P
K karlmb skrev:
Mp är iaf onda.
Nej, miljöpartister är inte onda[*]. De är enkelspåriga och ibland okunnigt naiva. Enfrågepartier drar till sig fundamentalister.

[*] Ond och god är religiösa termer som inte hör hemma i en modern diskussion. Det är svårt att komma överens om vad de termerna innebär, speciellt som olika religioner har olika tolkningar och ganska många människor inte ens är religiösa.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den svartvita skylten med texten Energiåtervinning är väldigt allmänt använd på svenska ÅVC:er, inte bara hos dig i stan. Använder man skyltsystemet som jag länkade till är det en av skyltarna.
Orwell skickar sin beundran för språkförändringen.
Begreppet energiåtervinning används exempelvis av branschorganisationen Avfall Sverige. I Avfallsförordningen används både begreppen restavfall och förbränning. Det är liksom ingen som förbjudit användning av ordet brännbart.
Var används skyltar med "brännbart" istället för "energiåtervinning"?

P
T Television_Set skrev:
Anledningen att man tagit bort Brännbart på
åVC är för att slippa käfta med besserwissers om att allt brinner vid rätt temperatur.
Energiåtervinning är det näst sista steget i Avfallstrappan, där det sista steget är deponi.
Slipper personalen käfta med besserwissrar nu?
E=mc²

P pmd skrev:
Orwell skickar sin beundran för språkförändringen.
Ord och begrepp förändras och byts ut. Det görs inte nödvändigtvis i manipulativt syfte. För 20 år sedan hade många ÅVC:er en container med skylten Deponirest. Den skylten ser man sällan numera.
P pmd skrev:
Var används skyltar med "brännbart" istället för "energiåtervinning"?
Har sett skylten Brännbart på de stora privata återvinningsföretagens containrar som står utställda hos deras kunder.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Ord och begrepp förändras och byts ut. Det görs inte nödvändigtvis i manipulativt syfte.
Städare -> lokalvårdare, sanitstekniker (det andra har dock kanske har lite mer utökade arbetsuppgifter).
Vaktmästare -> internservicegeneralist (jo, det har jag sett).
Lite manipulativt var det allt. Det handlade om att försöka höja status.
För 20 år sedan hade många ÅVC:er en container med skylten Deponirest. Den skylten ser man sällan numera.
För ett antal år en fick jag slänga mina tomglas i en container märkt "deponi" på ÅVC. Tills jag inte längre fick det av oklar anledning.
Har sett skylten Brännbart på de stora privata återvinningsföretagens containrar som står utställda hos deras kunder.
Det är bra när det framgår klart vad det handlar om, till skillnad från "energiåtervinning".
Sophantering har mer eller mindre generellt blivit "återvinning" även när det inte handlar om återvinning. Sophantering är mer generellt. Återvinning är en delmängd av det begreppet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ord och begrepp förändras och byts ut. Det görs inte nödvändigtvis i manipulativt syfte.
Dessa terminologiförändringar sker nästan alltid för att manipulera, d v s omärkligt påverka eller styra i önskad riktning.

Sen att många uppfattar själva ordet manipulera som negativt och inte vill förknippas med sådan verksamhet är en annan sak. Och samhällets ordpoliser som med energi sprider de nya manipulativa ordet är inte sällan på den självutnämnda "goda" sidan. Självupplevelse: progressiv, i klang med samtiden och vaken och medveten om samhällsproblemen och förändringen som krävs. Inte kul att kalla sig själv för manipulatör med den självbilden.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Lunds Renhållningsverk ligger ständigt i toppskiktet tack vare 4-fackssystemet. Både i Avfall Sveriges enkäter samt egna kundnöjdhetsenkäter.

Påsarna är skit, dels för att se går sönder, folk använder fel påse när en sort tar slut, och ger en känsla av att vitsen med sortering uteblir eftersom allt hamnar i samma tunna ändå.
Utsorteringsgraden är inte i närheten av 4-fackssystemet ens när alla påsar sorterats rätt.
De färgade påsar jag har använt har hållit hög kvalité och har aldrig gått sönder. Betydligt hållbarare än t.ex. gamla matkassar. Vad gäller dina känslor för sopsortering förstår jag inte ens argumentet.

S Snurrespratt skrev:
Den var lätt att svara på, implementerat av det röd-gröna styret: "Åsa Lindhagen (MP) är Stockholms miljö- och klimatborgarråd. Hon leder miljö- och klimatroteln i det rödgröna styret (S, V, MP) och har ansvaret för stadens övergripande miljö- och klimatarbete samt miljöförvaltningen"
Nu vet ju inte jag vem som har bytt skyltar på sopstationerna men termen "energiåtervinning" har i alla fall varit allmänt använd åtminstone sedan 90-talet. I Sverige är det dessutom en ganska bra term eftersom energin går till fjärrvärme som är en ganska effektiv process jämfört med mycket av den återvinning som påbjuds idag. Miljöpartiet (som jag inte har någon koppling till och inte har mycket till övers för) kom in i Stockholms kommunfullmäktige 1991 om jag inte minns fel och det tog ett bra tag innan de fick tillräckligt med makt för att börja förstöra kommunen (och resten av landet) på allvar.

Ord och begrepp förändras och byts ut. Det görs inte nödvändigtvis i manipulativt syfte. För 20 år sedan hade många ÅVC:er en container med skylten Deponirest. Den skylten ser man sällan numera.

Japp, och det betyder att allt brännbart får läggas i den, och den är ju inte en ÅVC där allt ska sorteras. Hyr du en container för brännbart från en privat åkare, eller kommun för den delen, så får du betala behandlingsavgift för avfallet, för brännbart c:a 1000kr+moms. Det slipper du på ÅVC. Och, på en ÅVC så är alla med och betalar genom avfallstaxan, så om du inte sorterar så bidrar du till större höjningar av avfallstaxan nästa år. Rätt sorterat material gör att avfallstaxan inte behöver höjas lika mycket.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessa terminologiförändringar sker nästan alltid för att manipulera, d v s omärkligt påverka eller styra i önskad riktning.
Jag hoppar över det förtäckta personangreppet och går direkt på sakfrågan.
Avfallshanteringen har förändrats mycket de senaste 100 åren och fortsätter att göra det. Då hade det varit synnerligen märkligt om man fortsatte använda de äldre begreppen bara för att inte misstänkas för att vara manipulativ.
I avfallshanteringens barndom gavs matresterna till hushållsgrisen. Grisaspannen var ett vedertaget begrepp. Nu mera saknar de flesta gris, och lägger sina matrester i en påse märkt matavfall. Denna påse tas om hand tillsammans med annat kommunalt avfall och rötas i en biogasanläggning. Givetvis går det att använda termen grisaspann fortfarande, men risken för att bli missförstådd är stor.

1950-talets soptipp fanns i nästan varje socken och var exempelvis en hög som eldades upp en gång om året, en hög som fick ligga och förmultna eller en avslutad torv- eller grustäkt som fylldes igen med sopor för att jämna ut marken. Allt, precis allt gick att lägga på soptippen! Dagens deponi finns möjligen en eller två i varje län och är en anläggning med bottentätning och organiserad rening av lakvattnet från deponin. Det som läggs på deponin är sådant som inte går att återvinna, förbränna eller behandla biologiskt. Även förorenade jordar som inte kan behandlas med nuvarande teknik läggs på deponi. Folk förstår fortfarande ordet soptipp, men den som använder begreppet deponi är inte nödvändigtvis en smygauktoritär miljöfascist som gömmer sina onda avsikter bakom en fasad av godhet och hemstickade ylletröjor.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag hoppar över det förtäckta personangreppet och går direkt på sakfrågan.
Fanns inget förtäckt personangrepp i mitt inlägg.

Avfallshanteringen har förändrats mycket de senaste 100 åren och fortsätter att göra det. Då hade det varit synnerligen märkligt om man fortsatte använda de äldre begreppen bara för att inte misstänkas för att vara manipulativ.
I avfallshanteringens barndom gavs matresterna till hushållsgrisen. Grisaspannen var ett vedertaget begrepp. Nu mera saknar de flesta gris, och lägger sina matrester i en påse märkt matavfall. Denna påse tas om hand tillsammans med annat kommunalt avfall och rötas i en biogasanläggning. Givetvis går det att använda termen grisaspann fortfarande, men risken för att bli missförstådd är stor.

1950-talets soptipp fanns i nästan varje socken och var exempelvis en hög som eldades upp en gång om året, en hög som fick ligga och förmultna eller en avslutad torv- eller grustäkt som fylldes igen med sopor för att jämna ut marken. Allt, precis allt gick att lägga på soptippen! Dagens deponi finns möjligen en eller två i varje län och är en anläggning med bottentätning och organiserad rening av lakvattnet från deponin. Det som läggs på deponin är sådant som inte går att återvinna, förbränna eller behandla biologiskt. Även förorenade jordar som inte kan behandlas med nuvarande teknik läggs på deponi. Folk förstår fortfarande ordet soptipp, men den som använder begreppet deponi är inte nödvändigtvis en smygauktoritär miljöfascist som gömmer sina onda avsikter bakom en fasad av godhet och hemstickade ylletröjor.
Vilka riktigt dåliga exempel. Ingen lär argumentera för ordet grisaspan. Utom du själv då. Den typ av argumentationsfel du gör är att du hittar på kontrafaktiska scenarier utan grund i verklighet eller som har stöd av andra skribenter. Sen argumenterar du mot detta hittepå. Det kallas för halmgubbeargumentation.

Lustigt nog är det ett exempel på en form av manipulation.

Unikt namn
Min lokala kommunala sopstation har kallats åvc, men kallas nu kretsloppsstation. En skifte i en finare riktning.

Men i verkligheten är exempelvis plastförpackningskärlet allt som oftast fullt, och jag ombeds kasta dessa i energiåtervinningskontainern (brännbart) istället.

Destå striktare är de med det som ska deponeras. Även mycket små mängder asfalt är strängt förbjudet och då ombeds jag istället åka till en komersiell sopstation många mil bort.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Min lokala kommunala sopstation har kallats åvc, men kallas nu kretsloppsstation. En skifte i en finare riktning.

Men i verkligheten är exempelvis plastförpackningskärlet allt som oftast fullt, och jag ombeds kasta dessa i energiåtervinningskontainern (brännbart) istället.

Destå striktare är de med det som ska deponeras. Även mycket små mängder asfalt är strängt förbjudet och då ombeds jag istället åka till en komersiell sopstation många mil bort.
Det är på grund av att äldre asfalt är farligt avfall, den måste testas innan för att påvisa att den inte innehåller cancerframkallande PAH. Blandar man in det i baljan för inert material så klassas hela lasset som faligt avfall, så istället för typ 100kr/ton i behandlingsavgift så blir kostnaden över 3.000kr/ton.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
T Television_Set skrev:
Det är på grund av att äldre asfalt är farligt avfall, den måste testas innan för att påvisa att den inte innehåller cancerframkallande PAH. Blandar man in det i baljan för inert material så klassas hela lasset som faligt avfall, så istället för typ 100kr/ton i behandlingsavgift så blir kostnaden över 3.000kr/ton.
Ja det finns säkert någon rationell idé när det gäller större volymer.

Men det var i praktiken ett halvdussin kantstenar (modell https://byggelandet.dk/wp-content/uploads/2024/03/kantsten.jpg ) jag bänt loss från asfalteringen hemma med sammanlagt två nävar "asfaltssflingor" undertill som följt med.

När jag väl dök upp på den kommersiella anläggningen med dessa så skrattade personen i kassan och hänvisade mig till deponi fållan.

Att skicka in mina två deciliter asfalt på labratorieanalys hade kanske varit korrekt ur vissa avseenden, men inte så praktiskt.
Risken att liknande stenar istället hamnar i ett dike på vägen till ÅVC nästa gång är ju inte obefintlig, beroende på hur laglydig man känner sig.

• Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja det finns säkert någon rationell idé när det gäller större volymer.

Men det var i praktiken ett halvdussin kantstenar (modell [länk] ) jag bänt loss från asfalteringen hemma med sammanlagt två nävar "asfaltssflingor" undertill som följt med.

När jag väl dök upp på den kommersiella anläggningen med dessa så skrattade personen i kassan och hänvisade mig till deponi fållan.

Att skicka in mina två deciliter asfalt på labratorieanalys hade kanske varit korrekt ur vissa avseenden, men inte så praktiskt.
Risken att liknande stenar istället hamnar i ett dike på vägen till ÅVC nästa gång är ju inte obefintlig, beroende på hur laglydig man känner sig.
Det finns en sprayfärg som ger utslag på PAH, något varje ÅVC borde ha…

https://www.ahlsell.se/products/for...ck/80215145---asfaltspray-pak-detector-500-ml

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.