T tergo skrev:
det finns fyrfackkärl med lock i lock det har nsr
Det har inte vi.

BirgitS
P pmd skrev:
Dess privilegier delades ut av kungen (eller motsvarande).
På gruppnivå, inte enskild prövning för varje privilegium.
P pmd skrev:
Ord används ibland i lite vidare och överförd mening.
Naturligtvis, det är en del av språket att göra så.
P pmd skrev:
"Känns som ett privilegium" är lite för luddigt för att vara ett juridiskt eller politiskt begrepp.
Naturligtvis, det är min upplevelse. Du verkar också argumentera utifrån din upplevelse, och inte med något juridiskt eller politiskt begrepp.
P pmd skrev:
Hm. Jag tycker mig minnas att det har skrivits i tråden om irritation över att behöva köra längre med visst skräp efter FNI-reformens införande.
Alfredo Alfredo skrev:
Var det inte någon i tråden som påstod att vissa gör det?
Många återvinningsstationer läggs ner, men inte återvinningscentralerna.

BirgitS BirgitS skrev:
I min kommun har man lagt ned alla återvinningscentraler utom två. Detta som en ren konsekvens av den hushållsnära insamlingen.

Återvinningsstationerna är också nedlagda, så man måste till återvinningscentralen för att lämna de mjölkpaket (ett exempel) som inte fick plats i tunnan. Resultatet är att folk nu kastar dem i restavfallet.

BirgitS BirgitS skrev:
pacman42 pacman42 skrev:
I min kommun har man lagt ned alla återvinningscentraler utom två. Detta som en ren konsekvens av den hushållsnära insamlingen.
Det verkar finnas lite olika erfarenheter här.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
I min kommun har man lagt ned alla återvinningscentraler utom två.
Uppenbarligen finns det återvinningscentraler kvar. Det gör att följande stämmer:
"Även vid fastighetsnära insamling är det inget tvång att lämna förpackningar i de tilldelade kärlen. Återvinningscentralerna försvinner ju inte."
Man har alltså en valmöjlighet.

BirgitS BirgitS skrev:
Uppenbarligen finns det återvinningscentraler kvar. Det gör att följande stämmer:
"Även vid fastighetsnära insamling är det inget tvång att lämna förpackningar i de tilldelade kärlen. Återvinningscentralerna försvinner ju inte."
Problemet är väl att det kan bli mycket längre avstånd. Hos mig har kommunen flaggat för nedläggning av den som ligger närmast (ca 5 km), effekten av att den försvinner är att det blir ca. 25 km i en riktning jag sällan ska åt istället. Öppettiderna är också rejält minskade.

BirgitS BirgitS skrev:
Återvinningscentralerna försvinner ju inte.
Några försvinner tydligen så då kan man ifrågasätta om ovanstående stämmer helt. Det ger hur som helst ingen bra beskrivning av vad som sker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har en valmöjlighet, men det är ju svårt när det är långt till återvinningscentralen. Just jag råkar ha ganska nära till den ena, men många kommuninvånare behöver åka ett par mil för att kunna lämna återvinning som inte kan lämnas fastighetsnära numera. Förr hade vi en återvinningscentral i varje större tätort.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Några försvinner tydligen så då kan man ifrågasätta om ovanstående stämmer helt. Det ger hur som helst ingen bra beskrivning av vad som sker.
Det som var kärnan i diskussionen jag hade med pmd, var just om det var ett tvång att använda sig av den fastighetsnära insamlingen av förpackningar. Se inlägg #745.

hsd
Kom ihåg att det fastighetsnära avfallssortering gäller förpackningar .
plast, metall, glas , papper som inte är förpackning ska i restavfall

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Eller till återvinningscentralen. Det är ännu en anledning att det är så surt får många i min kommun. Det blev längre till återvinningen med fastighetsnära insamling.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är nog olika, jag har ett fack märkt tidningar som tydligen ska tömmas en gång i månaden.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vi har även ett litet fack för batterier och glödlampor som man hänger på den stora tunnan vid tömning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har vi nog mest Systembolaget kvar av gammal ohejdad vana och det understöds av bolagets egna osakliga propaganda om sin egen förträfflighet och samhällets och ungdomens snara undergång om vi normaliserade handeln med alkoholhaltiga drycker.
Handeln med alkoholhaltiga drycker är väl redan rejält normaliserad? Jag har inga problem att få tag på hur mycket alkohol som helst till rimliga priser.
Det är knappast Systembolaget som hindrar mig från att supa ihjäl mig.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite samma är det väl med sophanteringen. Vi har det system vi har av gammal vana. Och systemet har ändrats en del under åren och inte har samhället blivit skräpigare för det.
👍

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Värnplikt är en utbildning, om man sedan i skarpt läge vägra försvara Sverige så är det ett brott. Så vi gör redan båda.
Det är ett brott att inte gå kursen i hur man försvarar Sverige. Numera deltar man först i ett lotteri om huruvida man måste gå kursen (eller så är det kanske helt frivilligt; jag har inte hängt med helt), men när jag blev inkallad hade man inget val.
Totalförsvarsplikten gör dock att staten kan börja kalla in folk igen vid behov.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.