25 417 läst ·
475 svar
25k läst
475 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Vi har haft fastighetsnära insamling i 6 år - avtalet upphandlas av kommunen på 3-års avtal. För varje 3-års avtal får vi byta tunnor för de inte är kompatibla med de bilar vars företag vann upphandlingen.
2016
NY 1st kärl kompost
NY 1st kärl hushållsavfall
UTGÅR Stationär metalltunna med papperssäck
2020
NY 1st 2-fack kärl Kartong+Plast
NY 1 mindre kärl för glas+metall
1st kärl kompost
1st kärl hushållsavfall
2023
NY 1st 4-fack kärl Kartong+Plast med insats för glas
NY 1 liten hink för metall
1st kärl kompost
1st kärl hushållsavfall
UTGÅR 1st 2-fack kärl Kartong+Plast
UTGÅR 1 mindre kärl för glas+metall
2027
1st 4-fack kärl Kartong+Plast med insats för glas
NY 4-fack kärl för kompost och hushållsavfall med insats för metall och tidningar
UTGÅR 1 liten hink för metall
UTGÅR 1st kärl kompost
UTGÅR 1st kärl hushållsavfall
Dessutom vägrar sopbilen köra in på vår väg då vändplats saknas och de inte får vända/backa på privata infarter - resultatet är att vi måste rulla ut tunnorna 150m till vägen. Naturligtvis har alla kärlen olika tömningsdagar.
2016
NY 1st kärl kompost
NY 1st kärl hushållsavfall
UTGÅR Stationär metalltunna med papperssäck
2020
NY 1st 2-fack kärl Kartong+Plast
NY 1 mindre kärl för glas+metall
1st kärl kompost
1st kärl hushållsavfall
2023
NY 1st 4-fack kärl Kartong+Plast med insats för glas
NY 1 liten hink för metall
1st kärl kompost
1st kärl hushållsavfall
UTGÅR 1st 2-fack kärl Kartong+Plast
UTGÅR 1 mindre kärl för glas+metall
2027
1st 4-fack kärl Kartong+Plast med insats för glas
NY 4-fack kärl för kompost och hushållsavfall med insats för metall och tidningar
UTGÅR 1 liten hink för metall
UTGÅR 1st kärl kompost
UTGÅR 1st kärl hushållsavfall
Dessutom vägrar sopbilen köra in på vår väg då vändplats saknas och de inte får vända/backa på privata infarter - resultatet är att vi måste rulla ut tunnorna 150m till vägen. Naturligtvis har alla kärlen olika tömningsdagar.
Vi la blöjorna i separat säck och körde till ÅVC sådär en gång i månaden och dumpa det i energiavfall. Håller med att det är helt omöjligt få plats. Numera måste man tömma säcken så att innehållet syns så är glada vi duckade det. Och vem läser en papperstidning 2026 - där vi bor, 30minuter från Rikets näst största stad, går det inte ens att få en morgontidning i lådan.Vrana skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 078 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 078 inlägg
Så ni sorterar sju olika färger på påsar i sju olika tunnor på tomten, sen kommer sopbilen och tömmer alla i samma binge, varefter det sorteras upp igen? Exklusive glas som ska annorstädes. Låter som att man drog vinstlott med två stora fyrfackskärl.Janus82 skrev:
Vi sorterar våra sopor i 7 olika kärl. Plast, papper, tidningar, metall, glas, kompost och restavfall. Vi får dock inte slänga glas i soptunnan utan den får vi ta med till en återvinningscentral. Förmodligen beror det just på att det kommer skära sönder påsarna, precis som du skriver. Vad gäller plåt så har jag aldrig märkt att den påsen har gått sönder.
Haha. Självklart inte.Karrock skrev:
Vi sorterar i 7 olika kärl inne i huset. Vi använder ett helt vanligt sopsorterings-kit under diskbänken som Ikea och alla andra köksleverantörer säljer. Samtliga påsar går sedan i en och samma soptunna som sopbilen hämtar.
Undantaget är då glas som tidigare nämnts.
Roligaste är väl att de satte ut våra nya kärl klockan 11 på midsommarafton.
Löjligt små tunnor som räcker kanske en vecka på pappförpackningar.
Har ändå stor vagn med kåpa och får ihop ett enormt lass i månaden. Sist var det 6st eur-pallar med också. Vart gör ni av era annars?
Löjligt små tunnor som räcker kanske en vecka på pappförpackningar.
Har ändå stor vagn med kåpa och får ihop ett enormt lass i månaden. Sist var det 6st eur-pallar med också. Vart gör ni av era annars?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 078 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 078 inlägg
Aha. Det låter rimligare.Janus82 skrev:
Jag är ändå imponerad av att män, kvinnor, sopsorteringsmaskiner/arbetare alla med olika synförmåga kan skilja på så många olika påsar. Är det bara olika färger, eller andra kännetecken? Lätt att lägga i en numrerad påse, men förmodligen mycket svårare att sortera ut den igen efter att den åkt sopbil.
I Skurup är vi troligen av de sista på bollen i Sverige. Idag två tunnor- hushåll o matavfall, samt 300 m till lokal återvinningscentral för kartong, tidningar, glas mm. Bara två i familjen och det töms varannan vecka. 1-2 påsar i varje tunna, dvs mest luft. En sak som jag antar kommer att ske är att de lokala återvinningsstationerna kommer att försvinna och jag kan tänka att det bara blir återvinningscentralen som blir kvar. Egentligen bra, då ”folk” tror att någon annan ska ta hand om skräpet som slängs vid de lokala återvinningsstationerna, typ toalettstolar, mat, eller annat skräp. Tyvärr hamnar det väl i naturen istället? Lite fundersam på hur ofta de kommer o hämtar de olika fraktionerna, då vi elektriska grindar som normalt är stängda. detta kan ju ställa till med en del bök, då vi inte vill ha in utomstående på vår stora tomt.
Är det bara färgen så känns det ju lite diskriminerande mot färgblinda. Någon kan definitivt bli kränkt.Karrock skrev:
Aha. Det låter rimligare.
Jag är ändå imponerad av att män, kvinnor, sopsorteringsmaskiner/arbetare alla med olika synförmåga kan skilja på så många olika påsar. Är det bara olika färger, eller andra kännetecken? Lätt att lägga i en numrerad påse, men förmodligen mycket svårare att sortera ut den igen efter att den åkt sopbil.
Hämtar??? Du lär nog bli tvungen att köra ut tunnan till vägen. En stängd grid lär de nog inte öppna. Här hos oss går de MAX in 2 m på tomten för att hämta vårt enda kärl (än så länge), kommer två stora 370 liters fyrfackslärl någon gång under detta år…. Kör vi inte kärlet till tomtgräns så står det kvar till nästa tömning även om det syns från vägenträhandtag skrev:
Precis, färgade påsar. Otroligt illa genomtänkt med dessa fack som inte kan anpassas för någon. Så mycket luft och ’plastmöbler’ vid varje fastighetF fsn skrev:
Ni är inte sist, Stockholm rullar ut nu. Antingen får jag anpassa/ bygga om vid tomtgränsen (riva en häck bl.a.) eller så vet jag inte vad. Jo, jag ställer ut på asfalten på gatan, den dag det är tömning. Sedan vill jag slå ett slag för NSR i nordvästra Skåne, de har tänkt till, till skillnad mot Stockholmträhandtag skrev:
I Skurup är vi troligen av de sista på bollen i Sverige. Idag två tunnor- hushåll o matavfall, samt 300 m till lokal återvinningscentral för kartong, tidningar, glas mm. Bara två i familjen och det töms varannan vecka. 1-2 påsar i varje tunna, dvs mest luft. En sak som jag antar kommer att ske är att de lokala återvinningsstationerna kommer att försvinna och jag kan tänka att det bara blir återvinningscentralen som blir kvar. Egentligen bra, då ”folk” tror att någon annan ska ta hand om skräpet som slängs vid de lokala återvinningsstationerna, typ toalettstolar, mat, eller annat skräp. Tyvärr hamnar det väl i naturen istället? Lite fundersam på hur ofta de kommer o hämtar de olika fraktionerna, då vi elektriska grindar som normalt är stängda. detta kan ju ställa till med en del bök, då vi inte vill ha in utomstående på vår stora tomt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Här sänkte de taxan när de införde fyrfacks.