P
L lbgu skrev:
Räcker det med lite stress för att man ska börja köra på stillastående saker har man valt fel yrke.
Det gäller väl om man råkar köra på ett stillastående barn också, antar jag. Låter som en ganska dyr, och omständlig, urvalsprocess.

P
F Frsto skrev:
Alltså de lagarna är ju redan klubbade om
att tio procent av butikernas yta ska vara refill eller liknande lösningar. De införs nu successivt de kommande fyra åren.
Vilket problem ska den lagen lösa?
Hur ser konsekvensanalysen för lagens genomförande ut?
F Frsto skrev:
Så det är ingen konst att lagstifta.
Har inte lagstiftaren läst memot om planekonomi?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är planavdelningens misslyckande, inte avfallshanteringens.
Helt riktigt, men det är inte planavdelningen som drabbas av konsekvenserna …

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, men inte politikerna som väljer ett bolag med sådana krav.
Inte? Politikerna är inte operativt ansvariga och lär knappast göra något åt sina kunders problem med "arbetsmiljön".
Eller tror du att politiker kommer att bli bortröstade för att de valde ett visst sophanteringsbolag vid senaste upphandlingen?

I en del kommuner är dessutom politikerna "skyddade" med ett extra lager som sköter bl.a. upphandling av sophantering åt flera kommuner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Samtidigt sker det mycket fler dödsolyckor när man färdas framåt. Är traumat över dessa döda mindre? Annars borde ju chaufförernas psyke skyddas mot dessa vanligare faror om det fanns någon logik i tankesättet.
Dödsolyckor vid framfart torde inte vara så vanliga i villaområden. Chauffören har trots allt bättre uppsikt över trafiken fram jämfört med bakåt.
Dessutom är det sämre PR att backa på någon än att köra på någon framåt.
Men jag har inte bemödat mig om att leta fram statistik som stöder eller vederlägger detta. Fritt fram för andra!

L lbgu skrev:
Samtidigt sker det mycket fler dödsolyckor när man färdas framåt. Är traumat över dessa döda mindre? Annars borde ju chaufförernas psyke skyddas mot dessa vanligare faror om det fanns någon logik i tankesättet.
Det är ju också ganska rimligt, hur många olyckor sker det per körd mil framåt resp. bakåt?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
P pmd skrev:
Om ungar som buskör med elsparkcyklar säger jag bara: think of it as evolution in action.
Det kan bli rätt dyrt för deras föräldrar om de överlever evolutionen.
De flesta grabbar gör dumma ogenomtänkta saker. Det är lite en del av att växa upp.

P
Bara de som överlever växer upp.

Att ha ansvarsfulla föräldrar är också en del av att växa upp. Som sagt så kan det bli riktigt dyrt för föräldrar som låter sina barn köra elsparkcykel.
Tillåtande av olovlig körning kan ge dagsböter.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Apropå att backa, finns ju en yrkesgrupp iaf. här i 08 som inte får backa själva utan måste ringa ut en backare 🤯

Kan ju iofs. förstås då dessa fordon ofta hamnar i dikena när förarna iaf. försöker

1782459051462.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju också ganska rimligt, hur många olyckor sker det per körd mil framåt resp. bakåt?
Ingen aning, är du intresserad av det så får du leta själv.
Däremot så ifall det enda viktiga är personalens psykiska hälsa så borde det ju vara risken att köra ihjäl någon som vore det intressanta. Och risken att råka ut för en dödsolycka vid körning under en arbetsdag lär vara betydligt större vid framåtkörning än backning. Så vill AMV rädda förarnas psykiska hälsa så borde de snarare förbjuda all form av körning. Inser du inte hur absurd deras inställning är?

AMV verkar likt naturvårdsverket befolkas av en del folk med egna agendor. Detta är curling på en hög nivå.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ingen aning, är du intresserad av det så får du leta själv.
Varför ska jag styrka dina argument, det får du väl presentera själv.
L lbgu skrev:
risken att råka ut för en dödsolycka vid körning under en arbetsdag lär vara betydligt större vid framåtkörning än backning.
Vad har du för statistik att backa upp det påståendet med?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
B Byggmarodören skrev:
Vi hade bra lådor i garaget (ihopbyggt med huset) för varje typ av återvinning, så det var enkelt sortera återvinningen inomhus utan behöva gå över en blöt gräsmatta. När nån låda blev full slängde vi den i bilen och tömde i samband med vi veckohandlade
Vad hindrar dig att fortsätta sortera i dina lådor i garaget, och att när de blir fulla, tömma dem i dina sopkärl i stället för att åka till återvinningen med dom?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Vad hindrar dig att fortsätta sortera i dina lådor i garaget, och att när de blir fulla, tömma dem i dina sopkärl i stället för att åka till återvinningen med dom?
Sambon :) Hon vägrade en sån lösning när jag föreslog det. Hon har iofs börjat tänka om efter hon tappade matavfallet medan hon stod sorterade vid tunnorna, men om vi gör så hade det också varit enklare fortsätta köra till återvinningen.
Det är inget stor grej oavsett, bara irriterande att det blivit mer omständigt. Vill man öka återvinningen borde fokus vara på att göra det så friktionsfritt som möjligt, men det blev det ju verkligen inte när det blivit så mycket problem med tömma tunnorna att de måste hämtas från annan plats.

TheImprovisor
B Byggmarodören skrev:
Sambon :) Hon vägrade en sån lösning när jag föreslog det.
Varför då?

B Byggmarodören skrev:
om vi gör så hade det också varit enklare fortsätta köra till återvinningen.
Hur kan det vara enklare att göra ett extra stopp på vägen till affären för att tömma dina lådor än att tömma dem i sopkärlen hemma?

Jag anser att det är supersmidigt med sortering/kärl hemma. Jag behöver inte göra något alls mer än sortera rätt. Sedan sköter kommunen resten.

Jag har iofs fått åbäka mig lite för att bygga ett "bo" till grannens och mina tunnor, men det var ju ganska snabbt gjort.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.