25 273 läst ·
474 svar
25k läst
474 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Det var baserat på en studie där någon gjorde sin karriärs största misstag genom att missa en nolla...A ajn82 skrev:
Huge math error corrected in black plastic study; authors say it doesn’t matter
Kan du välja köksredskap som inte är svarta, för all del gör det, det skadar knappast, men risken från svart plast är inte direkt överhängande.
Typiskt exempel på när något sensationellt (och felaktigt) rapporteras med dundrande rubriker och korrigeringarna dyker upp med liten text och väl undangömt.
Japp, så det är ok att mata djuren som ska bli livsmedel från kärl som inte får användas för föda till människa.P pmd skrev:
Det är ok att ge PFAS-berikat vatten från Uppsala till djur att dricka, för det finns inga gränsvärden för foder.
Det finns gränsvärden för livsmedel.
Men, risken att människa äter mat med överskridande gränsvärden är i min värld rätt hög, industrin är ju oftast reaktiv och inte proaktiv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Så du har inget emot att vara motvalls bara utifall att?P pmd skrev:
Låter väl lite som gissningar och spekulationer från din sida då.
Eftersom utvecklingen gällande återvinning i större skala påbörjades för ungefär 40 år sen, är det väl snarast så att det jag har läst under åren har jag sparat resultaten av, i hjärnan och inte hela forskningsrapporter.
Men igår skrevs/länkades det till en undersökning som visade att det finns förpackningar i restavfallet, i så stor utsträckning att det påverkade andelen förpackningar som återvinns markant.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag skrev återvinningsstation och inte ÅVC. Alltså en sån liten uppställning av några containrar någonstans i t.ex. ett villakvarter. Kan ju t.ex. användas av barn som leker någon variant av kurragömma. Särskilt om de inte har någon skog eller annat farligt ställe i närheten att välja i stället.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Trä är en ändlig resurs. Det senaste jag såg var att trädvolymen i de svenska skogarna minskade, dvs. förbrukningen är högre än tillväxten.P pmd skrev:
Det är dyrare att göra pappersmassa av träd än av kartong enligt någon undersökning. Det är inte utan anledning som insamlingen av tidningar startade för länge sen, det blev billigare än att hugga ner träd.
I sort all my trash, both in the city and in my summer house. So now, because if the fucks who don't sort their trash, I am going to have a sorting bins with rotting stuff in them right in front of my house. Do I get this logic right?
Menar du att du tycker det ska vara samma krav på ställen där djurfoder hanteras som livsmedel?D Dilato skrev:Japp, så det är ok att mata djuren som ska bli livsmedel från kärl som inte får användas för föda till människa.
Det är ok att ge PFAS-berikat vatten från Uppsala till djur att dricka, för det finns inga gränsvärden för foder.
Det finns gränsvärden för livsmedel.
Men, risken att människa äter mat med överskridande gränsvärden är i min värld rätt hög, industrin är ju oftast reaktiv och inte proaktiv.
Och samma krav på djurfodret som livsmedel?
Annars förstår jag inte riktigt vad som är uppseendeväckande med att en produkt för foder inte är livsmedelsgodkänd.
Redigerat:
Även om vi just nu nyttjar mer än tillväxten gör det inte trä till en ändlig resurs. Med normalt språkbruk anses trä/skog vara en förnybar naturresurs.BirgitS skrev:
Ja om det är tänkt att bli livsmedel till slut, så tycker jag att fodret ska vara lika ofarligt för djur som livsmedel för människa, och inte hanteras på ett eventuellt skadligt sätt.tveksamt skrev:
Har det någon större betydelse att det ska bli människoföda? Om det nu är hälsofarligt med mat i dessa plasttyper så är det inget jag skulle vilja använda till mina husdjur. Djur kan vara både mer och mindre känsliga mot olika skadliga ämnen än vad människor är. T.ex. är kakao och kanel rätt giftigt för hundar och katter.D Dilato skrev:
Blanda inte ihop husdjur med animalisk matproduktion.L lbgu skrev:Har det någon större betydelse att det ska bli människoföda? Om det nu är hälsofarligt med mat i dessa plasttyper så är det inget jag skulle vilja använda till mina husdjur. Djur kan vara både mer och mindre känsliga mot olika skadliga ämnen än vad människor är. T.ex. är kakao och kanel rätt giftigt för hundar och katter.
Varken kakao eller kanel är väl djurmat vad jag vet?