Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var går detta att läsa från en objektiv källa med en kritiskt perspektiv?

Problemet är ju att det är så mycket är propaganda i cirkulation. T ex företag som försöker slå sig fram inom den gröna sektorn lämnar missledande information i syfte att säkra sin egen finansiering (lex Northvolt), statliga finansiärer av "grön omställning" måste ju också vara loja med verksamhet där de redan har plöjt ned stora pengar, Naturvårdsverket är ju heller inte objektiva eftersom de har politiskt satta mål så de måste också sprida vilseledande information om det krävs för det större målet med "omställningen", och vår media, ja där kan man hoppas på lite kritiska perspektiv på sina håll men tyvärr har ju stora aktörer som t ex SVT/SR/DN valt att driva grön kampanj istället för att kritisk granska "den gröna omställningen".

Först fem år i efterhand fick ju vi i allmänheten veta att man plöjt ned närmare 80 miljoner av offentliga i en textilåtervinningsanläggning helt utan nytta. Före dess endast hyllningsreportage och prisande i media, inga kritiska frågor, ingen kritisk granskning. Och nu i efterhand är det ingen som är ansvarig. Medarbetarna som sumpat 80 miljoner är redo att hoppa till nästa jobb, nästa projekt och bränna ännu mer pengar på projekt som utgår från en låtsasvärld.
samtidigt som jordens befolkning dubblats på några årtionden, vilket är den stora orsaken.
men så länge det sitter lallande muppar i ledande ställningar som tycker att dess gelikar har rätt avla kommer jorden inte överleva
 
Claes Sörmland
returen returen skrev:
samtidigt som jordens befolkning dubblats på några årtionden, vilket är den stora orsaken.
men så länge det sitter lallande muppar i ledande ställningar som tycker att dess gelikar har rätt avla kommer jorden inte överleva
Även med dubblad befolkning kan man väl analysera verksamhet med en kritisk och objektiv blick och inte låtar sig svepas med i geschäft och politik.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även med dubblad befolkning kan man väl analysera verksamhet med en kritisk och objektiv blick och inte låtar sig svepas med i geschäft och politik.
nu ligger det uppenbart inte i deras agenda att göra det rätta
utan ha den brunaste tungan och tillfredsställa de lågpresterandes avelsrätt
 
  • Haha
Snikholt
  • Laddar…
Foliehatten3
T TheGame skrev:
Ord som lönlöst, löjligt liten mm gör att du bara kvalifiserar in dig som en person som sitter och tror, gissar och hittar på för att sen sprida det som fakta. Var försiktig med det.

Om en del av insamlad plast återvinns och resten förbränns, vad är det som är lönlöst med det?
Vad ska göras med tonvis med matavfall? kasta bakom knuten? utvinn det som går.
Det är som att vissa vill leva bland sopor, det vill inte dom flesta. Alla lever inte på samma sätt. En del har stora gårdar och många m2 för sig själv andra tränger sig flera persoer i en mindre lägenhet
Tack för dina värmande ord.
Hur gjorde vi innan med allt matavfall? Levde vi med sopor överallt då?
 
absolut
dvs d
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Tack för dina värmande ord.
Hur gjorde vi innan med allt matavfall? Levde vi med sopor överallt då?
et som inte svin och höns fick
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var går detta att läsa från en objektiv källa med en kritiskt perspektiv?

Problemet är ju att det är så mycket är propaganda i cirkulation. T ex företag som försöker slå sig fram inom den gröna sektorn lämnar missledande information i syfte att säkra sin egen finansiering (lex Northvolt), statliga finansiärer av "grön omställning" måste ju också vara loja med verksamhet där de redan har plöjt ned stora pengar, Naturvårdsverket är ju heller inte objektiva eftersom de har politiskt satta mål så de måste också sprida vilseledande information om det krävs för det större målet med "omställningen", och vår media, ja där kan man hoppas på lite kritiska perspektiv på sina håll men tyvärr har ju stora aktörer som t ex SVT/SR/DN valt att driva grön kampanj istället för att kritisk granska "den gröna omställningen".

Först fem år i efterhand fick ju vi i allmänheten veta att man plöjt ned närmare 80 miljoner av offentliga i en textilåtervinningsanläggning helt utan nytta. Före dess endast hyllningsreportage och prisande i media, inga kritiska frågor, ingen kritisk granskning. Och nu i efterhand är det ingen som är ansvarig. Medarbetarna som sumpat 80 miljoner är redo att hoppa till nästa jobb, nästa projekt och bränna ännu mer pengar på projekt som utgår från en låtsasvärld.
Hear, hear!
Det är kollektiv coping.

Och det finns en bias.
Dvs. det är inte nödvändigtvis de skarpaste hjärnorna som styr agendan, utan ofta de som har redan har detta patos som söker sig till positioner där de kan omsätta sina ideer.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Tack för dina värmande ord.
Hur gjorde vi innan med allt matavfall? Levde vi med sopor överallt då?
Förr i tiden eldades mycket samt grävdes ned i marken vilket inte är så fräscht med tanke på sina grannar och sin miljö..
Det komposterbara kan man givet vis kompostera..
 
S Snikholt skrev:
Hear, hear!
Det är kollektiv coping.

Och det finns en bias.
Dvs. det är inte nödvändigtvis de skarpaste hjärnorna som styr agendan, utan ofta de som har redan har detta patos som söker sig till positioner där de kan omsätta sina ideer.
amen på det
 
J Jansson69 skrev:
Förr i tiden eldades mycket samt grävdes ned i marken vilket inte är så fräscht med tanke på sina grannar och sin miljö..
Det komposterbara kan man givet vis kompostera..
det mesta återvanns förutom i fjollträsk då det bara slängdes ut på gatan, nästan som nu.
resten gavs till djuren
plast fanns inte därför inget problem
sen fanns det ju svarthål pålandet som ibland försöktes fylla igen med diverse ting
så det var förutom fjollträsk som nu betydligt bättre miljötänk förr i tiden
 
Foliehatten3
returen returen skrev:
absolut
dvs d

et som inte svin och höns fick
Så har ju inte jag levt, men tydligen du. Nu är ju jag ordningsam av mig
 
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Så har ju inte jag levt, men tydligen du. Nu är ju jag ordningsam av mig
tyvärr så vet inte de i tätorterna vad självhushåll är det är alltid "någon annan" som skall göra det och så slängs allt ut på innergårder balkonger mm.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Har besökt Svensk Plast anläggning i Motala. Den sorterar automatiskt alla olika plaster och separerar allt övrigt avfall. Som ni säkert förstår kommer det annat i det fack där plasten ska ligga. Misstänker att den här typen av anläggningar kommer finnas på de kommunala anläggningarna i framtiden då transportkostnaden är en stor del av sophanteringen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Har besökt Svensk Plast anläggning i Motala. Den sorterar automatiskt alla olika plaster och separerar allt övrigt avfall. Som ni säkert förstår kommer det annat i det fack där plasten ska ligga. Misstänker att den här typen av anläggningar kommer finnas på de kommunala anläggningarna i framtiden då transportkostnaden är en stor del av sophanteringen.
ÖHT är all transport av avfall av ondo
men skall alla köpa från kina och ikea så blir miljöbelastningen ohyggligt stor
 
  • Gilla
Bertrange8079 och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Tack för dina värmande ord.
Hur gjorde vi innan med allt matavfall? Levde vi med sopor överallt då?
Som historeletare/skrivare hade vi tidigare mycket av självhushåll och bodde annorlunda. För hundra år sedan var det väl knappt 6 miljonet innevånare och där vi växt 100 år senare och närmar oss 11 miljoner utifrån urbanisering.
Så för att lösa dagens "sophantering" hjälper det inte att se bakåt i tiden, tyvärr.
Och för 100 år sedan var det illa i städerna med den för tiden lilla sophantering.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.