P
F fribygg skrev:
Vet du om de skulle material eller energiåtervinnas?
Energiåtervinnas är en lite märklig term. Återvinna betyder vinna tillbaka. I SAOB flnns flera exempel som handlar om landområden och annan egendom. Även betydelsen återvandring finns med och återvinna balansen, sina krafter eller fattningen (samt flera andra betydelse som jag tvivlar på används speciellt mycket idag). Den moderna betydelsen återanvändning är ganska ny. Återbruka är äldre.

Att kalla bränna för energiåtervinna tycker jag låter lite konstigt. Det är ju ingen energi som återförs i vanlig mening.
Vem hittade på den termen?

Det en FTX-ventilation gör kanske kan kallas för energiåtervinning?

Redigerat:
P
BirgitS BirgitS skrev:
En ordentlig motivering är väl att läsa och förstå en rapport på 50 sidor (eller så), få undersåtar är intresserade av att göra det.
Det gör inte en sådan rapport meningslös. Alla som är inblandade i en ny sorts sophantering borde vara intresserade. Det är förvisso en ganska liten andel av befolkningen, men även våra härskare som fattar besluten borde vara intresserade av ett bra underlag för sina beslut
BirgitS BirgitS skrev:
En konspirationsteori från din sida alltså.
Det är inte en teori. Inte ens en tes. Om omdaningen av sophanteringen inte har rationell grund så behöver det inte vara en konspiration. Det kan lika gärna (eller kanske t.o.m. troligare) bero på masspsykos.

Om, alltså.

P pmd skrev:
Det är inte en teori. Inte ens en tes. Om omdaningen av sophanteringen inte har rationell grund så behöver det inte vara en konspiration. Det kan lika gärna (eller kanske t.o.m. troligare) bero på masspsykos.
Det är ju typiskt sossetänk att allt som verkar korkat eller irrationellt inom offentlig förvaltning förstås inte är det, utan bara illvilliga konspirationsteorier från högern.

BirgitS
P pmd skrev:
Det gör inte en sådan rapport meningslös. Alla som är inblandade i en ny sorts sophantering borde vara intresserade. Det är förvisso en ganska liten andel av befolkningen, men även våra härskare som fattar besluten borde vara intresserade av ett bra underlag för sina beslut
Och jag tror att de har det utgående från vad jag har läst under åren. Det har ju förekommit exempel på nyttan i tråden.
P pmd skrev:
Energiåtervinnas är en lite märklig term. Återvinna betyder vinna tillbaka. I SAOB flnns flera exempel som handlar om landområden och annan egendom. Även betydelsen återvandring finns med och återvinna balansen, sina krafter eller fattningen (samt flera andra betydelse som jag tvivlar på används speciellt mycket idag). Den moderna betydelsen återanvändning är ganska ny. Återbruka är äldre.

Att kalla bränna för energiåtervinna tycker jag låter lite konstigt. Det är ju ingen energi som återförs i vanlig mening.
Facktermer har väl alltid haft sitt eget liv och språk har alltid ändrats med tiden.

SO har även den här betydelsen:
"på nytt framställa (viss råvara) ur (viss typ av) förbrukade varor särsk. ur sopor och avfall"
Belagt sen 1925 så det är inte ens nytt.
https://svenska.se/?q=återvinna

Finns med i SAOB under avsnittet 2) under återvinna.

Återbruka är väl mer att använda utan att förändra materialet nämnvärt dvs. återanvända, man kan återbruka gamla fönster när man bygger ett växthus t.ex.
.

• Wow
  • Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
Är att kasta skräp i restavfall då energiproduktion?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Finns med i SAOB under avsnittet 2) under återvinna.
Ja, jag tror att jag nämnde det, men det är en ganska modern användning av ordet. Ingen återvinning direkt. :-)
BirgitS BirgitS skrev:
Återbruka är väl mer att använda utan att förändra materialet nämnvärt dvs. återanvända, man kan återbruka gamla fönster när man bygger ett växthus t.ex.
Återbruka och återanvända är synonymer, men språket är inte statiskt så de båda orden kan ha lite olika konnotation i olika dialekter och sociolekter.

Det går ofta mode i användning av vissa ord, och jag tror att den moderna användningen av "återvinna" har blivit ett sådant modeord.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Menar du tekniköverföring på miljöområdet? Ungefär det brukar anföras som skäl att vi i Sverige ska vara utsläppsfakirer (när det gäller växthusgaser), men hur fungerar det i praktiken?
I praktiken verkar vi skänka några gamla sopbilar bara.

BirgitS
P pmd skrev:
Ja, jag tror att jag nämnde det, men det är en ganska modern användning av ordet.
Vi har nog olika uppfattning om vad ganska modern innebär när det gäller ord. För mig är det inte något som är 100 år gammalt. 😀

Problem, med körning på grusväg framåt. Sopbilen hade lagt sig för att vila. Troligen fick de väja för en mördarsnigel och hamna i diket
IMG_0396.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är att kasta skräp i restavfall då energiproduktion?
Det beror väl på om restavfallet energiåtervins? En del forummedlemmar verkar inte anse att det sker energiåtervinning i Norge iaf eftersom man tycker att vi ska fortsätta importera sopor för eldning därifrån trots att vi inte klarar av att materialåtervinna ens 75% av den insamlade svenska förpackningsplasten.

trähandtag trähandtag skrev:
Problem, med körning på grusväg framåt. Sopbilen hade lagt sig för att vila. Troligen fick de väja för en mördarsnigel och hamna i diket
[bild]
Det är väldigt vanligt verkar det som, att köra framåt är inte enkelt.
IMG_20260703_115939.jpg
Skapa konto

Googla på "sopbil i diket".
Screenshot_2026-07-03-12-03-49-657_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Skapa konto

S
P pmd skrev:

Det en FTX-ventilation gör kanske kan kallas för energiåtervinning?
Som en del av MPs plakatpolitik döpte de om ’brännbart’ containern på återvinningenstationen till ’energiåtervinning’. Man skrattar.

• Haha
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Som en del av MPs plakatpolitik döpte de om ’brännbart’ containern på återvinningenstationen till ’energiåtervinning’. Man skrattar.
Då vill jag ha en källa på att namnbytet på den brännbara avfallsfraktionen på ÅVC:n från brännbart till energiåtervinning kommer från Miljöpartiet!*

*och inte exempelvis från det gemensamma nordiska skyltsystemet för avfall, vilket inte alls är en lika intressant teori som tanken om den Onda Miljöpartistiska Konspirationen som styr Sverige i miljömuppig riktning. Den svenska hemsidan för skyltsystemet: https://www.sverigesorterar.se/

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då vill jag ha en källa på att namnbytet på den brännbara avfallsfraktionen på ÅVC:n från brännbart till energiåtervinning kommer från Miljöpartiet!*

*och inte exempelvis från det gemensamma nordiska skyltsystemet för avfall, vilket inte alls är en lika intressant teori som tanken om den Onda Miljöpartistiska Konspirationen som styr Sverige i miljömuppig riktning. Den svenska hemsidan för skyltsystemet: [länk]
Mp är iaf onda.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den var lätt att svara på, implementerat av det röd-gröna styret: "Åsa Lindhagen (MP) är Stockholms miljö- och klimatborgarråd. Hon leder miljö- och klimatroteln i det rödgröna styret (S, V, MP) och har ansvaret för stadens övergripande miljö- och klimatarbete samt miljöförvaltningen"

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.