E ENRH skrev:
I grannkommunen har dom infört fastighetsnära sortering för 2-3 år sedan och där verkar dom dessutom ha krav att kärlen skall hägnas in och fastighetsägare måste bygga enskilt eller tillsammans med grannar typ inhägnade ”altaner” och liknande för att kärlen skall stå samlat och stabilt.
Detta låter mycket märkligt, vilken kommun är det?

Det är nog samfälligheten som kräver det.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Detta låter mycket märkligt, vilken kommun är det?
När det är ca. 300 kommuner som alla har att hitta på egna regler så kan man väl knappast bli förvånad vad några kommunbyråkrater hittar på.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Är det inte odemokratiskt att ett fåtal personer hindrar en stor del av befolkningen att låta bil att skräpa ner (om det nu är så att nedskräpning är vad folk vill göra)?
Är det inte snarare så att en majoritet tycker det är fel att skräpa ner och därför har förbjudit det?
P pmd skrev:
Ett privilegium är något man får av andra efter prövning.
Det där är nog onödigt kategoriskt. Adeln hade många privilegier, men inte utdelades de efter enskild prövning i varje fall.

SO skriver "särskild förmån", och ger det här exemplet på en mening där det används i bildlig betydelse:
"det känns som ett privilegium att ha fått leda den här gruppen"
https://svenska.se/?q=privilegium

För mig känns det alltså som ett privilegium att få mitt förpackningsavfall hämtat på tomten i stället för att jag ska behöva transportera det någon annanstans.

Även vid fastighetsnära insamling är det inget tvång att lämna förpackningar i de tilldelade kärlen. Återvinningscentralerna försvinner ju inte.

• Gilla
Television_Set och 3 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Värnplikten infördes för att det gamla indelningsverket inte fungerade när utvecklingen gick mot massarmeer.
Ungefär som att obligatorisk sophämtning infördes för att det blev för mycket skräp liggande här och där (som orsakade miljöproblem).
L lbgu skrev:
Det hade inget med kollektiv bestraffning.
Sverige behöver inte ha värnplikt altså? Det räcker att bestraffa dem som inte frivilligt försvarar landet?

P
Frerider Frerider skrev:
Men det skulle aldrig fungera med sopor i detta land se bara på Think pink.
Varför ska vi ta till odemokratiska metoder för att stoppa sånt?

Redigerat:
P
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte snarare så att en majoritet tycker det är fel att skräpa ner och därför har förbjudit det?
Jag vet inte. Hur många personer är det OK att förtrycka utan att det blir odemokratiskt?

BirgitS BirgitS skrev:
Det där är nog onödigt kategoriskt. Adeln hade många privilegier, men inte utdelades de efter enskild prövning i varje fall.
Dess privilegier delades ut av kungen (eller motsvarande).
BirgitS BirgitS skrev:
SO skriver "särskild förmån", och ger det här exemplet på en mening där det används i bildlig betydelse:
"det känns som ett privilegium att ha fått leda den här gruppen"
[länk]
Ord används ibland i lite vidare och överförd mening.
"Känns som ett privilegium" är lite för luddigt för att vara ett juridiskt eller politiskt begrepp.
BirgitS BirgitS skrev:
Även vid fastighetsnära insamling är det inget tvång att lämna förpackningar i de tilldelade kärlen. Återvinningscentralerna försvinner ju inte.
Hm. Jag tycker mig minnas att det har skrivits i tråden om irritation över att behöva köra längre med visst skräp efter FNI-reformens införande.

BirgitS BirgitS skrev:
Återvinningscentralerna försvinner ju inte.
Var det inte någon i tråden som påstod att vissa gör det?

P pmd skrev:
Varför ska vi ta till odemokratiska metoder för att stoppa sånt?
För att så många inte har förstånd att sköta så enkla basala saker, men vi har mängder med saker som styrs på det sättet ta bara Systembolaget.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Frerider Frerider skrev:
För att så många inte har förstånd att sköta så enkla basala saker, men vi har mängder med saker som styrs på det sättet ta bara Systembolaget.
Host, host. Systembolaget har vi av historiska skäl för att unge läkaren Ivan Bratt fick feeling för att införa det och lyckades övertyga först läkarkåren och sedan lokala politiker i Stockholm att införa det s.k. Stockholmssystemet. Allt detta i en fond där detta sågs som liberalt jämfört med den rådande opinionstrenden att införa rusdrycksförbud.

Nu har vi nog mest Systembolaget kvar av gammal ohejdad vana och det understöds av bolagets egna osakliga propaganda om sin egen förträfflighet och samhällets och ungdomens snara undergång om vi normaliserade handeln med alkoholhaltiga drycker.

Lite samma är det väl med sophanteringen. Vi har det system vi har av gammal vana. Och systemet har ändrats en del under åren och inte har samhället blivit skräpigare för det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sverige behöver inte ha värnplikt altså? Det räcker att bestraffa dem som inte frivilligt försvarar landet?
Värnplikt är en utbildning, om man sedan i skarpt läge vägra försvara Sverige så är det ett brott. Så vi gör redan båda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är inte lätt att bygga en plats för sopkärlen, enligt min kommuns instruktion för två fyrfackskärl (nästa år) så gäller detta:
- handtagen ut mot gatan (så den måste vara öppen och tillgänglig i bakkant om man skall kunna använda dem själv)
- hårdgjord yta i plan med vägen (jag har kärlen i en brant backe, lite lutning blir det allt någonstans)
- ingen klack/tröskel
- max 3 m dragväg.

Inte så lätt att lösa för de flesta.

Mina gamla mindre tunnor är ju lätta att öppna från "fel håll", men det gäller ju inte för fyrfackskärlen.

• Ledsen
  • Gilla
ENRH och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Host, host. Systembolaget har vi av historiska skäl för att unge läkaren Ivan Bratt fick feeling för att införa det och lyckades övertyga först läkarkåren och sedan lokala politiker i Stockholm att införa det s.k. Stockholmssystemet. Allt detta i en fond där detta sågs som liberalt jämfört med den rådande opinionstrenden att införa rusdrycksförbud.

Nu har vi nog mest Systembolaget kvar av gammal ohejdad vana och det understöds av bolagets egna osakliga propaganda om sin egen förträfflighet och samhällets och ungdomens snara undergång om vi normaliserade handeln med alkoholhaltiga drycker.

Lite samma är det väl med sophanteringen. Vi har det system vi har av gammal vana. Och systemet har ändrats en del under åren och inte har samhället blivit skräpigare för det.
Lite förenklat så litar inte staten på att gemen man kan sköta sin alkoholkonsumtion ellr sopor det visar bara på nivån av våra invånare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mina gamla mindre tunnor är ju lätta att öppna från "fel håll", men det gäller ju inte för fyrfackskärlen.
det finns fyrfackkärl med lock i lock det har nsr

Claes Sörmland
Frerider Frerider skrev:
Lite förenklat så litar inte staten på att gemen man kan sköta sin alkoholkonsumtion ellr sopor det visar bara på nivån av våra invånare.
Det ligger nog mycket i det, att den åsikten finns djupt rotad i den antiliberala tjänstemannaelit som arbetar på myndigheter. De som tar fram förslag till förändring av lagstiftningen. Men jag tror en större politisk kraft i frågan är ren bekvämlighet, varför vända upp och ned på samhället när en del av det fungerar? Det krävs s a s en problemanalys eller folkliga krav som kan inverka på val eller partiorganisationernas maktstruktur. Och de finns inte vad gäller Systembolaget eller sophanteringen. Den senare styrs istället av EUs initiativ som i sin tur styrs av den breda gröna nordeuropeiska rörelsen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.