25 266 läst ·
474 svar
25k läst
474 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Renoverare
· Ångermanland
· 100 inlägg
Metall och glas får lämnas vid återvinningsplatserna som idag, vad jag förstår kommer dessa vara kvar också. Det känns som ett mindre problem då mängden är liten.P pmd skrev:Glas slänger man alltså i restavfallstunnan?
Vi har också två tunnor idag, restavfall och kompost, med tömning av båda varannan vecka. Det är cirka 25 meter från ytterdörren till vägkanten där sopbilen tömmer tunnorna, så vi har normalt soptunnorna placerade under tak vid ytterdörren och drar ut dem till vägen kvällen innan tömning.
Med fyra tunnor skulle det dels bli för trångt att ha alla vid ytterdörren och mer jobb att dra ut alla till vägen för tömning. Att hålla reda på 4 olika tömningsdagar skulle leda till mycken irritation och större risk för att missa en tömning.
Jag hoppas att vår kommun hittar på ett smartare system, men jag har ännu inte sett en problemanalys som visar varför en ny sorts sophämtning behövs.
Om nu sophämtningen ska ändras så ska den absolut ite ändras till sämre bekvämlighet för kunderna, men en planekonomisk monopolverksamhet behöver ju inte tänka på kundnytta.
Jag skulle tro vi får det här systemet för att samma sopbilar som idag kan användas, samma rutter och scheman.
Kartongtunnan ska vara 370L, plast 240L, restavfall 190 och kompost 140L så det blir nästan hyreshus-soprum som krävs 😂 Bara för jäklas med systemet och slippa missa ställa ut rätt tunna på rätt vecka så kanske man borde slänga i en längre vägtrumma och ha alla tunnor på rad med 40cm mellan ständigt ute vid vägkanten. Blir väl ungefär lika lång sträcka som uppfarten.
Aja man blir väl van det här också men det där med olikfärgade påsar i samma tunna lät ju som den bästa lösningen. Så tror jag mina släktingar haft i England flera år. De har en tunna för sånna påsar och en för trädgårdsavfall.
Många av dessa förpackningar bör dock förbrännas ändå (de flesta?) då de flesta plastförpackningar är tillverkade av etan som rent logiskt är bättre att elda upp än att återvinna. Dels pga miljön, dels pga ekonominBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Många förpackningar består av kartong. Det är det som fylls på fortast i det här flerfamiljshuset.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Men jag måste lagra dem på fastigheten under olika tidsintervall beroende på sopsort.Claes Sörmland skrev:
Jag åker ju ändå till ÅVC för att panta flaskor och burkar så att ta med förpackningar (mest kartong) är inte så mycket extrajobb. Även batterier och lampor måste jag fortsätta att åka till ÅVC med, antar jag.
Den enda fördelen jag har sett (hittills!) med FNI är att slippa peta in glasflaskor en i taget i ett litet hål till en sopcontainer. Med FNI kan jag väl slänga en enstaka flaska eller alla glasflaskor på en gång i en tunna hemma?
Att tvingas konkurrera om kunderna brukar locka fram en del kompetens.Claes Sörmland skrev:
Menar du tekniköverföring på miljöområdet? Ungefär det brukar anföras som skäl att vi i Sverige ska vara utsläppsfakirer (när det gäller växthusgaser), men hur fungerar det i praktiken?K karlmb skrev:
Kommer förpackningar och restavfall inte att brännas i fortsättningen? Hur utbyggt är återanvändningssystemet?BirgitS skrev:
Dessutom: bränns de i onödan? De blir väl energi som gör att fossila bränslen kan sparas?
Vad kostar all sortering? Både pekuniärt och miljömässigt?
Jag efterlyser en ordentlig analys och utredning av ovanstående frågor. Jag tycker att det borde finnas sådana lättillgängliga för oss medborgare i en så här pass stor fråga.
Flaskor, både glas och PET, utgör, tillsammans med burkar, en försvarlig del av det jag kör till tippen då och då.L Laxåplattan skrev:
Sopbilarna måste väl byggas om (eller bytas ut) för att klara av fyra sorters sopor istället för två?L Laxåplattan skrev:
Trädgårdsavfall får vi slänga på majbrasan i grannens kohage, vilket är mycket bra (och generöst av grannen!). Grannen har inte aviserat FNI för trädgårdsavfallet. Allt sådant slängs på samma majbrasa.L Laxåplattan skrev:
Om vi nu får en soptunna för glas. Det tycks inte vara självklart enligt inlägg #331.Claes Sörmland skrev:
En gång för flera år sen frågade jag det lokala sophanteringsbolaget varför vi inte får slänga tomglas säckvis i en sopcontainer. Svaret handlade om att öppna sopcontainrar är farliga för barn. Om ÅVC:n hade varit en kombinerad återvinningscentral och lekplats hade jag haft en hel del sympati för det svaret …
När jag insisterade på att det är tråkigt, jobbigt och tidsödande att slänga en flaska i taget så fick jag tipset av en ÅVC-anställd att tippa flaskorna i mina papperskassar i en container märkt "deponi". Hurra! Mycket bekvämare.
Andra gången jag skulle göra på det viset blev jag dock stoppad. 😟
Redigerat:
Lite krystat där va?BirgitS skrev:
Jag har kritiserat SKR för deras arbete i det fördolda. De borde enligt offentlighetsprincipen behöva redovisa allt de gör.
"De är bara en arbetsgivarorganisation..." och liknande dravel har kommit från dig dina SKR-insyltade polare.
Men när jag efterfrågar ngt de borde gjort, ja då är det också fel.
Ni sossar är obildbara.
I september är det val.
En "ändring" just i Stockholm som är så illa genomtänkt. Finns andra håll där man tänkt till, googla på NSR så får du se hur man kan göra det kundvänligt. Till och med kommer det ett sms dagen innan om vilken av de två fyrfack de tömmer dagen därpå. Hörde med Stockholm Vatten - "....sms ? Sådant håller vi inte på med....du får se på vår hemsida.....". Sådant är viktigt för oss villaägare som tvingas ställa ut soptunnan på gatan. Vem är till för vem ?BirgitS skrev:
Redigerat: