25 520 läst ·
475 svar
26k läst
475 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Jo, textildebaklet var ju en katastrof, men att påstå att den privata textilåtervinningen är välfungerande är ren fantasi.Claes Sörmland skrev:
Kläderna skickades till Afrika ”till behövande”, men skickades i såna mängder att att det ligger i drivor längs stränderna i till exempel Ghana.
Nä, bränn skiten
Vad jag menar med fungerande var att kläder som faktiskt har ett andrahandsvärde sorterades ut och återanvändes i Sverige och andra länder. Sen är det ju sant att restavfallet efter dessa steg kanske inte togs hand om på ett bra sätt i andra länder.T Television_Set skrev:
Jag svarade på vad som händer med sopkärlet, det materialåtervinns säkert i betydligt högre grad.Claes Sörmland skrev:
Eller så bränns de upp i något värmeverk. Gamla sopkärl kan nog vara rätt ofräscha med ingrodda kulturlager skit. Vet inte hur rutinerna är men jag antar att man inte vill ha med en massa främmande ämnen i den återvunna plasten så då måste dessa soptunnor rengöras och deras storlek gör säkert att de system som rengör andra hushållssopor inte passar. Och ska de börja rengöras för hand så lär det kosta mycket mer än det smakar.F fribygg skrev:
Själv låter jag de gamla soptunnorna bli regnvattentunnor. Varför kasta bort fullt fungerande tunnor som har diverse alternativa användningsområden. Kan ju ha sand i en för halkbekämpning på vintern t.ex.
I ett par kommuner jag känner till samlas de gamla soptunnorna in, ska tydligen malas ner och bli nya soptunnor.L lbgu skrev:Eller så bränns de upp i något värmeverk. Gamla sopkärl kan nog vara rätt ofräscha med ingrodda kulturlager skit. Vet inte hur rutinerna är men jag antar att man inte vill ha med en massa främmande ämnen i den återvunna plasten så då måste dessa soptunnor rengöras och deras storlek gör säkert att de system som rengör andra hushållssopor inte passar. Och ska de börja rengöras för hand så lär det kosta mycket mer än det smakar.
Själv låter jag de gamla soptunnorna bli regnvattentunnor. Varför kasta bort fullt fungerande tunnor som har diverse alternativa användningsområden. Kan ju ha sand i en för halkbekämpning på vintern t.ex.
Begagnad plast överhuvudtaget är väl rätt ofräscht, men likafullt klarar svensk plaståtervinning i Motala att materialåtervinna drygt hälften av det de får in.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
För att hela tiden efterfråga information av andra medlemmar verkar du söka information själv väldigt lite.P pmd skrev:Kommer förpackningar och restavfall inte att brännas i fortsättningen? Hur utbyggt är återanvändningssystemet?
Dessutom: bränns de i onödan? De blir väl energi som gör att fossila bränslen kan sparas?
Vad kostar all sortering? Både pekuniärt och miljömässigt?
Jag efterlyser en ordentlig analys och utredning av ovanstående frågor. Jag tycker att det borde finnas sådana lättillgängliga för oss medborgare i en så här pass stor fråga.
Hur mycket har du kollat på Naturvårdsverkets och regeringens (alla utredningar som gjorts) sidor?
Eller tror du att andra forummedlemmar har suttit med i utredningarna som har gjorts?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
När de första återvinningsstationerna kom inträffade några mycket allvarliga olyckor med barn, inkl. dödsfall. Efter det så blev öppningarna trängre.P pmd skrev:En gång för flera år sen frågade jag det lokala sophanteringsbolaget varför vi inte får slänga tomglas säckvis i en sopcontainer. Svaret handlade om att öppna sopcontainrar är farliga för barn. Om ÅVC:n hade varit en kombinerad återvinningscentral och lekplats hade jag haft en hel del sympati för det svaret …
Var du bara på lekplatser när du 7-9 år?
Nu gällde det väl inte obevakade återvinningsstationer utan återvinningscentral som har personal och är inhängnade och låsta utanför öppettiderna.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Tror du att det fanns en väl fungerande materialåtervinning av metall, glas och kartong när sådan insamling påbörjades?Claes Sörmland skrev:
Vi såg ju hur det gick med textilåtervinning, haveriet på lagstiftnings- och insamlingssidan följdes ju live här på BH. Och de vanliga misstänkta skribenterna hejade på och trodde att det skulle bli så bra så. Att en europeisk industri för textilfiberåtervinning magiskt skulle växa fram ur intet om hushållen bara tvingades samla in textilen i en separat fraktion. Med massiv mobilisering av gratis arbetskraft skulle man få femårsplanen att fungera den här gången!
Det var verkligen inget företag som ville satsa på det innan det fanns en stadig tillgång på material. Andelen som har kunnat återvinnas har ökat undan för undan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Här finns det ingen insamling av förpackningar på återvinningscentralerna. De containrarna finns utanför och hämtas separat av förpackningsinsamlingen på samma sätt som andra återvinningscontainrar.D Dilato skrev:
Så frågan är varför förpackningsinsamlingen skulle vilja hantera två helt olika typer av containrar som kräver olika fordon.
Förpackningsinsamlingen (FTI) finns inte längre, utan ansvaret har flyttats över till kommunerna för ett drygt år sen.BirgitS skrev:
Här finns det ingen insamling av förpackningar på återvinningscentralerna. De containrarna finns utanför och hämtas separat av förpackningsinsamlingen på samma sätt som andra återvinningscontainrar.
Så frågan är varför förpackningsinsamlingen skulle vilja hantera två helt olika typer av containrar som kräver olika fordon.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förpackningsinsamlingen
Förpackningsinsamlingen har avvecklats så det är samma organisation (kommunen) som sköter all hantering.BirgitS skrev:
Här finns det ingen insamling av förpackningar på återvinningscentralerna. De containrarna finns utanför och hämtas separat av förpackningsinsamlingen på samma sätt som andra återvinningscontainrar.
Tror du att man kör de enskilda små containrarna till centralåtervinning eller lastar man om i större behållare i mellanlager?
Särskilt metall är intressant...
Är det separat hantering av metall från förpackningar kastade i behållaren på ÅVC och metall kastade i metallcontainern på samma ÅVC eller hamnar allt i en central container innan det skeppas till smältning?
https://urplay.se/program/216565-vad-hander-med-atervinningen-glas
https://urplay.se/program/216577-vad-hander-med-atervinningen-plast
https://urplay.se/program/216580-vad-hander-med-atervinningen-metallforpackningar
P.s. på ÅVC där jag bor står förpackningsbehållarna innanför låsta grindar vilket ju är helt sjukt, man måste åka till annat ställe när åvc är stängd