51 555 läst ·
529 svar
52k läst
529 svar
Nya fastighetsskatten
Så du hävdar att värdeökningen i hus beror på att folk investerar i sina hus varje år... och inte använder bolån till bilar och semestrar.slaskman skrev:
Beskatta en orealiserad värdeökning är direkt omoraliskt, kan jag få ut min sjukpension nu jag kan ju ev bli sjuk i framtiden.Är dessutom lagom impad av att man ändrade i reglerna gällande uppskjuten reavinstbeskattning för de som redan inrättat sig efter gällande skattelagstiftning. Staffar de som skött sig och lagt pengar på sitt boende i stället för nya bilar och årliga utlandssemestrar
/ATW
Värdeökningen har du inte en aning om innan huset är sålt, då kan du beskatta den,dock ökade förr alla investeringar i huset taxeringsvärdet och därmed skatten,förbrukades det på annat var de bara moms. Ökad Fastighetsskatten är av konfiskatorisk art och kan endast försvaras av missunnsamma som helst förbrukar andras pengar.A ArneTW skrev:
Det nya förslaget verkar inrymma att även bostadsrätter ska betala. Tveksamt att det passerar riksdagen och vi får se om de vågar ta upp det i den här mandatperioden. Tragiskt om man återgår till vansinneshöga skatter och driver folk från hus och hem. Redan idag är det allt för många som inte har råd att renovera och hålla sina hus i gott skick.
Fastighetsskatt är också en skatt som påverkar driftskostnaderna. Räntebidrag sänker driftkostnader och en fastighetsskatt skulle lka driftskostnaderna. Borde vara ett noll summespel för statenP Pin skrev:Ränteavdraget påverkar inte köpet utan ägandet (driftskostnaden). Värdeökning beskattas vid försäljning vilket är rimligt för att det är då vinsten realiseras.
Nä låginkomsttagare får sämre ränta så de får ännu större avdrag. Låna hos bluestetep så kan du dra av fem gånger mer.
Det är dyrt att vara fattig.
Hade varit helt annat om det var krav att man skulle betala av sina huslån inom 25 år så som Finland.
50% av befolkningen i Sverige arbetar och av dom är 90% löntagare. Hur menar du att vi lönearbetare skall kunna planera bort skatten?H Hochiha skrev:Fastighetsskatten är enda sättet att se till att alla betalar skatt. Allt annat går att skatteplanera bort, men huset står där det står. Dessutom missgynnas immehavare av tomma innerstadslägenheter av ett skatteskifte, vilket vore väl, för jag vill inte att Stockholm ska se ut som London där ingen bor.
Så du menar att vi ska straffa de som får jobb på annan ort, de unga, de som byter livspartner, de som får dödsfall i familjen, de som anpassar sig till en snabb och oväntad livssituation. Medan de äldre och besuttna som flyttar sällan inte ska skatta lika mycket.B blue.b skrev:Bästa sättet att lösa problemet med att folk bor kvar i stora hus fastän dom kanske skulle vilja ha något mindre är att införa en minskande reavinstskatt.
Ungefär såhär.
1-5år 30%
6-10år 20%
10-15år 10%
15-99år 5%
Då hade dom som ska göra snabba klipp med fastigheter fått betala för det och dom som bor i ett område hela sitt liv där priserna har skenat har råd att flytta till något mindre i samma by.
Sen undrar jag om det verklige är ett stort problem att äldre bor kvar i sina stora hus p g a reavinstskatten. det låter som politiskt spin. Hur har man mätt detta empiriskt och lyckats visa att just fastighetsskatten som är den avgörande faktorn?
Nej inte alls, banken spekulerar att just din fastighet har fått ett ökat värde när de går med på att höja ditt lån. De tar en risk med att låna ut och för det tar de ränta. Risken är naturligtvis högre för just ett isolerat specifikt objekt men banken lever ju på att låna ut till massor av objekt och då sjunker deras aggregerade risk. Risken att man enbart lånar ut till den där outliern i värdefördelningen försvinner.A ArneTW skrev:
Men baserar du beskattning på aggregerad värdeökning så drabbas individer som inte fått ta det av aggregatets snitt. Det är samma logik som gör att de flesta av oss inte gillar kollektiv bestraffning.
Skatt som grundar sig på reella inkomster är inte konfiskatorisk. För övrigt har du ingen förmögenhetstillväxt innan huset är sålt. Och ja , jag lånar inte på mitt hus för konsumtion, jag lånar inte alls.Ditt sätt att resonera får mig att tro att du är ett nättroll.....A ArneTW skrev:
Införande av Boxmodellen skulle medför att fastighetsskatten skulle fungera ungefär som skatten på ett investeringssparkonto. Dvs fastighetsskatt men inget räntebidrag samt reavinstskatt skulle nog vara en bra lösning.slaskman skrev:
Den sk. ”inlåsningseffekten” av reavinstskatten är mer att när du t.ex säljer huset för 4miljoner får du betala 22% på vinsten och har då inte råd med ett lika dyrt objekt......
Köpte man på 60-70 tal och inte har renoverat nyligen blir det ju rätt mycket som går bort i skatt......
Säg att man köpt för 300.000 och säljer för 4.000.000 då får man ”bara” runt 3.200.000 att köpa nytt boende för
Köpte man på 60-70 tal och inte har renoverat nyligen blir det ju rätt mycket som går bort i skatt......
Säg att man köpt för 300.000 och säljer för 4.000.000 då får man ”bara” runt 3.200.000 att köpa nytt boende för
Vad du gör är nog inte applicerbart på majoriteten.slaskman skrev:
Jag hävdar att många (de flesta?) hanterar värdeökningen som förmögenhetstillväxt och använder en del till konsumtion.
Av alla skatter som finns skulle en fastighetsskatt vara tydlig och lättförståerlig.
Det finns många skatter/avgifter mm som ingen märker eller förstår som jag tycker är farligare/sämre.
fastighetsskatt.
inkomstskatt.
kapitalinkomstskatt.
sedan inget mer.
/ATW
/ATW
Det menar jag helt enkelt inte. Däremot kan man beskatta de tillgångar överklassen inte kan flytta till skatteparadis, dvs fastigheterna, och sänka skatten på arbete så den nästan matchar skatten på kapitalintäkter.D Dr Jumping Jack skrev:
Det stora problemet är att ändra fram och tillbaka. Eftersom skatter och räntor prisas in vid köpet kommer tillfället man köper hus spela en oerhört stor roll. Det bör vara en väldigt hög stabilitet och långsiktighet kring detta.