Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Alla länder, i alla fall de flesta inom EU, har någon form av fastighetsskatt/avgift. Här i Portugal för ett litet "radhus" kan man kanske kalla det, betalade vi €750, och då car det inte ens färdigt stor del av året.

Tycker det är rimligt att man låter fastighetsägare betala lite mer, det är jy en uppgång i värdet.
Fast uppgång i värdet på fastigheten kan ju inte rimligen beskattas bort. Då är det galenskap att köpa/bygga hus om man har noll avkastning på investerade pengar. Vi borde uppmana till mer byggnation i ett land som konstant har bostadsbrist

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
P Pilis skrev:
Taket medför ju att storstäderna gynnas på bekostnad av landsbygden. Till det så har vi ränteavdraget där återigen storstäderna gynnas.

Personligen hoppas jag att politikerna vågar ändra i fastighetsbeskattningen förre de går på jobbskatteavdraget.
H Hochiha skrev:
Det finns inte andra sätt att bredda skattebasen nej. Att bredda basen är annorlunda än att höja skatten.

Incitamenten att arbeta ökar ju också om man inte överbeskattar det jmf kapitalintäkter.

Dessutom minskar lånekarusellen som driver bostadspriserna till ohanterliga höjder[/QUOTE
P Pilis skrev:
Taket medför ju att storstäderna gynnas på bekostnad av landsbygden. Till det så har vi ränteavdraget där återigen storstäderna gynnas.

Personligen hoppas jag att politikerna vågar ändra i fastighetsbeskattningen förre de går på jobbskatteavdraget.

Nu mäter du bara läget av fastigheterna men om du bygger ett hus på 500 kvm ute på landsbygden jämfört med storstaden vem tror su tjänar på dagens ”tak” dådå... det finns många aspekter, inte bara landsbyggd- köp hus, storstad , köp hus... dom klyftorna finns alltid o folk har ett val var man vill befinna sig i samhället, i dagens fråga om fastighetsbeskattning så skulle jag faktist heller betalat den ite på landsbygden än i storstan ..

kristofer12345
P Pilis skrev:

Nu mäter du bara läget av fastigheterna men om du bygger ett hus på 500 kvm ute på landsbygden jämfört med storstaden vem tror su tjänar på dagens ”tak” dådå... det finns många aspekter, inte bara landsbyggd- köp hus, storstad , köp hus... dom klyftorna finns alltid o folk har ett val var man vill befinna sig i samhället, i dagens fråga om fastighetsbeskattning så skulle jag faktist heller betalat den ite på landsbygden än i storstan ..

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men grundfrågan är varför ska staten gynna miljonärer istället för låginkomsttagare?

kristofer12345
P Pilis skrev:
Men grundfrågan är varför ska staten gynna miljonärer istället för låginkomsttagare?

Nu pratar du om dom nyrika dom som blivit rika köpt en villa för 10 mille o oj dom ska bara betala 8000kr om året, men majoriteten o då snackar vi verkligen majoritet har bott i ett hus som sprängt i värde senaste åren som kommer åka på pumpen pga av skattehöjningar , vilket är då mest rättvist, för ärligt hur många har råd att köpa hus cash som överstiger 5 mille.. har man ändå dom pengarna kan man välja om man vill lägga allt på dyraste huset eller investera i annat men stt dom som byggt själva eller fått 10 ggr mer för sitt hus ska behöva flytta är katastrof..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Självklart borde fastighetsskatten införas igen.
Ränteavdragen borde avskaffas först dock.

/ATW

• Gilla
  • Älska
Violina och 2 till
  • Laddar…
P Pilis skrev:
Är det inte tvärtom. Staten tar från de rika och ger till de fattiga

Frågan är väl hur mycket som ska transfereras, samt på vilka sätt.

Vad gäller just fastighetsskatten så är vi många "miljonärer", men vi har inte mer pengar i plånboken att betala skatten för det. Snarare mindre

• Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
kristofer12345
A ArneTW skrev:

/ATW
Argumenterande inlägg:rofl:...

Behöv inte. Det är ju självklart.

kristofer12345
P Pin skrev:

Vad gäller just fastighetsskatten så är vi många "miljonärer", men vi har inte mer pengar i plånboken att betala skatten för det. Snarare mindre
Ja precis , mindre i plånboken så vf ska vi betala mer för ett hus som ej ger någon inkomst,

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
kristofer12345
P Pin skrev:
Behöv inte. Det är ju självklart.

Ok ”husägare”! (y)

• Gilla
Espen K och 2 till
  • Laddar…
Ok ”husägare”! (y)
Ja jag tog det bara ett varv till.
Jag håller inte med om påståendet.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Det skulle sparka igång bostadskarusellen.
Få änkan Agda att flytta till en lägenhet.
Få folk att få upp ögonen för alternativen i mindre samhällen.

/ATW

A ArneTW skrev:
Ränteavdragen borde avskaffas först dock.

/ATW
Ett argument mot att avskaffa ränteavdraget är dock rätt bra: att finansiella vinster och intäkter beskattas och att man vill ha balans så att utgifter och förluster kan dras av. Mindre viktigt för privatpersoner, men ändå en rimlig praxis

kristofer12345
A ArneTW skrev:
Det skulle sparka igång bostadskarusellen.
Få änkan Agda att flytta till en lägenhet.
Få folk att få upp ögonen för alternativen i mindre samhällen.

/ATW
:dizzy::seenoevil::crysmile:

P Pin skrev:

Inte på fastigheter.

Först gör man det lönsamt att köpa fastigheter via räntebidraget.
Sen har knappt någon beskattning på värdet som statens räntebidrag skapar.
Till detta så är det rika som får de största bidragen då låginkomsttagare inte kvallar in i bankens beslut om vilka som ska få lån.

Om staten begränsar de rikas räntebidraget så håller jag med dig.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.