A AndersS skrev:
Men när han man planerat för ert byte, här har vi fått preliminära tider för 2026 och ksrr.
Jag är inte bosatt i den aktuella kommunen..
 
Unikt namn
F fribygg skrev:
Möjligt. Men det är rimligtvis något som ägarna och brukarna av kraftvärmeverket ska betala och inte de som bara är sophämtningskunder?
Hur menar du?
Det hänger ju ihop.
Bränsle som är enklare är värt mer.
Alltså blir det billigare att lämna in.

Sophanteringen är väl knappast en vinstmaskin för kommunen. Snarare är målet ett nollresultat.
 
J
A AndersS skrev:
Jag gör som som det anges i de två kommuner där vi har fastigheter, funderar sedan inte så mycket.
Ja det är ju det ens kommun säger som gäller annars blir det lite tokigt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja det är ju det ens kommun säger som gäller annars blir det lite tokigt.
Fast i alla fall jag blir förvirrad av att behöva ha koll på olika regler i olika kommuner.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i alla fall jag blir förvirrad av att behöva ha koll på olika regler i olika kommuner.
Hushållsavfallet är ett kommunalt ansvar, så därför kan kommunerna välja vilka system de vill använda. Därmed kan det bli olika instruktioner för hur avfallet ska sorteras beroende på var du är.
Är det generellt förvirrande, tycker du? Ganska ofta finns kort skriftlig info ihop med små pedagogiska piktogram på soptunnan och/eller soppåsarna.
 
  • Älska
Jansson69
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det generellt förvirrande, tycker du?
Ja det klart att det är förvirrande att behöva göra olika beroende på var man är. Sen kvalar jag personligen nog knappt in ens på korplaget i sopsorterings avbytarbänk, så personligen påverkar det mej inte så mycket. Men visst vore det enklare om samma sortering var den rätta i hela landet.
 
  • Gilla
  • Wow
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hushållsavfallet är ett kommunalt ansvar, så därför kan kommunerna välja vilka system de vill använda. Därmed kan det bli olika instruktioner för hur avfallet ska sorteras beroende på var du är.
Är det generellt förvirrande, tycker du? Ganska ofta finns kort skriftlig info ihop med små pedagogiska piktogram på soptunnan och/eller soppåsarna.
Måste finnas en app för att vissa ska anse kraven valida😉sedan verkar inte regel levnad vara personens starka vilja😢
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I
T Thomas_Blekinge skrev:
Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Jag har haft detta systemet i mer än 10 år och det är inga problem för folk som inte är kvar i neandertalare stadiet, enkelt och smidigt och de som bygger sina små inhägnader vid gatan slipper att skotta fram till tunnorna nu när man skaffar nya bilar med hämtarm som tar tunnan utan att chaufförerna behöver kliva ur bilen.
 
I
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är svårt att mäta någon miljöförbättring genom detta system för att det är svårt att mäta klimatavtrycket:
* produktion och inköp av nya sopbilar
* skrotning av gamla sopbilar för ÅV-stationer
* minskning av bilkörningar till ÅV-stationer inkl. alla tomgångskörningarna där
* nyproduktion av sopkärl och återvinning av de gamla

Och detta är helt olika för villor, radhus, BRF, annat. Mycket lätt att ha åsikter om, mycket svårt att belägga med fakta. Jag vet för mig i mitt läge at miljövinsten blir negativ men andra har kanske andra förutsättningar.
Man skrotar inte bilarna, de som är nya nog modifieras om möjligt och resten hamnar troligen i östeuropeiska länder som fortfarande kör med det systemet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Anläggningarna som eldar sopor är dyrare att driva än de som eldar finare bränsle.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bränsle som är enklare är värt mer.
Alltså blir det billigare att lämna in.
Högvärdiga sopor med plast i bör vara mer värda och ge mer energi, slänger man bara kattsand i brännbart måste nog kraftvärmeverken köpa in plastavfall eller liknande att elda med.
 
J
F fribygg skrev:
Högvärdiga sopor med plast i bör vara mer värda och ge mer energi, slänger man bara kattsand i brännbart måste nog kraftvärmeverken köpa in plastavfall eller liknande att elda med.
Ja dessa jädrans kattägare borde straffas med extra skatt😉
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja dessa jädrans kattägare borde straffas med extra skatt😉
Är du för extra skatter?
 
  • Haha
Jansson69
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Är du för extra skatter?
Ja för kattägare så går det fin fint😉 vi kan kalla det en kommunal olägenhets skatt för kattägare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
För mig är miljövinsten lika med noll
Ser för egen del inte heller någon vinst.
Och att det kommer att bli typ dubbelt så dyrt behöver man ju inte vara professor för att räkna ut.
 
F fribygg skrev:
Är du för extra skatter?
Jag föredrar extra katter.
 
  • Gilla
  • Haha
KariHa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.