25 520 läst ·
475 svar
26k läst
475 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Vilket problem ska den lagen lösa?F Frsto skrev:
Hur ser konsekvensanalysen för lagens genomförande ut?
Har inte lagstiftaren läst memot om planekonomi?F Frsto skrev:
Inte? Politikerna är inte operativt ansvariga och lär knappast göra något åt sina kunders problem med "arbetsmiljön".tveksamt skrev:
Eller tror du att politiker kommer att bli bortröstade för att de valde ett visst sophanteringsbolag vid senaste upphandlingen?
I en del kommuner är dessutom politikerna "skyddade" med ett extra lager som sköter bl.a. upphandling av sophantering åt flera kommuner.
Dödsolyckor vid framfart torde inte vara så vanliga i villaområden. Chauffören har trots allt bättre uppsikt över trafiken fram jämfört med bakåt.L lbgu skrev:
Dessutom är det sämre PR att backa på någon än att köra på någon framåt.
Men jag har inte bemödat mig om att leta fram statistik som stöder eller vederlägger detta. Fritt fram för andra!
Det är ju också ganska rimligt, hur många olyckor sker det per körd mil framåt resp. bakåt?L lbgu skrev:
Bara de som överlever växer upp.
Att ha ansvarsfulla föräldrar är också en del av att växa upp. Som sagt så kan det bli riktigt dyrt för föräldrar som låter sina barn köra elsparkcykel.
Tillåtande av olovlig körning kan ge dagsböter.
Att ha ansvarsfulla föräldrar är också en del av att växa upp. Som sagt så kan det bli riktigt dyrt för föräldrar som låter sina barn köra elsparkcykel.
Tillåtande av olovlig körning kan ge dagsböter.
Redigerat:
Ingen aning, är du intresserad av det så får du leta själv.tveksamt skrev:
Däremot så ifall det enda viktiga är personalens psykiska hälsa så borde det ju vara risken att köra ihjäl någon som vore det intressanta. Och risken att råka ut för en dödsolycka vid körning under en arbetsdag lär vara betydligt större vid framåtkörning än backning. Så vill AMV rädda förarnas psykiska hälsa så borde de snarare förbjuda all form av körning. Inser du inte hur absurd deras inställning är?
AMV verkar likt naturvårdsverket befolkas av en del folk med egna agendor. Detta är curling på en hög nivå.
Varför ska jag styrka dina argument, det får du väl presentera själv.L lbgu skrev:
Vad har du för statistik att backa upp det påståendet med?L lbgu skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Vad hindrar dig att fortsätta sortera i dina lådor i garaget, och att när de blir fulla, tömma dem i dina sopkärl i stället för att åka till återvinningen med dom?B Byggmarodören skrev:
SambonTheImprovisor skrev:
Det är inget stor grej oavsett, bara irriterande att det blivit mer omständigt. Vill man öka återvinningen borde fokus vara på att göra det så friktionsfritt som möjligt, men det blev det ju verkligen inte när det blivit så mycket problem med tömma tunnorna att de måste hämtas från annan plats.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Varför då?B Byggmarodören skrev:
Hur kan det vara enklare att göra ett extra stopp på vägen till affären för att tömma dina lådor än att tömma dem i sopkärlen hemma?B Byggmarodören skrev:
Jag anser att det är supersmidigt med sortering/kärl hemma. Jag behöver inte göra något alls mer än sortera rätt. Sedan sköter kommunen resten.
Jag har iofs fått åbäka mig lite för att bygga ett "bo" till grannens och mina tunnor, men det var ju ganska snabbt gjort.