Byggahus.se

Nya fastighetsskatten

1. N
    Medlem · 296 inlägg
    Våra politiker vill att man ska återinföra fastighetsskatten. Främst för att öka omsättningen på bostäder och villor.
    Skulle vi ha haft kvar den gamla socialdemokratiska fastighetsskatten skulle bra många pensionärer knappast ha råd att bo kvar i sina hus.
    Någon som vet hur våra politiker vill att den nya fastighetsskatten ska se ut och om syftet är att slänga ut oss pensionärer från våra villor. För syftet kan knappast vara att vi vanliga villaägare ska få samma kostnader och folk som har villor över 15 miljoner ensamma ska få högre skatt?
    Kanske tid att börja agera så att vi vanliga fattiga människor blir överkörda och de förmögna får alla förmåner som det blev med den borgerliga fastighetsskatten.

2. kristofer12345
    Medlem · 947 inlägg
    Var har du läst detta? Länk

3. L
    Medlem · 165 inlägg
    Redigerat 22 aug 2020 19:03
  4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 978 inlägg
    Jag vet inte vilka politiker som du ser som dina, eller ”våra” som du skriver. För långt ifrån alla vill återinföra fastighetsskatten.

Många vill förvisso ha en skattereform, men hur man vill ändra skattesystemet är väldigt olika.

Du får väl läsa på och sätta dig in i vad de olika partierna vill inför nästa val som alla vi andra.

Ska jag gissa tror jag dock få politiker skulle våga ändra reglerna till nackdel för flertalet väljare, så på värden uppemot 4–5 miljoner tror jag väldigt lite kommer hända. Vilket väl också är ett skäl till att man inte lär komma så långt med skattesystemsreformerandet.

• Laddar…
  5. kristofer12345
    Medlem · 947 inlägg
    Jag kan ju säga att gå från 8 000 om året till 60 000 är en katatrof om man går tillbaka till en sådan reform av tidigare fastighetsskatt för stt om man har en vill på en fint område nybyggt är det ingen ovanlighet speciellt inte om du byggt själv med egna medel o ej lån att villan går upp mot 5-6 milj så jag fattar inte hur man kan ta beslut om just sådant..sen är det väl troligen ovanligt att politiker vill gå
    Tillbaka till just detta..då dom flesta antagligen dom har ett stort hus värt mkt ... men vad vet jag

6. kristofer12345
    Medlem · 947 inlägg
    Om du ts läser regler så har pensionärer sen 2009 endast 4% av sin lön /pension att betala så ej samma regler som för ”oss” andra

7. coconut
    Medlem · 136 inlägg
    • Laddar…
  8. B
    Medlem · 155 inlägg
    Även en s k ”Jämnställdhets-utredning” beställd av regeringen har förslag på att återinföra fastighetsskatten (och även avs- och gåvoskatt.

Skälet är den stora ojämlikheten som uppstått i Sverige de senaste 20 åren till stor del beroende på en invandring av ca 2 miljoner människor som inte har kapital eller andra tillgångar uppbyggda under generationer, som de som bott i Sverige länge. Hittar inte källan nu.

Fastighetsskatten kommer troligen återinföras vid årsskiftet efter valet då inget parti vågar införa skatten innan. En skatt på 1% av tax.värdet drabbar endast storstadsbor riktigt hårt, övriga får en ny kostad på kanske 1000-3000 kr i månaden, vilket många med två inkomster klarar av. Visst övrig konsumtion behöver då kanske minska.

Man vill få till en rättvisare fördelningspolitik och det är naturligtvis galet att två pensionärer sitter i 200 kvm samtidigt som en 5-barns familj bor i en hyrestrea på 75 kvm.

9. D
    Medlem · 833 inlägg
    Vad menar du med återinföra? Vi har väl redan nu en fastighetsskatt (el avgift). Den gamla socialdemokratiska var inte bra och den nuvarande gynnar bara förmögna. Hur skulle du vilja ha det? Vad är ditt förslag? Det är väl utmärkt om du agerar, det är så demokrati fungerar.

10. L
    Medlem · 165 inlägg
    De flesta utredningar som föreslagit återinförsel av fastighetsskatt har även föreslagit att den skatteväxlas genom att andra skatter sänks.

Personligen är jag för återinförd fastighetsskatt om den skatteväxlas mot sänkt inkomstskatt. Då får man iallafall välja om man vill betala skatt.

11. D
    Medlem · 833 inlägg
    Att pensionärer blir sittande i stora hus är ju en inlåsningseffekt av skattesystemet men av ditt inlägg ser du det som en orättvis fördelningspolitik. Med rättvisa menar du att man tar av pensionärerna som arbetat ett helt liv och ger till den unga 5 barnfamiljen? Det lyfter en annan fråga: varför skaffar man 5 barn? Är det verkligen vi andra som skall försörja dom? 5 barn hade man på 1800-talet när man visste att några stycken kommer att dö innan vuxen ålder.

12. useless
    Lök. · 18 290 inlägg
    Ja, men det är bara för obebyggda fastigheter man betalar en statlig skatt. Annars betalar man en kommunal fastighetsavgift.

13. B
    Medlem · 155 inlägg
    Det är nog OT hur många barn man bör skaffa. Känns som det kanske hör hemma på annat forum.

Ja det är en inlåsningseffekt att boende i eget hus är så pass skattegynnat (ränteavdrag, ROT mm) men det är knappast min åsikt, det är ju ett faktum.

Ingen ska naturligtvis ge bort sitt hus men ojämlikheten i Sverige ökar för varje dag. Det finns också möjlighet att familjen har arbetat mycket hårdare än pensionärsparet som troligen haft en ganska behaglig (ekonomisk) resa i livet i jämförelse.

Jag tar inte parti för någon sida, jag redovisar endast synpunkterna från regeringens utrednng.

14. B
    Medlem · 155 inlägg
    Det är också förslaget i flera utredningar, dvs att inkomstskatten för låg- och medelinkomster ska sänkas. I samband med att kapital-, fastighets-, arvs- och gåvoskatt ökas eller införs får vi en mer jämn fördelning av tillgångarna.

15. T
    Medlem · 444 inlägg
    Dom som har låg inkomst men bott länge i hus där värdet ökat astronomiskt ser ju hellre en lägre fastighetsskatt och högre inkomstskatt....
    Går knappast att göra det på ett rättvist sätt men lägger man lönen på att köpa hus istället för utlandssemestrar får man ju en extra årlig skatt att betala:thinking: