BirgitS
D Dilato skrev:
Är det separat hantering av metall från förpackningar kastade i behållaren på ÅVC och metall kastade i metallcontainern på samma ÅVC eller hamnar allt i en central container innan det skeppas till smältning?
Jag vet inte. Vet du?
Dina tre länkar handlar alla om förpackningar.
Förpackningsglas vet man inte innehåller tillsatser som omöjliggör återvinning till nytt förpackningsglas.
Samma sak med plastförpackningar, medan annan plast kan innehålla olämpliga tillsatser.
Så som jag minns det är återvinningsgraden helt olika för plastförpackningar som går i förpackningsinsamling, oavsett hur den är organiserad, och plast som lämnas in i de stora containrarna på återvinningscentralerna.

Metallförpackningar går först till en sorteringsanläggning som skiljer ut olika sorters metaller.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du att det fanns en väl fungerande materialåtervinning av metall, glas och kartong när sådan insamling påbörjades?
Det var verkligen inget företag som ville satsa på det innan det fanns en stadig tillgång på material. Andelen som har kunnat återvinnas har ökat undan för undan.
Ja för t ex glas fanns det en lång tradition att glasbruk köper in gammalt glas som glasråvara. Det var bara för kommunerna att haka på och organisera insamling. Samma sak med metall, vi har s a s så länge som skrot har funnits haft skrothandlare. Kartong är även den rätt lågt hängande frukt, bara att mata in i produktionen.

Att samla in material som redan efterfrågas av industrin är en annan sak än att drömma upp hela nya industrier som inte finns.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja för t ex glas fanns det en lång tradition att glasbruk köper in gammalt glas som glasråvara. Det var bara för kommunerna att haka på och organisera insamling. Samma sak med metall, vi har s a s så länge som skrot har funnits haft skrothandlare. Kartong är även den rätt lågt hängande frukt, bara att mata in i produktionen.

Att samla in material som redan efterfrågas av industrin är en annan sak än att drömma upp hela nya industrier som inte finns.
Jag har för mig att Solna var först i landet med insamling av metall kring 1990, men då gällde det endast aluminium. Man började alltså i mycket liten skala och med bara en sorts metall, därefter har man utökat det undan för undan.

Jag tror knappast att glasbruken kunde gå från sina egna begränsade inköp av gammalt glas till att ta emot glas i mycket större skala över en helg och inte heller på några få månader. Inte kunde man som vanlig privatperson i städerna få sina begagnade glasburkar skickade till glasbruken innan den organiserade insamlingen börjar. Idag finns det särskilda anläggningar som sorterar upp det mottagna glaset och tar bort sånt som inte hör hemma i glaset etc. Sånt fanns ju inte när insamling av glasförpackningar startade utan några vill ju bara investera i det när behovet redan finns och sen tar det några år innan anläggningen finns och fungerar.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att Solna var först i landet med insamling av metall kring 1990, men då gällde det endast aluminium. Man började alltså i mycket liten skala och med bara en sorts metall, därefter har man utökat det undan för undan.
Det låter väl utmärkt och är rena motsatsen mot galenskaperna som våra politiker och byråkratin hittar på i dag.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror knappast att glasbruken kunde gå från sina egna begränsade inköp av gammalt glas till att ta emot glas i mycket större skala över en helg och inte heller på några få månader. Inte kunde man som vanlig privatperson i städerna få sina begagnade glasburkar skickade till glasbruken innan den organiserade insamlingen börjar. Idag finns det särskilda anläggningar som sorterar upp det mottagna glaset och tar bort sånt som inte hör hemma i glaset etc. Sånt fanns ju inte när insamling av glasförpackningar startade utan några vill ju bara investera i det när behovet redan finns och sen tar det några år innan anläggningen finns och fungerar.
Som vanligt började det med privata och lokala initiativ och sen klev lagstiftaren in i ett rätt sent skede, 90-tal. Här finns historien:

https://glasatervinning.se/sa-funkar-glasatervinning/glasatervinningens-historia/

Så det byggdes nerifrån och upp, inte utifrån centralistiska planekonomiska initiativ som den politiska klassen tror på idag. Fastän all forskning visar att det inte fungerar med politiska direktiv på detta sätt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så frågan är varför förpackningsinsamlingen skulle vilja hantera två helt olika typer av containrar som kräver olika fordon.
Ja varför skulle någon leverantör vilja erbjuda ändamålsenliga tjänster och god service?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det låter väl utmärkt och är rena motsatsen mot galenskaperna som våra politiker och byråkratin hittar på i dag.
Du missade nog en del, återvinningsgraden av det insamlade materialet var i början väldigt liten. Nu är det väl 99 % av kartonger, enligt sidan du länkade till, men i början var det mycket lägre. Ändå har nu folk plötsligt krav på att bara för att man startar en textilinsamling så ska i stort sett allt återvinnas, man accepterar inte längre att insamlingen startar först så att företag kan byggas upp med en stadig garanterat inflöde.
Som vanligt började det med privata och lokala initiativ och sen klev lagstiftaren in i ett rätt sent skede, 90-tal. Här finns historien:

[länk]

Så det byggdes nerifrån och upp, inte utifrån centralistiska planekonomiska initiativ som den politiska klassen tror på idag. Fastän all forskning visar att det inte fungerar med politiska direktiv på detta sätt.
Jag ser ju inte direkt Göteborgs kommun som något långt ner i kedjan och ändå mindre Svenska kommunförbundet (1986). Tvärtom verkar det ju vara kommunerna som är drivande och inte glasbruken.

D Dilato skrev:
Bara en parantes i ämnet men hur fräscht är det med fodertunna i icke livsmedelgodkänd återvunnen plast?
Det betyder väl att man inte bör äta själva tunnnan? Men problemet är rimligen väldigt marginellt om man fyller tunnan med foder. Då lär väl ändå ingen knapra på tunnan. 🤣

P
T Television_Set skrev:
Ok, men det gör skillnad i Sverige så varför ska vi låta bli?
Gör det någon signifikant (och bra!) skillnad i Sverige? Jag efterlyser fortfarande en problemanalys (ref. inlägg #153).
T Television_Set skrev:
Sorteringen har gjort att vi minskat behovet av, ochkunnat lägga ner miljöfarliga deponier och till och med haft kapacitet att gräva upp dom.
Hade vi inte grävt upp Teckomatorp utan att först börja sortera sopor?
T Television_Set skrev:
Vi har fått bort avverkningen av naturskog för pappersmassatillverkning. Metallförpackningar rostar inte längre bort i soptippar.
Vad är naturskog? Den mest avverkningen för pappersmassa torde väl ändå göras i industriskog?

Sett en del på internet att man absolut inte ska värma mat som kommer i svarta plastkärl, eftersom de är gjorda i returplast med tveksamt innehåll, helst ska man helt undvika mat i sådana kärl (tänk sushi)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Vi samlar ju redan in mycket mer förpackningar än vi lyckas återvinna. Hur mycket kommer materialåtervinningen att öka tack vare att alla får dubbelt så många soptunnor?
Till att börja med så kommer materialåtervinning att göras av gamla soptunnor som inte fungerar med FNI.
(PS. Äsch, någon hade redan varit lika smart och rolig som jag. 😉)

Redigerat:
BirgitS
O O skrev:
Det betyder väl att man inte bör äta själva tunnnan? Men problemet är rimligen väldigt marginellt om man fyller tunnan med foder. Då lär väl ändå ingen knapra på tunnan. 🤣
Nej, förpackningarna som maten säljs i i livsmedelsaffärerna ska vara livsmedelsgodkända, men det är ändå inte meningen att du ska äta upp mjölkkartongen. Det handlar om att olämpliga ämnen i förpackningen inte ska vandra vidare till maten.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
För att hela tiden efterfråga information av andra medlemmar verkar du söka information själv väldigt lite.
Hur mycket har du kollat på Naturvårdsverkets och regeringens (alla utredningar som gjorts) sidor?
Eller tror du att andra forummedlemmar har suttit med i utredningarna som har gjorts?
Jag är mer intresserad av att vara motvalls när det gäller ogenomtänkta "reformer" än att plöja igenom statliga utredningar (som oftast inte brukar vara så välformulerade).

De som är entusiastiska över FNI borde väl ha bra koll på bakgrunden?

P
D Dilato skrev:
Bara en parantes i ämnet men hur fräscht är det med fodertunna i icke livsmedelgodkänd återvunnen plast?
Livsmedelsgodkännande behövs väl bara för livsmedel?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
När de första återvinningsstationerna kom inträffade några mycket allvarliga olyckor med barn, inkl. dödsfall. Efter det så blev öppningarna trängre.
Varför lekte barnen på ÅVC:erna? Var de omkomna barnen föräldralösa?
(Think of it as evolution in action).
BirgitS BirgitS skrev:
Var du bara på lekplatser när du 7-9 år?
Jag var aldrig på soptippar eller liknande i den åldern. Jag lekte förvisso i skogen och på andra farliga ställen, men jag hade nog en välutvecklad självbevarelsedrift redan då.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Ja för t ex glas fanns det en lång tradition att glasbruk köper in gammalt glas som glasråvara.
För tomglas fanns det ett, i mitt tycke, utmärkt bra pantsystem.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.