 skrev:
"Även vid fastighetsnära insamling är det inget tvång att lämna förpackningar i de tilldelade kärlen. Återvinningscentralerna försvinner ju inte."
Man har alltså en valmöjlighet.
Problemet är väl att det kan bli mycket längre avstånd. Hos mig har kommunen flaggat för nedläggning av den som ligger närmast (ca 5 km), effekten av att den försvinner är att det blir ca. 25 km i en riktning jag sällan ska åt istället. Öppettiderna är också rejält minskade.BirgitS skrev:
Du har en valmöjlighet, men det är ju svårt när det är långt till återvinningscentralen. Just jag råkar ha ganska nära till den ena, men många kommuninvånare behöver åka ett par mil för att kunna lämna återvinning som inte kan lämnas fastighetsnära numera. Förr hade vi en återvinningscentral i varje större tätort.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 519 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 519 inlägg
Det som var kärnan i diskussionen jag hade med pmd, var just om det var ett tvång att använda sig av den fastighetsnära insamlingen av förpackningar. Se inlägg #745.Alfredo skrev:
Eller till återvinningscentralen. Det är ännu en anledning att det är så surt får många i min kommun. Det blev längre till återvinningen med fastighetsnära insamling.hsd skrev:
Handeln med alkoholhaltiga drycker är väl redan rejält normaliserad? Jag har inga problem att få tag på hur mycket alkohol som helst till rimliga priser.Claes Sörmland skrev:
Det är knappast Systembolaget som hindrar mig från att supa ihjäl mig.
👍Claes Sörmland skrev:
Det är ett brott att inte gå kursen i hur man försvarar Sverige. Numera deltar man först i ett lotteri om huruvida man måste gå kursen (eller så är det kanske helt frivilligt; jag har inte hängt med helt), men när jag blev inkallad hade man inget val.A ajn82 skrev:
Totalförsvarsplikten gör dock att staten kan börja kalla in folk igen vid behov.