25 285 läst ·
474 svar
25k läst
474 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag vet inte. Vet du?D Dilato skrev:
Dina tre länkar handlar alla om förpackningar.
Förpackningsglas vet man inte innehåller tillsatser som omöjliggör återvinning till nytt förpackningsglas.
Samma sak med plastförpackningar, medan annan plast kan innehålla olämpliga tillsatser.
Så som jag minns det är återvinningsgraden helt olika för plastförpackningar som går i förpackningsinsamling, oavsett hur den är organiserad, och plast som lämnas in i de stora containrarna på återvinningscentralerna.
Metallförpackningar går först till en sorteringsanläggning som skiljer ut olika sorters metaller.
Ja för t ex glas fanns det en lång tradition att glasbruk köper in gammalt glas som glasråvara. Det var bara för kommunerna att haka på och organisera insamling. Samma sak med metall, vi har s a s så länge som skrot har funnits haft skrothandlare. Kartong är även den rätt lågt hängande frukt, bara att mata in i produktionen.BirgitS skrev:
Att samla in material som redan efterfrågas av industrin är en annan sak än att drömma upp hela nya industrier som inte finns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag har för mig att Solna var först i landet med insamling av metall kring 1990, men då gällde det endast aluminium. Man började alltså i mycket liten skala och med bara en sorts metall, därefter har man utökat det undan för undan.Claes Sörmland skrev:
Ja för t ex glas fanns det en lång tradition att glasbruk köper in gammalt glas som glasråvara. Det var bara för kommunerna att haka på och organisera insamling. Samma sak med metall, vi har s a s så länge som skrot har funnits haft skrothandlare. Kartong är även den rätt lågt hängande frukt, bara att mata in i produktionen.
Att samla in material som redan efterfrågas av industrin är en annan sak än att drömma upp hela nya industrier som inte finns.
Jag tror knappast att glasbruken kunde gå från sina egna begränsade inköp av gammalt glas till att ta emot glas i mycket större skala över en helg och inte heller på några få månader. Inte kunde man som vanlig privatperson i städerna få sina begagnade glasburkar skickade till glasbruken innan den organiserade insamlingen börjar. Idag finns det särskilda anläggningar som sorterar upp det mottagna glaset och tar bort sånt som inte hör hemma i glaset etc. Sånt fanns ju inte när insamling av glasförpackningar startade utan några vill ju bara investera i det när behovet redan finns och sen tar det några år innan anläggningen finns och fungerar.
Det låter väl utmärkt och är rena motsatsen mot galenskaperna som våra politiker och byråkratin hittar på i dag.BirgitS skrev:
Som vanligt började det med privata och lokala initiativ och sen klev lagstiftaren in i ett rätt sent skede, 90-tal. Här finns historien:BirgitS skrev:
Jag tror knappast att glasbruken kunde gå från sina egna begränsade inköp av gammalt glas till att ta emot glas i mycket större skala över en helg och inte heller på några få månader. Inte kunde man som vanlig privatperson i städerna få sina begagnade glasburkar skickade till glasbruken innan den organiserade insamlingen börjar. Idag finns det särskilda anläggningar som sorterar upp det mottagna glaset och tar bort sånt som inte hör hemma i glaset etc. Sånt fanns ju inte när insamling av glasförpackningar startade utan några vill ju bara investera i det när behovet redan finns och sen tar det några år innan anläggningen finns och fungerar.
https://glasatervinning.se/sa-funkar-glasatervinning/glasatervinningens-historia/
Så det byggdes nerifrån och upp, inte utifrån centralistiska planekonomiska initiativ som den politiska klassen tror på idag. Fastän all forskning visar att det inte fungerar med politiska direktiv på detta sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Du missade nog en del, återvinningsgraden av det insamlade materialet var i början väldigt liten. Nu är det väl 99 % av kartonger, enligt sidan du länkade till, men i början var det mycket lägre. Ändå har nu folk plötsligt krav på att bara för att man startar en textilinsamling så ska i stort sett allt återvinnas, man accepterar inte längre att insamlingen startar först så att företag kan byggas upp med en stadig garanterat inflöde.Claes Sörmland skrev:
Jag ser ju inte direkt Göteborgs kommun som något långt ner i kedjan och ändå mindre Svenska kommunförbundet (1986). Tvärtom verkar det ju vara kommunerna som är drivande och inte glasbruken.Claes Sörmland skrev:
Som vanligt började det med privata och lokala initiativ och sen klev lagstiftaren in i ett rätt sent skede, 90-tal. Här finns historien:
[länk]
Så det byggdes nerifrån och upp, inte utifrån centralistiska planekonomiska initiativ som den politiska klassen tror på idag. Fastän all forskning visar att det inte fungerar med politiska direktiv på detta sätt.
Gör det någon signifikant (och bra!) skillnad i Sverige? Jag efterlyser fortfarande en problemanalys (ref. inlägg #153).T Television_Set skrev:
Hade vi inte grävt upp Teckomatorp utan att först börja sortera sopor?T Television_Set skrev:
Vad är naturskog? Den mest avverkningen för pappersmassa torde väl ändå göras i industriskog?T Television_Set skrev:
Till att börja med så kommer materialåtervinning att göras av gamla soptunnor som inte fungerar med FNI.useless skrev:
(PS. Äsch, någon hade redan varit lika smart och rolig som jag. 😉)
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Nej, förpackningarna som maten säljs i i livsmedelsaffärerna ska vara livsmedelsgodkända, men det är ändå inte meningen att du ska äta upp mjölkkartongen. Det handlar om att olämpliga ämnen i förpackningen inte ska vandra vidare till maten.O skrev:
Jag är mer intresserad av att vara motvalls när det gäller ogenomtänkta "reformer" än att plöja igenom statliga utredningar (som oftast inte brukar vara så välformulerade).BirgitS skrev:
De som är entusiastiska över FNI borde väl ha bra koll på bakgrunden?
Varför lekte barnen på ÅVC:erna? Var de omkomna barnen föräldralösa?BirgitS skrev:
(Think of it as evolution in action).
Jag var aldrig på soptippar eller liknande i den åldern. Jag lekte förvisso i skogen och på andra farliga ställen, men jag hade nog en välutvecklad självbevarelsedrift redan då.BirgitS skrev: