Alfredo Alfredo skrev:
Jag föredrar extra katter.
Djurvänner brukar ju göra det.
J Jansson69 skrev:
Ja för kattägare så går det fin fint😉 vi kan kalla det en kommunal olägenhets skatt för kattägare.
J Jansson69 skrev:
Ja dessa jädrans kattägare borde straffas med extra skatt😉
Om vi nu ska diskutera bostadsrelaterade skatter kan man fråga sig varför inte sopsortering/sophämtning betalas via skatten?
 
J
F fribygg skrev:
Om vi nu ska diskutera bostadsrelaterade skatter kan man fråga sig varför inte sopsortering/sophämtning betalas via skatten?
Du får ställa den frågan till den politiken du har röstat på förslagsvis..
 
J Jansson69 skrev:
Du får ställa den frågan till den politiken du har röstat på förslagsvis..
Är det inte bättre att fråga de som beslutat i frågan?
 
Unikt namn
F fribygg skrev:
Högvärdiga sopor med plast i bör vara mer värda och ge mer energi, slänger man bara kattsand i brännbart måste nog kraftvärmeverken köpa in plastavfall eller liknande att elda med.
Med ren kattsand skulle det kunna skickas på deponi utan att passera en komplicerad värmepanna.
Föroreningarna i hushållssoporna är en av anledningarna att det kan kosta 4kr per kg att bli av med.
Därför är det bättre att kasta skräp i avsedda kärl. Då sopbolaget får mer betalt för sorterade sopor och din soptaxa blir lägre.

Sorterade plastsopor går ju även att sälja till anläggningar som inte eldar sopor.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Plast är helt lönlöst att återvinna på det sättet vi gör idag. Eftersom det finns så många olika plastsammansättningar. Och idag blandas allt i samma. Vilket gör det obrukbart för återvinning.
Av just matavfalle är det en löjligt liten % som blir biogas. Den mängd drivmedel för att frakta det hit och dit äter upp den mängd biogas man får ut
Ord som lönlöst, löjligt liten mm gör att du bara kvalifiserar in dig som en person som sitter och tror, gissar och hittar på för att sen sprida det som fakta. Var försiktig med det.

Om en del av insamlad plast återvinns och resten förbränns, vad är det som är lönlöst med det?
Vad ska göras med tonvis med matavfall? kasta bakom knuten? utvinn det som går.
Det är som att vissa vill leva bland sopor, det vill inte dom flesta. Alla lever inte på samma sätt. En del har stora gårdar och många m2 för sig själv andra tränger sig flera persoer i en mindre lägenhet
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S
T TheGame skrev:
Ord som lönlöst, löjligt liten mm gör att du bara kvalifiserar in dig som en person som sitter och tror, gissar och hittar på för att sen sprida det som fakta. Var försiktig med det.

Om en del av insamlad plast återvinns och resten förbränns, vad är det som är lönlöst med det?
Vad ska göras med tonvis med matavfall? kasta bakom knuten? utvinn det som går.
Det är som att vissa vill leva bland sopor, det vill inte dom flesta. Alla lever inte på samma sätt. En del har stora gårdar och många m2 för sig själv andra tränger sig flera persoer i en mindre lägenhet
Jag köper att många tycker att detta är bra, och att det till och med underlättar vardagen.

Men från personlig horisont har det bara inneburit dyrare taxa och mer krångel.

I ett större perspektiv tycker jag att det är ett exempel på suboptimering.

Insamlaren kan ju inte vara säker på att folk sorterar rätt, så efterbehandling är ändå nödvändig för att det ska fungera.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag köper att många tycker att detta är bra, och att det till och med underlättar vardagen.

Men från personlig horisont har det bara inneburit dyrare taxa och mer krångel.

I ett större perspektiv tycker jag att det är ett exempel på suboptimering.

Insamlaren kan ju inte vara säker på att folk sorterar rätt, så efterbehandling är ändå nödvändig för att det ska fungera.
Att inte sortera alls hade troligtvis varit än mer fördyrande, och på flera fronter.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S
T TheGame skrev:
Att inte sortera alls hade troligtvis varit än mer fördyrande, och på flera fronter.
Läste en undersökning som SVT gjorde 2021, och det visade sig att felsorteringsgraden var ungefär 70%.

Så ja du kanske har rätt i sak,m en jag tror inte det är stora summor i så fall.
 
S
T TheGame skrev:
Att inte sortera alls hade troligtvis varit än mer fördyrande, och på flera fronter.
Och med ditt resonemang borde taxan minska. Men här har den ökat ordentligt.
 
Och förändring tar tid, när systemet med hushållsnära sortering är infört hos de flesta (alla?) kommuner om ett år så får vi sedan avvakta x år för att se resultat. Så använder en majoritet systemet utifrån hur det är tänkt och sorterar därefter blir det förändring. Egentligen är det en bagatellfråga att lära sig stoppa rätt i x antal fack, t.ex. papper, kartong, plast, glas ofärgat resp. färgat, metall. komposterbart, restavfall/brännbart. Ok, ett fåtal kanske inte vill eller har andra hinder som försvårar men trots allt en liten skara.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jorny skrev:
Sorteringen gör enorm skillnad. Sorterar man så blir det sällan man behöver gå ut med soporna. Gör man som vi och använder ytterst lite hushållspapper så blir det ännu mer sällan. Det är egentligen ganska lite som ska i restavfallet.*

* Med din brasklapp såklart.
precis
Vi använder en pinne i trä istf papper på toan
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
returen returen skrev:
precis
Vi använder en pinne i trä istf papper på toan
Äsch kör själv med fingret är lite mjukare😉
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Äsch kör själv med fingret är lite mjukare😉
Men...
Jag kan ju inte vänta på nästa....
 
  • Haha
Jansson69
  • Laddar…
J Jorny skrev:
Sorteringen gör enorm skillnad. Sorterar man så blir det sällan man behöver gå ut med soporna. Gör man som vi och använder ytterst lite hushållspapper så blir det ännu mer sällan. Det är egentligen ganska lite som ska i restavfallet.*

* Med din brasklapp såklart.
Blir väl lika antal gånger med 2+4 kärl. Ett för sopor/restavfall övriga sju för sortering, eller vad avser du?
 
Claes Sörmland
J Jorny skrev:
Nu sorteras väldigt mycket av plastförpackningarna från hushåll centralt och automatiserat i Motala, dryga 40% av det som de får in blir ny råvara. Från de livscykelanalyser jag sett så är det en stor miljövinst.

Som jag tidigare skrivit så är det bästa såklart att minska plastförbrukningen och jag tycker att återvinning ofta bara är en ursäkt för att inte minska resursuttagen, men samtidigt ska man inte avfärda återvinning helt.
Var går detta att läsa från en objektiv källa med en kritiskt perspektiv?

Problemet är ju att det är så mycket är propaganda i cirkulation. T ex företag som försöker slå sig fram inom den gröna sektorn lämnar missledande information i syfte att säkra sin egen finansiering (lex Northvolt), statliga finansiärer av "grön omställning" måste ju också vara loja med verksamhet där de redan har plöjt ned stora pengar, Naturvårdsverket är ju heller inte objektiva eftersom de har politiskt satta mål så de måste också sprida vilseledande information om det krävs för det större målet med "omställningen", och vår media, ja där kan man hoppas på lite kritiska perspektiv på sina håll men tyvärr har ju stora aktörer som t ex SVT/SR/DN valt att driva grön kampanj istället för att kritisk granska "den gröna omställningen".

Först fem år i efterhand fick ju vi i allmänheten veta att man plöjt ned närmare 80 miljoner av offentliga i en textilåtervinningsanläggning helt utan nytta. Före dess endast hyllningsreportage och prisande i media, inga kritiska frågor, ingen kritisk granskning. Och nu i efterhand är det ingen som är ansvarig. Medarbetarna som sumpat 80 miljoner är redo att hoppa till nästa jobb, nästa projekt och bränna ännu mer pengar på projekt som utgår från en låtsasvärld.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.