51 556 läst ·
529 svar
52k läst
529 svar
Nya fastighetsskatten
Solidaritet handlar om att jag betalar skatt för att samhället skall supporta alla med vård, omsorg, skola och tak över huvudet.
Inte att det hus och de tillgångar vanliga löntagare slitit ihop till ska konfiskeras och delas ut godtyckligt.
Vi ska givetvis hjälpa de som kommer hit som flyktingar, men att dra det till att om man kommer från ett fattigt land ska man automatiskt hamna på samma nivå som en familj som sparat, renoverat på sin fritid och betalat skatt ett helt liv, det tycker jag är att ta det för långt och jag hoppas verkligen inte det är vad de flesta politiker vill.
De ökade klyftorna måste lösas med att lyfta utbildning, ta folk ur utanförskap och arbetslöshet, bygga billiga bostäder. Inte försöka ta det som äldre generationer byggt upp och dela ut till behövande.
Inte att det hus och de tillgångar vanliga löntagare slitit ihop till ska konfiskeras och delas ut godtyckligt.
Vi ska givetvis hjälpa de som kommer hit som flyktingar, men att dra det till att om man kommer från ett fattigt land ska man automatiskt hamna på samma nivå som en familj som sparat, renoverat på sin fritid och betalat skatt ett helt liv, det tycker jag är att ta det för långt och jag hoppas verkligen inte det är vad de flesta politiker vill.
De ökade klyftorna måste lösas med att lyfta utbildning, ta folk ur utanförskap och arbetslöshet, bygga billiga bostäder. Inte försöka ta det som äldre generationer byggt upp och dela ut till behövande.
En riktig Åkesson anhängare, det gillar viJ JohanLun skrev:Solidaritet handlar om att jag betalar skatt för att samhället skall supporta alla med vård, omsorg, skola och tak över huvudet.
Tyvärr är det nog så att många samhällsproblem inte har någon uppenbar lösning. I alla fall ingen som inte ger målkonflikter så det skriker om det. Men att erkänna det som makthavare är inte så enkelt. Särskilt inte publikt.C cpalm skrev:
Nä, men det är ju enkel matematik att ju större andel av befolkningen som inte arbetar, desto mer får övriga skjuta till. Med den kunskapen kunde man önska att man inte varit så ivrig att försätta sig i den situationen utan att ha fungerande lösningar. Problemet är så att säga självförvållat.Claes Sörmland skrev:
Skattereglerna idag gynnar den som äger sitt boende jämfört med den som hyr sitt boende. Antingen jämnar vi ut orättvisan genom att höja skatten för den som äger, eller så ger vi motsvarande sänkning för den som hyr.
Ni som inte tycker att det behövs någon typ av förändring för gärna föra fram hållbara argument till varför en upplåtelseform ska gynnas mer än en annan. Jag säger inte att höjd skatt på ägt boende måste vara lösningen, men en likvärdighet vore rimligt.
Ni som inte tycker att det behövs någon typ av förändring för gärna föra fram hållbara argument till varför en upplåtelseform ska gynnas mer än en annan. Jag säger inte att höjd skatt på ägt boende måste vara lösningen, men en likvärdighet vore rimligt.
En rätt bra anledning till att det generellt är dyrare att hyra är att man inte tar några risker.
Se det som att du betalar för en försäkring där fastighetsägaren står för alla risker i form av händelser där pengar behöver skjutas till, t.ex. trasiga vitvaror etc.
Se det som att du betalar för en försäkring där fastighetsägaren står för alla risker i form av händelser där pengar behöver skjutas till, t.ex. trasiga vitvaror etc.
Varför hyr man om man kan äga?V vbg-1 skrev:Skattereglerna idag gynnar den som äger sitt boende jämfört med den som hyr sitt boende. Antingen jämnar vi ut orättvisan genom att höja skatten för den som äger, eller så ger vi motsvarande sänkning för den som hyr.
Så är det förstås, men det är även stora skillnader mellan dem som faktiskt arbetar. Om det ska vara så, eller inte, och hur det i så fall ska åtgärdas är ideologi och politik.C cpalm skrev:
Någon rättvisa kommer det aldrig att bli, vi har alla vår egen definition av rättvisa.
Jag är positiv till en förändring av fastighetsskatten, men hela skattesystemet behöver förändras och förenklas. Jag själv kommer antagligen förlora på höjda avgift men det borde gå att använda pengarna för att sänka andra skatter som kan bidra till att starta om ekonomin efter Corona. Här finns en länk med lite tankar i ämnet från 2015: https://www.svd.se/tunga-ekonomer-infor-en-ny-fastighetsskatt
Det brukar sägas så, och jag betvivlar det inte, men vad är det för skatteregler som inte är rättvisa i sammanhanget?V vbg-1 skrev:
Att det på sista raden är dyrare att hyra än att äga är ju i sig en självklarhet, men är det en orättvisa?