Tur att jag slipper denna AI-debatt när jag sorterar för återvinning.😇😂 För att sortera i åtta behållare behöver jag inte AI.
 
  • Gilla
  • Älska
LaT och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
EUs plaståtervinningsindustri håller som helhet på att trilla av pin. För mycket byråkrati och för lågt oljepris gör att det inte bär sig:

[länk]
Duh!

Det kan ju vem som helst räkna ut som sagt. Till och med jag klarade av det.

Men oljepriset är ju bara en del av sanningen, de lätta plasterna (PVC, PET mfl) tillverkas oftast av naturgasens biprodukt Etan (som även kan komma från olja). Etan är nästintill gratis.

Matlådor, mat förpackningar mm tillverkas dock av oljeprodukter (bensen, propen osv). Dessa är återvinns lättare och återvinningen konkurreras ut av det låga oljepriset.

Man känner igen vilken typ av plast genom att lysa på det med rött ljus som reflekteras olika beroende på typ av plast. Men det reflekteras inte av svart plast som därför bränns.

Etan-baserade plaster bränns också oftast eftersom Etan är gratis (nästan). Och nu är även oljan billig...
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Duh!

Det kan ju vem som helst räkna ut som sagt. Till och med jag klarade av det.

Men oljepriset är ju bara en del av sanningen, de lätta plasterna (PVC, PET mfl) tillverkas oftast av naturgasens biprodukt Etan (som även kan komma från olja). Etan är nästintill gratis.

Matlådor, mat förpackningar mm tillverkas dock av oljeprodukter (bensen, propen osv). Dessa är återvinns lättare och återvinningen konkurreras ut av det låga oljepriset.

Man känner igen vilken typ av plast genom att lysa på det med rött ljus som reflekteras olika beroende på typ av plast. Men det reflekteras inte av svart plast som därför bränns.

Etan-baserade plaster bränns också oftast eftersom Etan är gratis (nästan). Och nu är även oljan billig...
De flesta förpackningsmaterial är gjorda av PE som i sin tur tillverkas via etylen av etan. Etan avskiljs från naturgas (1-6%).
Produktion av plast kan ske från olje- eller gasbiprodukter. Eftersom deras pris är relaterade är nästan alla plastpriser beroende av oljepriset.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
De flesta förpackningsmaterial är gjorda av PE som i sin tur tillverkas via etylen av etan. Etan avskiljs från naturgas (1-6%).
Produktion av plast kan ske från olje- eller gasbiprodukter. Eftersom deras pris är relaterade är nästan alla plastpriser beroende av oljepriset.
Etan har viss relation till oljepriset, men då det finns överskott av det så har det kopplat loss sig till stor del från oljepriset ändå.

Diagram som visar oljeprisets fluktuationer från 1970-talet till 2020-talet, markerat med viktiga ekonomiska händelser som Gulfkriget och finanskrisen 2008.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det syns tydligt på bilden ovan. Jämför med bilden nedan...
Graf över oljepris (brent) och naturgaspris (Dutch TTF) från 2016 till 2022, visar prisfluktuationer och relationen mellan råvarupriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men man kan ju göra det enklare för sig, vi kastar alla förpackningar av plast i behållare för plast.😉
 
  • Gilla
KariHa och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Etan har viss relation till oljepriset, men då det finns överskott av det så har det kopplat loss sig till stor del från oljepriset ändå.

[bild]

Det syns tydligt på bilden ovan. Jämför med bilden nedan...
[bild]
Jag säger inte att du har fel i sak, men om man ska påvisa något med diagram bör man se till att de är jämförbara. Ditt diagram över etanpriset spänner över drygt 50 år, medan det över olje- och naturgaspriserna bara omfattar drygt 2 år. Det är intellektuellt ohederligt att använda den typen av jämförelser.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Jag säger inte att du har fel i sak, men om man ska påvisa något med diagram bör man se till att de är jämförbara. Ditt diagram över etanpriset spänner över drygt 50 år, medan det över olje- och naturgaspriserna bara omfattar drygt 2 år. Det är intellektuellt ohederligt att använda den typen av jämförelser.
Jag tänkte att man klarar av att se och hantera det själv...
...om man har ett intresse.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.