25 301 läst ·
474 svar
25k läst
474 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Än en gång, nu pratar vi om hur frekventa transporterna är.D Dilato skrev:
Jag tycker att det finns än poäng med att stressade sopgubbar inte ska vända lastbilar på trånga villatomter varje vecka.L lbgu skrev:
Kanske framförallt för att det är en miljö där generellt rör sig mycket barn som har noll koll på alla de varsel signaler som lastbilen ger ifrån sig.
Att det en gång var 5e år kommer en lastbil med byggvaror till fastigheten är ändå annorlunda.
OT: Hälften av milen brandbilar framförs lär vara under stor brådska, likafullt får nog brandbilar backa även på skolgårdar och mot trafikriktningen om det skulle behövas.D Dilato skrev:
Det är förmodligen så att backning av räddningstjänstens lastbilar räddar betydligt fler liv än vad sophämtning och sopsortering nånsin kan göra.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Nej, det är inte nödvändigt att kunna nåt för att tycka nåt om det...L lbgu skrev:
Jag kan backa med centimeterprecision, men det hjälper inte om det kommer en cyklist utan självbevarelsedrift farandes precis bakom mitt fordon. Personer utanför branschen har en skrämmande låg respekt för tunga fordon. Därför måste vi yrkesförare kompensera för denna respektbrist genom att (så långt det är möjligt) undvika att backa där de respektbristande personerna befinner sig.
Det är förmodligen relativt sällsynt med cyklister på flygplatsers landningsbanor.
Även om du kör rakt fram och det plötsligt kommer en dödsföraktande cyklist som kastar sig ut framför ditt fordon så lär det sluta illa. Ska man förbjuda färd framåt då? En fördel när man backar är ju ändå att det går rätt långsamt vilket ger bättre möjlighet att ha koll samt att det blir lättare för cyklisten att undvika kollision än om du kört framåt i 70 km/h. Kollisioner i lägre hastighet brukar ofta innebära lindrigare skador också.SågspånPappspikEternit skrev:
Om du helt missat det så får jag upplysa dig om att det är rätt vanligt med lastbilar som utför paketleveranser till privatpersoner. Så ifall du tror att det är 5-årsintervall mellan lastbilsbesöken är du helt fel ute.Unikt namn skrev:
Det är sant, men det beror på att man inte längre behöver ta konsekvenserna av sitt handlande och att man får vara hur dum som helst, omgivningen måste skydda dig från dig själv.SågspånPappspikEternit skrev:
Om naturligt urval fortfarande var en grej skulle antalet individer som beter sig så minska kraftigt.
Du vill inte förstå, va???L lbgu skrev:
Det handlar INTE om någon nationell lag, eller att förarna inte kan backa. I dom flesta fallen så backar dom bra mycket bättre än alla halvförvirrade galningar som puttrar runt i småbilar, och inte ens klarar av att köra in i en parkeringsruta...
Nä! Det handlar om ansvar.
Dom som äger bilarna är också ansvariga för vad chaufförerna hittar på.
Backar du på t.ex en brevlåda så får du betala en ny. Ganska enkelt, va? Och logiskt.
Om sopbilschauffören klämmer samma låda så får sopbilsföretaget betala. Och det blir lätt en hel del pengar att betala ut när det ska backas på smala trånga gator, med parkerade bilar både här och där, barn som springer runt och sura människor som svär över att den där j¤vla bilen både bullrar, luktar och är ivägen.
Då blir det fasen så mycket lugnare, och billigare för bolaget att helt enkelt förbjuda backning. Inga påbackade brevlådor/bilar/murar eller liknande...
Att sedan du får rulla ditt kärl 10 m skiter dom högaktningsfullt i...
Vad menar du med paket?L lbgu skrev:
Mina paket kommet inte med fullstora lastbilar. De kommer i små personbilar eller caddys som vänder på en 5öring så de behöver inte behöver backa 150meter.
Däremot kommer ju köket med lastbil, byggnadsmaterial med kranbil.
De senare leveranserna sker under avsevärt mer kontrollerade former än de tidigare, samt mer sällan.
Sopbilen irrar runt i området 3 av 7 dagar, det hade inte varit bra om den återkommande valde att backa långa sträckor där ungar spelar landhockey eller buskör med elsparkar.
Men vi måste ju inte tycka lika, jag bara förklarar mind åsikt i det hela.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är just för att jag backar långsamt som cyklisten gör en snabb gir in bakom mitt fordon. "Jag ska bara..." tänker hen.L lbgu skrev:
När jag kör framåt i 70 km/h är det egentligen mindre risk för att cyklisten ska göra en snabb gir in framför fordonet, för då är det uppenbart t o m för cyklisten att det är riskfyllt och att det kan smälla.
Vanliga paket som ska levereras till dörr eller skrymmande paket som inte paketombudet kan hantera. Är det PostNord så är det om det inte är stora paket vanliga postbilen som levererar. Men stora paket kommer med lastbil. Men är det någon annan leverantör så är det typ en DHL lastbil som kommer. Antar att det skulle kosta mycket mer att skicka ut en mindre bil med ett fåtal små paket än att lastbilen tar de paketen när de ändå kör sin runda till paketombudet + annat. Bor i glesbygd så det är lite avstånd.Unikt namn skrev:
Det ska tydligen vara något arbetsmiljöverket hittat på. Så antagligen finns det väl i någon arbetsmiljölag. Men jag har inga förstahandsuppgifter på det, så inte 100% säker.Lasse Suzican skrev:
Då handlar det ju ändå om att chauffören inte kan backa. Klarar man inte av att backa utan att köra på en stillastående brevlåda bör man jobba med något annat. Kan inte ursäktas med att det var stressigt. Räcker det med lite stress för att man ska börja köra på stillastående saker har man valt fel yrke.Lasse Suzican skrev:
Arbetsgivaren får väl se till att anställa kompetent folk, svårare än så behöver det inte vara. Löneavdrag för kraschade brevlådor vore väl inte dumt, men där säger väl facket stopp.
Det är du som säger att de gjort en vantolkning av lagen, inte jag.L lbgu skrev:Hur hade du tänkt att det skulle vara ett lagbrott? Ett företag kan givetvis på egen hand instruera sina förare att inte backa. Det bryter knappast mot en lag. Så kommunen som inför backningsförbud kan säkert göra det helt lagligt. Det fåniga är ju att de inkompetenta kommunalarbetarna gör det för att de tror att de följer lagen.
Om de tolkat lagen rätt är det förstås inget att driva till domstol, om de tolkat lagen fel är det rimligen dit det ska.
Så hur ska du ha det, är det en feltolkning av lagen eller inte?
Eftersom jag inte har en aning om vilken butik du pratar om är det förstås svårt att sia om. Du kan ju upplysa oss om det istället.L lbgu skrev:Hade du sett den butiken jag pratar om så hade du nog ändrat åsikt. Måste backa ca. 40 meter, smalt och en tvär kurva med dålig sikt. Sen är det ett dagis i närheten så risken för att barn lyckas ta sig dit finns också. Tänk även på gamla stadskärnor, där kan det ofta både vara trångt och dålig sikt. Men varutransporterna ska ändå fram.
Du verkar också tro att jag tycker att det är en god ide att backa med transportbilar/spolbilar/lastbilar/etc. överallt, vet inte var du fått det ifrån.
Att jag inte finner det orimligt att sopbilar förbjuds att backa på en del platser betyder inte att jag tycker det ska förbjudas överallt/i alla situationer, eller att jag tycker att alla andra fordon ska förbjudas att backa överallt. Inte heller betyder det att jag tycker att det är rimligt/bra att andra fordon ska backa på precis vilka platser som helst.