25 209 läst ·
474 svar
25k läst
474 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Haha, kanske inte så konstigt att en del kommuner förbjuder sopbilsförarna att backa. Har de problem att köra framåt så lär det ju vara många gånger värre när de backar. Vore antagligen smartare av kommunerna att ha förarhytter som isolerade mot mobilnätet så att förarna inte kan skriva inlägg på Facebook när de körD Dilato skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Om du har besökt resten av Sverige någon gång de senaste åren hade du sett att skyltsystemet är rätt allmänt använt inte bara på ÅVC:er, även på sopkärl och förpackningar, till exempel. Kanske även finns på någon förpackning i en affär på din gata i stan, vem vet?S Snurrespratt skrev:
Det beror väl på om restavfallet energiåtervins? En del forummedlemmar verkar inte anse att det sker energiåtervinning i Norge iaf eftersom man tycker att vi ska fortsätta importera sopor för eldning därifrån trots att vi inte klarar av att materialåtervinna ens 75% av den insamlade svenska förpackningsplasten.D Dilato skrev:
Jag har senaste månaden inte hittat nått fack eller tunna i den fastighetsnära insamlingen att slänga plåt i varken i Västerviks, Linköping eller Motala kommun, möjligt att skyltarna är standardiserade även om antalet tuńnor skiljer men midsommarens silburkar har man missat eller helt enkelt skitit i att samla in fastighetsnära.SågspånPappspikEternit skrev:
Här handlar det om en container på ÅVC som i alla tider hetat 'brännbart'. "Oj nu får det inte heta brännbart längre, vi måste byta skylt". Man förbjuder ordet 'brännbart', fast just det innehållet ändå går till förbränning.SågspånPappspikEternit skrev:
Leder till insikten att numera sysslar jag med energiåtervinning i min öppna spis, jag bränner inte ved. Annars är jag inte politiskt korrekt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Den svartvita skylten med texten Energiåtervinning är väldigt allmänt använd på svenska ÅVC:er, inte bara hos dig i stan. Använder man skyltsystemet som jag länkade till är det en av skyltarna.S Snurrespratt skrev:Här handlar det om en container på ÅVC som i alla tider hetat 'brännbart'. "Oj nu får det inte heta brännbart längre, vi måste byta skylt". Man förbjuder ordet 'brännbart', fast just det innehållet ändå går till förbränning.
Leder till insikten att numera sysslar jag med energiåtervinning i min öppna spis, jag bränner inte ved. Annars är jag inte politiskt korrekt.
Begreppet energiåtervinning används exempelvis av branschorganisationen Avfall Sverige. I Avfallsförordningen används både begreppen restavfall och förbränning. Det är liksom ingen som förbjudit användning av ordet brännbart.
Anledningen att man tagit bort Brännbart på
åVC är för att slippa käfta med besserwissers om att allt brinner vid rätt temperatur.
Energiåtervinning är det näst sista steget i Avfallstrappan, där det sista steget är deponi.
åVC är för att slippa käfta med besserwissers om att allt brinner vid rätt temperatur.
Energiåtervinning är det näst sista steget i Avfallstrappan, där det sista steget är deponi.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Åtminstone i Västervik ska det finnas ett fack i en av tunnorna för metallförpackningar:F fribygg skrev:Jag har senaste månaden inte hittat nått fack eller tunna i den fastighetsnära insamlingen att slänga plåt i varken i Västerviks, Linköping eller Motala kommun, möjligt att skyltarna är standardiserade även om antalet tuńnor skiljer men midsommarens silburkar har man missat eller helt enkelt skitit i att samla in fastighetsnära.
https://www.vmeab.se/tjanster/avfall--atervinning/lamna/mer-om-fastighetsnara-insamling/
Övriga orkade jag inte kolla 🤓.
Har nu fått information om att mina 2 soptunnor för brännbart/restavfall och kompost ska bytas ut till 2 nya större tunnor.
Tunna #1 Pappersförpackningar och kompost
Tunna #2 Restavfall och Plast
Trodde det skulle komma glas och plåt insamling också 🤷♂️
Tunna #1 Pappersförpackningar och kompost
Tunna #2 Restavfall och Plast
Trodde det skulle komma glas och plåt insamling också 🤷♂️
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Har varit samma i de tre kommuner jag bott i (någon tom sa att det var dyrare att kompostera själv, pga annan taxa på sophämtningen.. kanske var just pga att de måste kontrollera komposten.. och tar bet för det med? 🤔 )L lbgu skrev:Du verkar bo i en kommun ledd av en gammal STASI-officer.
Helt sjukt att folk accepterar sådan idioti. Att behöva betala för att söka tillstånd för att ha en kompost på tomten är så dumt att jag saknar ord för det. Sen att sopgubbarna får göra saker som inte ens polisen skulle få göra utan åklagares tillstånd för husrannsakan är ju helt absurt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden