D Dilato skrev:
Blanda inte ihop husdjur med animalisk matproduktion.
Varken kakao eller kanel är väl djurmat vad jag vet?
Det var bara exempel på att vissa ämnen är mycket mer giftiga för djur och tvärtom. Tanken var att om plasten var onyttig för människan så kanske den är mycket mer onyttig för djur eller så är den ofarlig för djur. Jag vet ej vilket, men dumt att chansa.

Jag menar att jag inte skulle låta mina husdjurs mat ligga i en plastförpackning som ansågs onyttig för mig.
Tänk på att dessa fodertunnor som förekom i tråden även lika gärna kan användas till hästar som nog en del ser som 'husdjur'.

Om du bara bryr dig om dig själv så kan du tänka på mjölkkor som har sin mat i dessa 'onyttiga' behållare. Deras mjölk kanske för över något till dig,? Även slaktdjurs kött kanske för vidare onyttigheterna.

Sen har jag ingen aning om hur onyttiga dessa plaster är, men eftersom de inte verkar tillåtna för människomat så kan man ju misstänka att det finns något vettigt skäl bakom.

L lbgu skrev:
Det var bara exempel på att vissa ämnen är mycket mer giftiga för djur och tvärtom. Tanken var att om plasten var onyttig för människan så kanske den är mycket mer onyttig för djur eller så är den ofarlig för djur. Jag vet ej vilket, men dumt att chansa.

Jag menar att jag inte skulle låta mina husdjurs mat ligga i en plastförpackning som ansågs onyttig för mig.
Tänk på att dessa fodertunnor som förekom i tråden även lika gärna kan användas till hästar som nog en del ser som 'husdjur'.

Om du bara bryr dig om dig själv så kan du tänka på mjölkkor som har sin mat i dessa 'onyttiga' behållare. Deras mjölk kanske för över något till dig,? Även slaktdjurs kött kanske för vidare onyttigheterna.

Sen har jag ingen aning om hur onyttiga dessa plaster är, men eftersom de inte verkar tillåtna för människomat så kan man ju misstänka att det finns något vettigt skäl bakom.
Det var ju just det som var min poäng hela tiden!

D Dilato skrev:
Blanda inte ihop husdjur med animalisk matproduktion.
Det är väl det man har husdjur till? Till skillnad från sällskapsdjur...

• Älska
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl det man har husdjur till? Till skillnad från sällskapsdjur...
Ursäkta misstaget, det var sällskapsdjur som avsågs 😀

BirgitS
F fribygg skrev:
Fel.
Alfredo Alfredo skrev:
Även om vi just nu nyttjar mer än tillväxten gör det inte trä till en ändlig resurs. Med normalt språkbruk anses trä/skog vara en förnybar naturresurs.
Absolut är det en förnybar resurs, men i längden går det inte att hugga ner mer träd än det växer upp nya. Om man inte vill göra slut på skogen, vilket människor har gjort tidigare på en del håll i världen och lämnat efter sig mark som ser helt annorlunda ut och blivit improduktiv. Det är det jag menade, det finns inte oändliga mängder med träd som kan bli pappersmassa just nu och därför är det onödigt att elda upp papper och kartong i ett läge där det snarast verkar vara så att uttaget behöver minska.

BirgitS BirgitS skrev:
Absolut är det en förnybar resurs, men i längden går det inte att hugga ner mer träd än det växer upp nya.
Så är det, men det svenska virkesförrådet har ökat med ca1500 miljoner kubikmeter bara de senaste 70 åren och är nu över 3500 miljoner kubik så det är inte rätt att säga att skogen tar slut eller minskar. Aktivt skogsbruk ger enorma mängder virke vilket vi givetvis ska utnyttja för att skapa välstånd här i landet. Själv föredrar jag trähusexport framför massavedsexport.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Gör det någon signifikant (och bra!) skillnad i Sverige? Jag efterlyser fortfarande en problemanalys (ref. inlägg #153).

Hade vi inte grävt upp Teckomatorp utan att först börja sortera sopor?

Vad är naturskog? Den mest avverkningen för pappersmassa torde väl ändå göras i industriskog?
Klart det gör skillnad! Det behöver man inga problemanalyser för att fatta. Bara sett till energiåtgång så är skillnaden enorm jämfört med nyproducerade material.

Teckomatorp, du griper efter halmstrån nu va?
Om du inte kan skilja på en giftskandal där ett företag gräver ner giftigt avfall i smyg, jämfört med 60-80 talets deponier där allt material dumpades, inklusive kemikalier, som läcker metan och giftigt lakvatten, så kanske du borde söka grundläggande fakta istället.

Industriskog, så är det idag ja, men vart tog naturskogen vägen som finns där industriskogen är idag?

Förstår att du vill ”bidra” till debatten, men kanske borde låta bli…

D Dilato skrev:
Bara en parantes i ämnet men hur fräscht är det med fodertunna i icke livsmedelgodkänd återvunnen plast?
[bild]
[bild]
På plus sidan så kan du ju köra 100 liters tunnan i diskmaskinen😁

P pmd skrev:
Jag var aldrig på soptippar eller liknande i den åldern. Jag lekte förvisso i skogen och på andra farliga ställen, men jag hade nog en välutvecklad självbevarelsedrift redan då.
Var på 3-4 olika soptippar många gånger under min barndom.
Skitkul o leta efter skatter och gömma sig för arbetarna!
Nån enstaka gång så kom polisen o då vart det ju extra kul 😋

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Var på 3-4 olika soptippar många gånger under min barndom.
Skitkul o leta efter skatter och gömma sig för arbetarna!
Nån enstaka gång så kom polisen o då vart det ju extra kul 😋
Jag med, särskilt en enorm deponi i Arendal, Göteborg som vi ungar från Biskopsgården var på ibland runt 1966,67 typ.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är det jag menade, det finns inte oändliga mängder med träd som kan bli pappersmassa just nu och därför är det onödigt att elda upp papper och kartong i ett läge där det snarast verkar vara så att uttaget behöver minska.
Jag tänker att uttaget ur den svenska skogen istället behöver öka, vi har enorma investeringar i försvaret framför oss. Vi behöver dessutom hjälpa till med uppbyggnaden i Ukraina när det orättfärdiga kriget mot landet får ett slut.
Skogsgödsling och stopp och/eller ordentliga minskningar på sopimporten vore nog bra för Sverige. Produktions skogen behöver brukas intensivare om vi ska ha råd och möjlighet att behålla vår välfärd. Skogen ger oss arbete i landet och export intäkter tillskillnad från nuvarande sopsortering och den nedlagda textil insamlingen som kostar oss en massa utan nån större nytta varken för miljön eller ekonomin.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tänker att uttaget ur den svenska skogen istället behöver öka, vi har enorma investeringar i försvaret framför oss. Vi behöver dessutom hjälpa till med uppbyggnaden i Ukraina när det orättfärdiga kriget mot landet får ett slut.
Skogsgödsling och stopp och/eller ordentliga minskningar på sopimporten vore nog bra för Sverige. Produktions skogen behöver brukas intensivare om vi ska ha råd och möjlighet att behålla vår välfärd. Skogen ger oss arbete i landet och export intäkter tillskillnad från nuvarande sopsortering och den nedlagda textil insamlingen som kostar oss en massa utan nån större nytta varken för miljön eller ekonomin.
Det kan öka, men det finns problem med det också. Trakthyggesbruk är inte miljövänligt, eller snyggt. Effektiviteten i att köra med släde och ta utvalda träd är mindre ekonomiskt. Att ge sig på fjällnära skog eller urskog, känsliga biotoper är inte heller optimalt. För några hundra år sedan var väl skogarna kring gruvor och industri helt barskrapade, kolmilor syns det rester av i hela landet. Bra om det nu kan vara en mer effektiv användning av virke som förnybar resurs.

Nuvarande situation med stormfällen samt insektangrepp ger akututryckningar och inte planerad avverkning i strategisk plan. Såg långa vagnset med döda (barkborre?) stammar på järnvägen i Jämtland i helgen. De går nog till amssa och inte förädling till timmerhus.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Nuvarande situation med stormfällen samt insektangrepp ger akututryckningar och inte planerad avverkning i strategisk plan. Såg långa vagnset med döda (barkborre?) stammar på järnvägen i Jämtland i helgen. De går nog till amssa och inte förädling till timmerhus.
Barkfallen gran duger inte till massaved, bör nog eldas i kraftvärmeverk istället för importerade sopor om man inte lyckas sälja till sågvirke.

F fribygg skrev:
Barkfallen gran duger inte till massaved, bör nog eldas i kraftvärmeverk istället för importerade sopor om man inte lyckas sälja till sågvirke.
Så kan det vara, jag tror i alla fall att det jag såg inte var på väg till förädling som virke till bygge.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Så kan det vara, jag tror i alla fall att det jag såg inte var på väg till förädling som virke till bygge.
Iaf är det ju bättre att vi eldar egen skog som inte duger nått annat till än att vi importerar norska sopor för att värma våra städer ( Sundsvall?)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.