25 672 läst ·
475 svar
26k läst
475 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Kan du vara mer specifik? Vad där säger att det är större risk för sopbilsåkare att de kör på någon under färd framåt än när de backar?Alfredo skrev:
Det lilla jag sett talar nämligen för motsatsen, att det är klart mer riskfyllt med backning än med färd framåt.
Här är exempelvis en studie som pekar på att 12% av alla påkörningsolyckor sker vid backning (inte specifikt sopbilar) och jag vågar sätta en slant på att det är mer än vad relationen körning framåt/bakåt skulle medge om riskerna var lika.
Ungefär 80m från garaget till där tunnorna står, så blir nästan en km promenad om man ska tömma alltTheImprovisor skrev:
Hade vi sluppit detaljsortering och kunnat slänga den mesta återvinning i ett större fack a la Gruner Punkt i Tyskland hade det fungerat mycket bättre.
Tycker det är lika roligt varje gång man ser folk ståendes långa stunder i sommarvärmen vid sina osande soptunnor. Vissa har ju verkligen en blandad kompott i lådan de tar ut så det tar en redig stund 🤯🫣😂B Byggmarodören skrev:
Det var du som frågade om uppgiften. Så rimligtvis var det väl du som var intresserad av den. Jag har inget behov av den.tveksamt skrev:
Helt självklart att det sker betydligt fler olyckor när fordon kör framåt än när de kör bakåt. Om du inte tror det så är det inget jag kan göra något åt.tveksamt skrev:
Det blir lite löjligt när man krävs på källhänvisning för helt självklara saker.
För att du genom att påtala att det sker fler olyckor vid färd framåt antyder att det är farligare att köra framåt än att backa, vilket jag på ovan vis bad dig styrka.L lbgu skrev:
Var det inte så du menade? Är vi överens om att det ur risk-för-olycka-synvinkel är farligare att backa än att köra framåt?
Det sker fler olyckor när fordon kör framåt än bakåt helt och hållet eftersom fordon nästan uteslutande kör framåt.L lbgu skrev:
Igen, det säger inte att risken är större för sopbilen att köra på någon när den körs framåt än när den backar.
Se min länk ovan, den anger att 12% av olyckorna sker vid backning, om inte fordon körs bakåt 12% av tiden/sträckan är således risken högre för olyckor vid backning än vid körning framåt (generellt).
För att dra slutsatser om hur risken ser ut för just sopbilar måste mer/annan statistik till. Har du den statistiken?
Trodde det var tydligt att jag menade att risken för att chauffören under en arbetsdag kör på någon under färd framåt är större än att det sker vid backning. Detta då antagligen mer än 99% av all färd är körning framåt. Du verkar ha uppfattningen att jag påstod att det var mindre risk att backa 100 meter än att köra framåt 100 m, det har jag aldrig påstått, det är något du hittat på.tveksamt skrev:
Det jag menade var att AMV ifall de ansåg det oacceptabelt att förarens psyke tog skada av att ha kört ihjäl någon då borde förbjuda all körning. Detta är givetvis orimligt. Men det visar hur orimligt AMVs agerande är.
Åka till ÅVC kan man göra när man har tid och lust och ÅVC är öppen (vilket brukar vara varje veckodag, utom möjligen på söndagar).TheImprovisor skrev:
För att skicka iväg skräp i en soptunna måste man synkronisera med sophämtningen.
Är det är statistiskt säkerställt att det är på det viset?L lbgu skrev:
Ingenting är självklart när det gäller statistiska samband.
Ingen som har en referens till något av ovanstående?P pmd skrev:
Varför ska vi syssla med en massa merarbete för att slänga sopor om det inte finns någon grund för att det finns ett problem?
Kan inte CERN bara uppfinna personliga små svarta hål som man kan dumpa sitt skit i. Jag vill varken sortera eller mellanlagra mitt bös. Jag kan även godta envägs-maskhål, de kan få ansluta till gemensamt svart hål eller solen alt ÅVC bara jag slipper göra något alls mer än att välja vad jag vill dumpa så är jag nöjd.
Själv behöver jag ingen statistik för att hävda helt självklara saker. Så om du behöver det så får du leta reda på det själv.tveksamt skrev:
Det dör runt 200 i trafikolyckor årligen. Att någon ens kan misstänka att majoriteten av dessa dödsfall sker i backningsolyckor har jag svårt att förstå. Du är väl undantaget som bekräftar regeln.
Det är ju inte relevant, utan det som diskuteras är givet hur många timmar fordon färdas framåt per år jämfört med hur många timmar de backas, händer de fler olyckor per timme framåt eller bakåt.L lbgu skrev:Själv behöver jag ingen statistik för att hävda helt självklara saker. Så om du behöver det så får du leta reda på det själv.
Det dör runt 200 i trafikolyckor årligen. Att någon ens kan misstänka att majoriteten av dessa dödsfall sker i backningsolyckor har jag svårt att förstå. Du är väl undantaget som bekräftar regeln.
Vilken aktivitet är farligast.
Det jag reagerar mot är AMVs orimliga sätt att hantera detta. De verkar ju tycka att en arbetsmiljö där föraren orsakar någons död genom eget slarv är oacceptabel. Den är inte oacceptabel för att någon dör utan den är oacceptabel för att den skyldige till dödsfallet mår psykiskt dåligt av sitt felagerande.A ajn82 skrev:
Om då risken för att köra på någon under en arbetsdag är större vid färd framåt så borde ju även detta förbjudas, eller är den arbetsmiljön plötsligt ok då?
Sen är det ju intressant att de plockar ut endast en trafiksituation där risken är större. Men jag antar att det finns andra trafiksituationer där också risken är större. Tänk vänstersväng på en hyfsat vältrafikerad länsväg.
Skulle de vara logiska i sitt resonemang så borde kanske även sådana vänstersvängar förbjudas + en massa andra trafiksituationer med hög risk. Inser du inte det absurda ifall AMV även förbjöd en massa andra manövrar. Eller har backning någon sorts särställning som gör att just backning ska förbjudas men inte vänstersvängen?
Dessa orimliga regler får en del otrevliga konsekvenser för folk. Folk kan tvingas bygga vändplatser på sin tomt för att få sophämtning. En rätt orimlig effekt då all annan trafik kan hantera detta men inte just sopbil/slamtömmare i vissa kommuner av någon konstig anledning.