J Jorny skrev:
Sorteringen gör enorm skillnad. Sorterar man så blir det sällan man behöver gå ut med soporna. Gör man som vi och använder ytterst lite hushållspapper så blir det ännu mer sällan. Det är egentligen ganska lite som ska i restavfallet.*

* Med din brasklapp såklart.
Hushållspappret ska väl i komposten?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hushållspappret ska väl i komposten?
Kompost/biogas i grön påse ska i samma tunna som restavfallet i tex Linköping.
 
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om man blir bättre på att källsortera så brukar det inte bli så mycket i restavfall*

*Svårare för de med blöjbarn eller som använder kattsand.
Jag har valt tömning var 12 vecka, som är det längsta spannet. (De tog bort 1 gg/år)
Kommer upp i 1,5 påse så det känns lite onödigt.

Tänk om vi kunnat ha en kvartersåtervinning …
Men tyvärr fungerar det inte då ”roliga” människor lägger i vad som helst i tunnorna och saboterar hela ide’n
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hushållspappret ska väl i komposten?
Det ska det. Vi använder trasor till att torka nästan allt. Upplever bara att många använder hushållspapper till att torka nästan allt, och att många slänger hushållspapper i restavfall. Fruktansvärt anekdotiskt och med ett minimalt urval. Så ta det för det.
F fribygg skrev:
Risken med för lite hushållspapper är ju att man riskerar att få kostsamma stopp i avloppet istället.
Här har de delat ut små trattar man kan sätta på en 50cl petflaska för matfett. Använder inte heller så stora mängder matfett att det ens brukar gå att hälla bort.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska och ska... Det finns det allt delade meningar om...

[länk]

[bild]
Å fan. Nu när du säger det så har jag för mig att jag hört någonstans att för mycket hushållspapper kan ställa till det i biogasverk. Men som sagt, vi använder typ en rulle per år.
 
J Jorny skrev:
Nu när du säger det så har jag för mig att jag hört någonstans att för mycket hushållspapper kan ställa till det i biogasverk.
Det luriga är att det skiljer mellan olika kommuner. Det som är rätt i en kommun kan vara fel i en annan. Fönsterkuvert är mitt favoritexempel...
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Jag gör som som det anges i de två kommuner där vi har fastigheter, funderar sedan inte så mycket.
 
J Jorny skrev:
Nu när du säger det så har jag för mig att jag hört någonstans att för mycket hushållspapper kan ställa till det i biogasverk.
Det är ju bla därför man bör torka ur stekpannan med hushållspapper och slänga det i restavfallet..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju bla därför man bör torka ur stekpannan med hushållspapper och slänga det i restavfallet..
Kollade lite snabbt i min kommun ska hushållspapper (även när det torkat bort stekfett) läggas i matavfallet för att bli biogas.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju bla därför man bör torka ur stekpannan med hushållspapper och slänga det i restavfallet..
Jag hällde stekflott från sidfläsk direkt i plastpåsen för komposterbart. Då den påsen var halvfull räknade jag med att det skulle sugas upp, men inte.
Det smälter påsen i botten och rinner ut i behållaren. Fick fan av den andra i familjen och tillsagd att inte göra om det.🙄
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fribygg skrev:
Om man i dag lägger gurkplasten i den enda tunnan //restavfall// i Linköping får man betala ca 4kr/kg för att bli av med avfallet och kommunen får gratis högvärdigt bränsle till sitt kraftvärmeverk.
Anläggningarna som eldar sopor är dyrare att driva än de som eldar finare bränsle. Det återspeglas antagligen i eventuell framtida kg-taxa för "förpackningsplast" när du får 4facktunna.
 
J Jorny skrev:
Kollade lite snabbt i min kommun ska hushållspapper (även när det torkat bort stekfett) läggas i matavfallet för att bli biogas.
Japp, se vad jag skrev tidigare om hur man ska göra.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Anläggningarna som eldar sopor är dyrare att driva än de som eldar finare bränsle.
Möjligt. Men det är rimligtvis något som ägarna och brukarna av kraftvärmeverket ska betala och inte de som bara är sophämtningskunder?
 
F fribygg skrev:
Kompost/biogas i grön påse ska i samma tunna som restavfallet i tex Linköping.
Men när han man planerat för ert byte, här har vi fått preliminära tider för 2026 och ksrr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.