R roli skrev:
Hämtar??? Du lär nog bli tvungen att köra ut tunnan till vägen. En stängd grid lär de nog inte öppna. Här hos oss går de MAX in 2 m på tomten för att hämta vårt enda kärl (än så länge), kommer två stora 370 liters fyrfackslärl någon gång under detta år…. Kör vi inte kärlet till tomtgräns så står det kvar till nästa tömning även om det syns från vägen
Idag öppnar vi grind via tid, då hämtningen är på fm varannan måndag och tunnorna står 1-2 m innanför tomtgräns. Men hämtas det 2-4 ggr i veckan så blir det ju lite knepigare att bibehålla den säkerhet vi får genom stängda grindar. Jag vet inte hur det kommer att bli, då detta ännu inte informerats om.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Den nya soplagen lovar enklare återvinning, men inte för alla. Vi går igenom vad som gäller när Sverige inför fastighetsnära insamling.

Du kan läsa artikeln här: Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Vi har haft dubbla fyrfackstunnor här i Linköpingstrakten i snart två månader. I vårt hushåll älskar vi det! De sväljer merparten av vår kartong och all vår plast, metall och annat. Inför bytet så delade vi rädslan som många hade, att restavfallsdelen inte skulle räcka till. Som alla andra, vänner, kolleger och liknande, så slogs vi av att det är plast som tog upp nästan all plats i gamla tunnan. Restavfallsdelen räcker utmärkt.

• Gilla
gs242 och 3 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Sedan 10 år har vi haft sopsortering genom färgkodade sop-påsar. Allting åker i samma kärl och sopstationen sorterar sedan allt efter färgen på påsarna. Det är supersmidigt och det är inget problem om man behöver skulle ha blöjbarn som artikeln beskriver eftersom det bara är att öka storleken på tunnan så får allt plats.

Systemet med färgkodade soppåsar gör ju även att flerbostadshus med klassiska sopnedkast inte behöver byggas om utan allt löses i slutet av kedjan. Man kan ju tycka att det systemet borde vara förstahandsvalet för det flesta kommuner av den anledningen.
Det är ju den rätta vägen att gå, vem vill titta på 900 soptunnor ståendes på gatan? Ser ju förjävligt ut

wheelie-bins-lined-up-in-a-steep-cobbled-back-street-of-terraced-houses-CMP07D.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

a-row-of-green-refuse-bins-waiting-to-be-collected-on-a-pavement-in-AW8BTG.jpg
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Jag har lagt ut en bild från Västerviksområdet, där det är mest sommarstugor. Tycker inte det ser så vackert ut. IMG_2695.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
P Pugo skrev:
Vi har haft dubbla fyrfackstunnor här i Linköpingstrakten i snart två månader. I vårt hushåll älskar vi det! De sväljer merparten av vår kartong och all vår plast, metall och annat. Inför bytet så delade vi rädslan som många hade, att restavfallsdelen inte skulle räcka till. Som alla andra, vänner, kolleger och liknande, så slogs vi av att det är plast som tog upp nästan all plats i gamla tunnan. Restavfallsdelen räcker utmärkt.
"Som alla andra, vänner, kolleger och liknande, så slogs vi av att det är plast som tog upp nästan all plats i gamla tunnan."

Vad menar du då? Plast kan väl inte ha tagit upp någon plats i gamla tunnan? Den var väl ändå bara för restavfall + matavfall?
Som att jämföra äpplen med päron.

Generellt är jag positiv till tunnorna men med blöjbarn i familjen kommer det bli otroligt äckligt med tömning var fjärde vecka jämfört med varannan vecka som det varit.
Nu varma sommarmånaderna då blöjor ligger i 4 veckor 🤢

I Linköpingsområdet ska även gröna påsen bytas ut mot supertunna påsar där man vet från andra ställen som infört dom att de håller ingen fukt, våra nuvarande gröna påsar har i princip aldrig blivit blöta under till.
Tekniska verken säger att man bara ska gå ut med matavfallspåsten oftare, problemet är ju att den kommer kladda ner hela soptunnan.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Den nya soplagen lovar enklare återvinning, men inte för alla. Vi går igenom vad som gäller när Sverige inför fastighetsnära insamling.

Du kan läsa artikeln här: Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Det här med Eu lagar dom följs ju bara om det är av intresse för regeringen och kommunerna

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I Göteborg kör de tre tunnor, en för rest- respektive matavfall, en för pappers- och plastförpackningar samt en för glas och metall. På två blöjbarn räcker precis restfacket för oss, pappersförpackningar är det andra facket som ibland håller på att överfyllas innan tömning.
Det värsta med införandet i mina ögon var att de började ta vikttaxa på matavfallet också, tidigare var det bara på restavfallet, och dessutom samma som för restavfallet. I informationen stod det något svammel om att "minska matsvinn", det verkliga skälet tror jag är att de inte klarar att väga två olika fraktioner i samma tunna. (Sen är vikttaxa på avfall ett sabla skott i egen fot, det blir bara att snåljåparna slänger sopor i naturen istället.)

• Gilla
Axeln1 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ska producenterna betala? Varför har de då höjt taxorna?
Detta jag inte förstår, producenterna ska betala och de gjorde detta förut via FTI.
Nyligen så tog kommunerna över insamlingen från FTI där producenterna nu betalar kommunerna för insamlingen.

Tycker det rimmar märkligt att kommunerna nu skjuter över extra kostnaden på hushållen, FTI borde stå för kostnaden eller själva ta över insamligen igen.
För vårat hushåll blir det 68:- dyrare per månad eller +40 %
Motiveringen är helt enkelt för att det är dyrare att hämta fler typer av sopor hos hushållen.

• Arg
  • Gilla
Helena S och 1 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag har lyft ut insatsen för tidningar och färgat glas så vi har åtminstone en halv tunna att slänga brännbart i. Hade inte gått annars med alla blöjor som tar plats.
Det gjorde vi med och följden blev en lapp i lådan om att insatsen skulle vara i annars tömmer de inte vid nästa tillfälle.

• Wow
Festlund
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Detta jag inte förstår, producenterna ska betala och de gjorde detta förut via FTI.
Nyligen så tog kommunerna över insamlingen från FTI där producenterna nu betalar kommunerna för insamlingen.

Tycker det rimmar märkligt att kommunerna nu skjuter över extra kostnaden på hushållen, FTI borde stå för kostnaden eller själva ta över insamligen igen.
För vårat hushåll blir det 68:- dyrare per månad eller +40 %
Motiveringen är helt enkelt för att det är dyrare att hämta fler typer av sopor hos hushållen.
1000 spänn ungefär här.

• Wow
RufusHedman
  • Laddar…
Inte är det vackert med alla nya tunnor, hela stan ser ut som en återvinningscentral.
Skoj också att den första måttangivelsen som kommunen skickade ut och som jag planerade efter visade sig gälla "så mycket plats tar tunnorna på din tomt" och att det inte framgick att "vill du att vi ska tömma också så får du lägga till ett rejält inbördes avstånd".
Den halva tunnan som är avsedd för färgat glas har efter 1,5 månad en liten flaska i sig, med lite tur så hinner det bli en till innan den ska tömmas, man vill ju ha valuta för sophämtningskostnaden!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det står uttryckligen i Producentansvarslagstiftningen att producenterna av förpackningarna skall bekosta det nya systemet med fastighetsnära insamling. Som (förpacknings)producent betalar man avgifter till t.ex. NPA (Näringslivets Producentansvar) baserat på antal kilo som sätts på marknaden av olika materialslag. Detta skall gå till kommunernas insamling. Förra året tog NPA ut för mycket i avgifter, och för detta har producentföretagen i år fått avdrag på årets avgifter.

Nu begär vårt kommunägda renhållningsbolag plötsligt mycket mer betalt (mer än 50%-ig höjning för en tjänst som för mig på alla sätt är sämre dessutom) och jag är nyfiken på om denna kommunens dubbelfinansiering av sopverksamheten verkligen har rättslig grund? Tycker det är konstigt man inte hör/ser mer om denna aspekt?!

Att avgiften höjs en aning, t.ex. inflationsjusterat får man kanske svälja (utöver att man ska behöva rymma flera tunnor på tomten), men det är en rejäl höjning de kommer med. Kan man kanske bestrida beloppet som överskjuter en 10-procentig höjning?! Vad skulle hända då?

Vi konsumenter blir i slutändan de som betalar ” i bägge ändar” eftersom producenternas ökade kostnader knappast är något de kommer äta upp själva utan det läggs på priserna.

• Arg
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Vad menar du då? Plast kan väl inte ha tagit upp någon plats i gamla tunnan? Den var väl ändå bara för restavfall + matavfall?
Som att jämföra äpplen med päron.

Generellt är jag positiv till tunnorna men med blöjbarn i familjen kommer det bli otroligt äckligt med tömning var fjärde vecka jämfört med varannan vecka som det varit.
Nu varma sommarmånaderna då blöjor ligger i 4 veckor 🤢

I Linköpingsområdet ska även gröna påsen bytas ut mot supertunna påsar där man vet från andra ställen som infört dom att de håller ingen fukt, våra nuvarande gröna påsar har i princip aldrig blivit blöta under till.
Tekniska verken säger att man bara ska gå ut med matavfallspåsten oftare, problemet är ju att den kommer kladda ner hela soptunnan.
Med plast menar jag tråg till köttförpackningar, plastfilm runt en massa saker osv. Sådant åkte ner i vanliga slänget förr och nu har vi sett hur stor del det utgjorde.

Vi är förbi blöjåldern, men jag kan sympatiserar med känslan av att det är äckligt att blöjorna ligger i fyra veckor.

Vi har använt de nya tunnare gröna påsarna ett tag och inte upplevt att de läcker mer än de gamla.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Södertälje har papppåsar till matavfallet, blir inte alls kladdigt i tunnan...

• Haha
Finnpucko
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Det värsta med införandet i mina ögon var att de började ta vikttaxa på matavfallet också
Skaffa en kompost så slipper du betala för att bli av med matavfallet. Sen får du prima jord också. Win-Win.

• Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.