77 017 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Starta en egen tråd om krigen mellan araberna och judarna i Mellanöstern. Det är tråkigt att förstöra trådar med helt ovidkommande ämnen.Intet skrev:
Massa känsor, det har jag, när något nöt tycker att det är helt i sin ordning att utrota försvarslösa barn i matköer.
Jag gillar inte heller när katter skall förgiftas eller träd sågas ner.
Det finns faktiskt en hel drös saker jag inte tycker om.
Är det inte sant att Israel avsikligt sväkter och skjuter ihjäl sina grannar? Netanyahu har ju själv sagt att deras mål är att fördriva ursprungsbefolkningen och stjäla resten av deras land medans du och jag står brevid och tittar på. Menar du att han ljuger?
Mellanhanden verkar vara organisationenP pmd skrev:Men hur vet producenten vem den ska betala till?
Jag trodde att producentansvaret för återvinning innebär att det är producenterna som ska se till att återvinning av produkter (det handlar ju inte bara om förpackningar) som är slut ska återvinnas.
Hur fungerar det? Finns det en mellanhand som producenten betalar till och som sen anlitar ett återvinningsbolag?
Näringslivets Producentansvar.
Icke vinstdrivande.
Och avgifterna för förpackningen justeras i efterhand till återvinningens verkliga kostnad.
Så "någon" verkar inte få betalt för mjölkkartongen jag eldat upp hemma i alla fall.
Där ser man.
Oj. Förlåt. Nu trampade jag på din ömma tå igen! Det var faktiskt inte meningen.P pmd skrev:
Istället var det ett svar på Birgits felaktiga
hypotes, med ett aktuellt exempel på Israels masslakt genom svält av barn som står ivägen för de som själva kallar sig "guds barn". Lite osmakligt, kan man tycka.
Vad jag minns är det, det mest aktuella ämne jag haft en bestämd uppfattning om och grundat på rena fakta. Uttalade av ockupationsmakten ledare själv. Vilket motbevisar Birgits ankagelse.
Så, det har egentigen inget med Israels krigsbrott att göra, utan var bara ett bra exempel på att BirgitS ibland har fel.
Resultatet av ditt onödiga inlägg om mitt "onödiga" inlägg blev två inlägg som inte har ett dugg att göra med trådens ämne. Hoppas TS har överseende med dettalilla felsteg
@pmd Nästa gång du störs av ämnet du så tydligt ogillar -skicka pm istället, så kontamineras inte tråden i onödan av ditt och mitt grabbade. OK?
Åter till ämnet.
Jag eldar med gott samvete upp det som brinner utan att det går åt en droppe varmvatten och diskmedel, istället för att rengöra alla förpackningar väl innan det samlas in.
Ett mjölkpaket går ju an, men redan vid ett gräddpaket som stått en tag blir det kostsammare. -Hur mycket varmvatten och diskmedel får det kosta för att det ändå skall löna sig att återvinna den ynka lilla mängden papper och plast en litet gräddpaket innehåller?
Sedan kommer alla plastpåsar jag använder för att frysa in mat. Att göra rent en sådan är nästan omöjligt.
Stanniolpapper, likaså.
Metallskrot slänger jag utan att rengöra i en blandskrotkontainer på jobbet så sparas det ytterligare på det energikrävande varmvattnet.
Jag tror att det är svårt att räkna hem mycket av det som görs till nya produkter såväl miljömässigt som ekonomiskt.
För inte bara skall de tvättas väl. De skall även hämtas upp av speciella bilar för varje fraktion istället för att samla det mesta i en och samma sopbil.
Sedan tillkommer all bearbetning, lagerhållning etc som sannolikt förbrukar en hel del energi.
Att samla in glas för att smälta om det till nya flaskor är ett bevis på kapitalismens vansinniga avigsidor. Vi hade ett väl fungerande pantsystem men valde att skrota det för ett engångssystem.
Skulle vi ta klimathotet på allvar, hade en standardisering av glasburkar varit både enkelt och effektivt. Istället har vi valt en dyr och dålig metod. Varför? Kanske för att ingen (med makt) egentligen tror på att det finns ett miljöhot. Hur som helst, är det likväl korkat att först smälta ner glaset och göra en ny burk istället för att diska den och fylla på ny sylt.
Eftersom ämnet är känsligt undvek jag att ta upp det men genusvetenskap, intersektionell ras och genusteori samt forskning angående migrationens konsekvenser är uppenbara exempel. Att idag hävda att det finns två kön är inget som ger den akademiska karriären en skjuts framåt.P pmd skrev:
Men till vilken nytta, kan man undra.P pmd skrev:
På många varor jag numera köper, står det att förpackningen skall "energiåtervinnas". Dvs, eldas upp. Samma öde möter nog dina smutsiga och blöta kläder. Men lätt att sortera, det är det😁.
Det är inte en öm tå hos mig. Jag ställer gärna upp på att krossa dina felaktiga påståenden om krigen mellan araber och judar, samt dina fantasier om ockupationsmakter, men inte i den här tråden.Intet skrev:
Bättre vore om du inte kontaminerar trådar med ditt judehat hela tiden. OK?Intet skrev:
Jag ber tråden om ursäkt för att ha citerat så mycket av det du skrev, men jag håller med om det mesta. Det är mycket svårt för en enskild medborgare att ha koll på i stort sett allt det du skrev. Framförallt håller jag med om att det är mycket svårt att veta hur effektivt och bra hela återvinningsapparaten är. Delar av den är kanske jättebra medan andra är usla. Vem vet? Jag har inte sett något hyfsat noggrann analys av hela apparaten, utan bara uppmaningar och påbud från våra härskare om hur och vad vi ska sortera och återvinna.Intet skrev:
Jag eldar med gott samvete upp det som brinner utan att det går åt en droppe varmvatten och diskmedel, istället för att rengöra alla förpackningar väl innan det samlas in.
Ett mjölkpaket går ju an, men redan vid ett gräddpaket som stått en tag blir det kostsammare. -Hur mycket varmvatten och diskmedel får det kosta för att det ändå skall löna sig att återvinna den ynka lilla mängden papper och plast en litet gräddpaket innehåller?
Sedan kommer alla plastpåsar jag använder för att frysa in mat. Att göra rent en sådan är nästan omöjligt.
Stanniolpapper, likaså.
Metallskrot slänger jag utan att rengöra i en blandskrotkontainer på jobbet så sparas det ytterligare på det energikrävande varmvattnet.
Jag tror att det är svårt att räkna hem mycket av det som görs till nya produkter såväl miljömässigt som ekonomiskt.
För inte bara skall de tvättas väl. De skall även hämtas upp av speciella bilar för varje fraktion istället för att samla det mesta i en och samma sopbil.
Sedan tillkommer all bearbetning, lagerhållning etc som sannolikt förbrukar en hel del energi.
Att samla in glas för att smälta om det till nya flaskor är ett bevis på kapitalismens vansinniga avigsidor. Vi hade ett väl fungerande pantsystem men valde att skrota det för ett engångssystem.
Skulle vi ta klimathotet på allvar, hade en standardisering av glasburkar varit både enkelt och effektivt. Istället har vi valt en dyr och dålig metod. Varför? Kanske för att ingen (med makt) egentligen tror på att det finns ett miljöhot. Hur som helst, är det likväl korkat att först smälta ner glaset och göra en ny burk istället för att diska den och fylla på ny sylt.
Okunnighet är inte en styrka.
Nyttan för mig är att jag kan göra mig av med gamla trasiga kläder på att ganska enkelt och praktiskt sätt.Intet skrev:
Ja, sånt som man slänger i containern för tapeter och takpapp lär knappast återvinnas.Intet skrev:
Vad gäller klimatologi finns även där felkällor, en mätstation som låg på landet är kanske nu i bebyggd stadsmiljö som är betydligt varmare än omgivande landsbygd.P pmd skrev:Varför är det uppenbart?
Att hävda att det finns ungefär[*] två biologiska kön är knappast karriärhämmande, helt enkelt för att det inte är en forskningsfråga. Genusvetenskap handlar inte om biologi.
Intersektionell teori (vilket förstås borde heta skärningsteori på svenska) är kanske tveksam som vetenskap, men det finns även mycket annan humanistiskt vetenskap som inte platsar bland naturvetenskaperna (som historia, t.ex.), så varför bli upprörd?
Det är dock lite knepigt att jämföra genusvetenskap med klimatologi. Klimatologi är definitivt en naturvetenskap (en "hård" vetenskap) som är baserad på empiri och matematik.
[*] Det finns inte en skarp gräns mellan två kön, utan en suddig och smal linje. Man kan välja att ignorera den utan att det får stora konsekvenser, men den finns dock.
Man kan också välja basåret för sina tabeller alltefter det budskap man vill få fram. Människan påverkar helt säkert men klimatet förändras vare sig vi medverkar eller ej. Klimatkrisen är i mångt och mycket skapad av politiska intressen för att tillskansa sig makt och detaljreglera vårt liv in i minsta detalj.
Redan vid FN-konferensen 1972 hette det att vi har tio år på oss att rädda världen.
P pmd skrev:
Då hade det varit bättre att slänga dom direkt i blandsoptunnan hemma än att först sortera för att sedan blanda ihop dom igen. Praktiskt och enkelt med precis samma resultat.P pmd skrev:
Det finns tydligen två godkända producentansvarsorganisationer just nu - NPA (med ca 92% av marknaden) och TMR (med ca 8%).B Bjober skrev:
Närmare 80 miljoner av offentliga medel har kommunalägda Sysav AB nere i Skåne plöjt ned i sin automatiserade textilsortering. Visst kan den sortera textil men på fem år har man inte lyckas hitta köpare av textilavfallet. Nu säljer man maskinen. Skattepengar i sjön när det kommunala bolaget missade att man inte bara kan sortera textil, men måste ha kunder som vill betala för tjänsten också.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/varldsunik-anlaggning-for-textilsortering-till-salu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/varldsunik-anlaggning-for-textilsortering-till-salu
Vilket idioti. Kastade all textil i brännbara och bara skakade på huvudet åt de som sorterade.
Passade på att rensa massa arbetskläder på jobbet med gamla loggorna rakt ner i brännbart bara för att det just då skulle sorteras.
Passade på att rensa massa arbetskläder på jobbet med gamla loggorna rakt ner i brännbart bara för att det just då skulle sorteras.