25 301 läst ·
474 svar
25k läst
474 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Fast ska man se det så är väl även vatten och väldigt mycket annat giftigt då det inte är hälsosamt att konsumera väldigt mycket. Säljs kanelen öppet i butik utan tydliga varningar så anser jag den inte som giftig, även om man säkert inte mår bra ifall man sätter i sig hela burkens innehåll. Läste i nån tidning om någon som blivit sjuk av att ha druckit för mycket Ramlösa då det fanns något spännande ämne i brunnsvattnet, kanske dags att dödskallemärka de flaskornaT Television_Set skrev:
Det går åt fossilenergi att transportera hit skiten, bättre att elda norska sopor i norska kraft eller fjärrvärmeverk än att köra dem med lastbil till svenska ostkusten som nu sker.BirgitS skrev:
Och all annan sopsortering?T Television_Set skrev:
Jag är (precis som många andra) inte så kunnig om det här ämnet. Varför tror du att jag skrev inlägg #153?T Television_Set skrev:
Det finns ytterst lite urskog i Sverige. Cirka 0.3 % av all skog är urskog, enligt den här artikeln.T Television_Set skrev:
I den lär man sig också att det är skillnad på urskog och naturskog.
Det är, såvitt jag vet, inte tillåtet att avverka urskog, så den lilla urskog som finns kvar kan förmodligen känna sig lugn.
Hur det är med naturskog vet jag inte.
Det är bra att ställa frågor. Det får andra att tänka efter och fundera på om de har rätt eller fel.T Television_Set skrev:
Som bonus kanske man lär sig något. Om man får vettiga svar.
I så fall borde du klara av att ge vettiga svar (med källhänvisningar) på de flesta frågor i ämnet.T Television_Set skrev:
En slutsats om det måste förstås varje användare av tunna dra själv. Beroende på omständigheterna kan det vara lämpligt att förvara foder i en ej livsmedelsgodkänd fodertunna. Den som är osäker avstår förstås.L lbgu skrev:Jag är säker ifall tunnan hade varit tillverkad av en plastsort som var tillåten att användas för livsmedel så hade det stått i annonsen. Det hade utökat kundgruppen till folk som vill ha kärl att förvara diverse livsmedel. Och är inte plasten godkänd för livsmedel så drar åtminstone jag slutsatsen att den inte är lämplig att förvara mat i. Varken för djur eller människor.
Jag spekulerar inte. Jag frågar.BirgitS skrev:
Men vad jag främst stör mig på är att överheten hittar på nya sophämtningsrutiner utan att ge oss undersåtar ordentliga motiveringar. Man skulle kunna få intrycket att beslutsprocessen inte är rationell utan snarare baserad på något religiöst (eller auktoritärt).
De samlade in alla hos oss och sa att de skulle återvinnas.L lbgu skrev:Eller så bränns de upp i något värmeverk. Gamla sopkärl kan nog vara rätt ofräscha med ingrodda kulturlager skit. Vet inte hur rutinerna är men jag antar att man inte vill ha med en massa främmande ämnen i den återvunna plasten så då måste dessa soptunnor rengöras och deras storlek gör säkert att de system som rengör andra hushållssopor inte passar. Och ska de börja rengöras för hand så lär det kosta mycket mer än det smakar.
Själv låter jag de gamla soptunnorna bli regnvattentunnor. Varför kasta bort fullt fungerande tunnor som har diverse alternativa användningsområden. Kan ju ha sand i en för halkbekämpning på vintern t.ex.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Det finns alldeles för få fjärrvärmeverk etc. i Storbritannien och Norge. Om de hade kunnat det ta hand om det själva, på ett sätt som vore billigare än att transportera dem till Sverige och betala svenska verk för att ta hand om dem, hade de gjort det förstås.F fribygg skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
En ordentlig motivering är väl att läsa och förstå en rapport på 50 sidor (eller så), få undersåtar är intresserade av att göra det.P pmd skrev:
En konspirationsteori från din sida alltså.P pmd skrev:
De får väl investera i kraftvärmeverk i Norge om de så önskar, får de inte sälja skiten till exempelvis Sundsvall blir de ju tvingade att själv ta hand om den och ta de verkliga kostnaderna och problemen med askan från förbränningen.BirgitS skrev:
Om det bara vore kostnaden det handlade om skulle vi ju inte pyssla med transporter av plastförpackningar över hela Sverige och sortering av plastavfall i Motala, det handlar om en TRO om att det är bra att materialåtervinna centralt även om det bara är ca hälften som materialåtervinns i verkligheten.