25 021 läst ·
465 svar
25k läst
465 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Skulle vara kul att se hur en sådan lag skulle utformas. Med tanke på att de flesta företag har en massa ekonomer anställda som jagar besparingar så misstänker jag att de förpackningar som finns ändå anses nödvändiga. Det hade ju rimligtvis ofta varit billigare ifall man kunde strunta i förpackningen.F Frsto skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 666 inlägg
Tyvärr är det billigaste förpackningarna inte nödvändigtvis de med minst material. Ofta är det billigaste valet en standardförpackning som kan användas till flera produkter och då transporteras och hanteras onödigt mycket luft och material.L lbgu skrev:Skulle vara kul att se hur en sådan lag skulle utformas. Med tanke på att de flesta företag har en massa ekonomer anställda som jagar besparingar så misstänker jag att de förpackningar som finns ändå anses nödvändiga. Det hade ju rimligtvis ofta varit billigare ifall man kunde strunta i förpackningen.
Jag vet inte heller hur en sån lag skulle se ut för att verkligen fungera.
Kommer ju fortfarande ha en kilometer till soptunnan, en närmare sortering förändrar ingenting i vårt fall mer än mindre plats för restavfall
Beror på system, vissa kommuner har fyra. Vid en av våra fastigheter har vi 2 tunnor och 4 fack i varje, men på andra sidan kommungränsen står det istället fyra mindre tunnor, så det kan på vissa platser på landsbygd stå många tunnor i klump.B Bästerortarn skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 274 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 274 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 666 inlägg
Haha, jag är insatt i dom olika systemen men det var inte det jag ifrågsatte. Läs igen så förstår du nog vad jag ifrågasätter.A AndersS skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 666 inlägg
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 076 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 076 inlägg
Finns det ens 8-10 olika färger att ha på plastpåsar? Känns som att påsarna för glas och metall borde gå sönder ofta.Janus82 skrev:
Sedan 10 år har vi haft sopsortering genom färgkodade sop-påsar. Allting åker i samma kärl och sopstationen sorterar sedan allt efter färgen på påsarna. Det är supersmidigt och det är inget problem om man behöver skulle ha blöjbarn som artikeln beskriver eftersom det bara är att öka storleken på tunnan så får allt plats.
Systemet med färgkodade soppåsar gör ju även att flerbostadshus med klassiska sopnedkast inte behöver byggas om utan allt löses i slutet av kedjan. Man kan ju tycka att det systemet borde vara förstahandsvalet för det flesta kommuner av den anledningen.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 274 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 274 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 666 inlägg
Oj, det hade jag verkligen inte en aning om. Jag ändrar mig, det är sannolikt så att du "måste riva det befintliga, gräva ut för större plats, köpa markduk, köpa kross, köpa fler marksten, bygga eländet."Tomture61 skrev:
Tokstolleri. I Stockholm ska man tydligen samtidigt dra ner antalet tömningar till varannan vecka. Vi har inte plats för dessa extra tunnor vid gatan (vi har villa). Det kommer att bli som i villakvarteren i USA, man ställer ut tunnorna på asfalten den dag de tömmer. Fördelningen mellan facken verkar inte heller genomtänkt. Dessutom en märklig hink på utsidan av tunnan för konservburkarRedaktionen skrev:
Vi sorterar våra sopor i 7 olika kärl. Plast, papper, tidningar, metall, glas, kompost och restavfall. Vi får dock inte slänga glas i soptunnan utan den får vi ta med till en återvinningscentral. Förmodligen beror det just på att det kommer skära sönder påsarna, precis som du skriver. Vad gäller plåt så har jag aldrig märkt att den påsen har gått sönder.Karrock skrev:
Tycker hela debatten om 4 sopkärl eller vad det nu är andas dålig fantasi. Det finns kommuner som har system med färgkodade påsar av stärkelse och en stor tunna för allt förutom komposterbart.
Ett sånt kärl med en vuxenstorlek och färgkodat skulle vara en obligatorisk lösning.
Ett sånt kärl med en vuxenstorlek och färgkodat skulle vara en obligatorisk lösning.