Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Linköping kommer med något snarlikt. Vi har lite flyt att ha en lämplig plats där båda får plats så jag är faktiskt bara positiv. Ovanligt för mig.
Hade jag behövt bygga om halva tomten som vissa andra hade det här nog blivit min origin-story...
Hade jag behövt bygga om halva tomten som vissa andra hade det här nog blivit min origin-story...
Besserwisser
· östergötland
· 2 769 inlägg
Vafan,sådana tunnor har jag nog haft i 10år.. Norrköping
Ändå ganska bekvämt att ha sortering hemma
Ändå ganska bekvämt att ha sortering hemma
Efter att den fastighetsnära insamlingen införts i alla kommuner senast 1 januari 2027 så kommer troligen de återvinningsstationer som finns idag att försvinna. Så då har du ingen annan plats att lämna dina förpackningar på än de 2 behållare du har hemma. Så det är bara att hitta en lämplig plats på din fastighet där de kan stå antingen så att de kan tömmas direkt eller att du rullar fram dem vid varje tämkingstillfälle.
Det finns tydligen några kommunen som har 4 tunnor med 2 fack i varje. Så 2 tunnor med 4 fack är klart lättare att hitta plats för.
Det finns tydligen några kommunen som har 4 tunnor med 2 fack i varje. Så 2 tunnor med 4 fack är klart lättare att hitta plats för.
Själv är jag ganska säker på att det kommer ta mer än två år innan ens alla permanenta bostäder fått fastighetsnära insamling, vissa fritidshus lär aldrig få det.Pjosk75 skrev:
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Det är svårt att mäta någon miljöförbättring genom detta system för att det är svårt att mäta klimatavtrycket:
* produktion och inköp av nya sopbilar
* skrotning av gamla sopbilar för ÅV-stationer
* minskning av bilkörningar till ÅV-stationer inkl. alla tomgångskörningarna där
* nyproduktion av sopkärl och återvinning av de gamla
Och detta är helt olika för villor, radhus, BRF, annat. Mycket lätt att ha åsikter om, mycket svårt att belägga med fakta. Jag vet för mig i mitt läge at miljövinsten blir negativ men andra har kanske andra förutsättningar.
* produktion och inköp av nya sopbilar
* skrotning av gamla sopbilar för ÅV-stationer
* minskning av bilkörningar till ÅV-stationer inkl. alla tomgångskörningarna där
* nyproduktion av sopkärl och återvinning av de gamla
Och detta är helt olika för villor, radhus, BRF, annat. Mycket lätt att ha åsikter om, mycket svårt att belägga med fakta. Jag vet för mig i mitt läge at miljövinsten blir negativ men andra har kanske andra förutsättningar.
"Vinst", tja, lättare att sortera i två schabrak med de kommer ju att förfula min uppfart mot gatan...
Det mest irriterande i den här soppan är att kommunen har 2 alternativ.
1. Medborgaren sorterar allt på tomten och har 2-3soppkär på uppfarten. Kostnad 200msek (olika från storlek på kommun såklart)
2. Man bygger ut sopstationen så sorteringen sker där istället och man behåller nuvarande lösning kostnad 200msek.
Majoriteten av alla kommuner tycker sig vet är bättre för miljön att tillverka alla dessa sopkärl och låta sopbilarna åka dagarna i ända men små fraktioner.
I Nacka där har vi snar 3 (!) m med sopptunnor per hushåll.
Politikerna kan helt enkelt bäst!
1. Medborgaren sorterar allt på tomten och har 2-3soppkär på uppfarten. Kostnad 200msek (olika från storlek på kommun såklart)
2. Man bygger ut sopstationen så sorteringen sker där istället och man behåller nuvarande lösning kostnad 200msek.
Majoriteten av alla kommuner tycker sig vet är bättre för miljön att tillverka alla dessa sopkärl och låta sopbilarna åka dagarna i ända men små fraktioner.
I Nacka där har vi snar 3 (!) m med sopptunnor per hushåll.
Politikerna kan helt enkelt bäst!
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Hur var det med direktivet att inte få slänga textiler i hushållsavfallet? Det återtogs snabbt för att det var omöjligt att införa, medförde långa transporter av skräp till Litauen, mm.mm. Troligen tyckte någon politikeranhörig att det var bökigt. Ingen politiker erkände dock att det var korkat från början.
Hoppas att det blir likadant med sopkärlen.
Hoppas att det blir likadant med sopkärlen.
Jag har haft de nya kärlen i en vecka nu. I vanliga fall låg det väl typ 8-10 brödpåsar med kompost i ena och 5-8 soppåsar i andra vid tömning. Åvc ligger på väg till affären, så när man hade en full papperskasse med plast eller papper eller glas/metall så tog man med det när man skulle handla.
Men jag har lite svårt att få ihop balansen mellan fraktionerna. Om jag minns rätt så är det typ 50 liter glas 2 gånger i månaden. Jag känner att det är en jädra massa glas!?! Samtidigt så töms hushållssopor en gång i månaden. Det är upprorsstämning i de lokala fb-grupperna gällande blöjor som inte alltid fick plats i de gamla kärlen som tömdes varannan vecka och var större... Och så den nya batteri/lampholken som är jättelik för en normal villa! Jag tror att det är en liter vardera med tömning varannan vecka? Sinnessjuka volymer batterier. Det räcker två år skulle jag tro. Hm. Jag får kolla om de har specificerat vilka batterier jag kan lämna?
Men jag har lite svårt att få ihop balansen mellan fraktionerna. Om jag minns rätt så är det typ 50 liter glas 2 gånger i månaden. Jag känner att det är en jädra massa glas!?! Samtidigt så töms hushållssopor en gång i månaden. Det är upprorsstämning i de lokala fb-grupperna gällande blöjor som inte alltid fick plats i de gamla kärlen som tömdes varannan vecka och var större... Och så den nya batteri/lampholken som är jättelik för en normal villa! Jag tror att det är en liter vardera med tömning varannan vecka? Sinnessjuka volymer batterier. Det räcker två år skulle jag tro. Hm. Jag får kolla om de har specificerat vilka batterier jag kan lämna?
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jag får nyttja attefallsregelverket för att bygga ett skjul som döljer alla soptunnor som kommunen vill förvara på min tomt.
Skönt att man inte har minsta ytan i kvarteret iaf. Det skulle bli tajt.
Över lite längre tid så hoppas jag kommunen nyktrar till. Kanske anställer de en miljöräddande sopsorterar-ai-robot som löser detta sisyfosuppdrag och återgår till en tunna för allt skräp.
Skönt att man inte har minsta ytan i kvarteret iaf. Det skulle bli tajt.
Över lite längre tid så hoppas jag kommunen nyktrar till. Kanske anställer de en miljöräddande sopsorterar-ai-robot som löser detta sisyfosuppdrag och återgår till en tunna för allt skräp.
Vi hade 2 x fyrfackskärl i tre år. Det var det bästa sen skivat bröd och jag fattar inte varför vi inte bytte till det tidigare. Supersmidigt att bara bära ut grejerna till soptunnan direkt.
Sen bytte kommunen till färgsortering med olikfärgade plastpåsar för olika fraktioner, för att det finns en backe där den extra stora specialsopbilen för fyrfackskärlen välte ett par gånger. Färgsortering är nästan lika smidigt, men dumt att det går åt en massa extra plast, och man kan inte lägga glas i färgsorteringen. Så nu ska de byta tillbaka till flerfackskärl, dock utan fack för glas av någon anledning.
Sen bytte kommunen till färgsortering med olikfärgade plastpåsar för olika fraktioner, för att det finns en backe där den extra stora specialsopbilen för fyrfackskärlen välte ett par gånger. Färgsortering är nästan lika smidigt, men dumt att det går åt en massa extra plast, och man kan inte lägga glas i färgsorteringen. Så nu ska de byta tillbaka till flerfackskärl, dock utan fack för glas av någon anledning.