36 021 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
samtidigt som jordens befolkning dubblats på några årtionden, vilket är den stora orsaken.Claes Sörmland skrev:
Var går detta att läsa från en objektiv källa med en kritiskt perspektiv?
Problemet är ju att det är så mycket är propaganda i cirkulation. T ex företag som försöker slå sig fram inom den gröna sektorn lämnar missledande information i syfte att säkra sin egen finansiering (lex Northvolt), statliga finansiärer av "grön omställning" måste ju också vara loja med verksamhet där de redan har plöjt ned stora pengar, Naturvårdsverket är ju heller inte objektiva eftersom de har politiskt satta mål så de måste också sprida vilseledande information om det krävs för det större målet med "omställningen", och vår media, ja där kan man hoppas på lite kritiska perspektiv på sina håll men tyvärr har ju stora aktörer som t ex SVT/SR/DN valt att driva grön kampanj istället för att kritisk granska "den gröna omställningen".
Först fem år i efterhand fick ju vi i allmänheten veta att man plöjt ned närmare 80 miljoner av offentliga i en textilåtervinningsanläggning helt utan nytta. Före dess endast hyllningsreportage och prisande i media, inga kritiska frågor, ingen kritisk granskning. Och nu i efterhand är det ingen som är ansvarig. Medarbetarna som sumpat 80 miljoner är redo att hoppa till nästa jobb, nästa projekt och bränna ännu mer pengar på projekt som utgår från en låtsasvärld.
men så länge det sitter lallande muppar i ledande ställningar som tycker att dess gelikar har rätt avla kommer jorden inte överleva
Även med dubblad befolkning kan man väl analysera verksamhet med en kritisk och objektiv blick och inte låtar sig svepas med i geschäft och politik.returen skrev:
nu ligger det uppenbart inte i deras agenda att göra det rättaClaes Sörmland skrev:
utan ha den brunaste tungan och tillfredsställa de lågpresterandes avelsrätt
Tack för dina värmande ord.T TheGame skrev:Ord som lönlöst, löjligt liten mm gör att du bara kvalifiserar in dig som en person som sitter och tror, gissar och hittar på för att sen sprida det som fakta. Var försiktig med det.
Om en del av insamlad plast återvinns och resten förbränns, vad är det som är lönlöst med det?
Vad ska göras med tonvis med matavfall? kasta bakom knuten? utvinn det som går.
Det är som att vissa vill leva bland sopor, det vill inte dom flesta. Alla lever inte på samma sätt. En del har stora gårdar och många m2 för sig själv andra tränger sig flera persoer i en mindre lägenhet
Hur gjorde vi innan med allt matavfall? Levde vi med sopor överallt då?
Hear, hear!Claes Sörmland skrev:
Var går detta att läsa från en objektiv källa med en kritiskt perspektiv?
Problemet är ju att det är så mycket är propaganda i cirkulation. T ex företag som försöker slå sig fram inom den gröna sektorn lämnar missledande information i syfte att säkra sin egen finansiering (lex Northvolt), statliga finansiärer av "grön omställning" måste ju också vara loja med verksamhet där de redan har plöjt ned stora pengar, Naturvårdsverket är ju heller inte objektiva eftersom de har politiskt satta mål så de måste också sprida vilseledande information om det krävs för det större målet med "omställningen", och vår media, ja där kan man hoppas på lite kritiska perspektiv på sina håll men tyvärr har ju stora aktörer som t ex SVT/SR/DN valt att driva grön kampanj istället för att kritisk granska "den gröna omställningen".
Först fem år i efterhand fick ju vi i allmänheten veta att man plöjt ned närmare 80 miljoner av offentliga i en textilåtervinningsanläggning helt utan nytta. Före dess endast hyllningsreportage och prisande i media, inga kritiska frågor, ingen kritisk granskning. Och nu i efterhand är det ingen som är ansvarig. Medarbetarna som sumpat 80 miljoner är redo att hoppa till nästa jobb, nästa projekt och bränna ännu mer pengar på projekt som utgår från en låtsasvärld.
Det är kollektiv coping.
Och det finns en bias.
Dvs. det är inte nödvändigtvis de skarpaste hjärnorna som styr agendan, utan ofta de som har redan har detta patos som söker sig till positioner där de kan omsätta sina ideer.
det mesta återvanns förutom i fjollträsk då det bara slängdes ut på gatan, nästan som nu.J Jansson69 skrev:
resten gavs till djuren
plast fanns inte därför inget problem
sen fanns det ju svarthål pålandet som ibland försöktes fylla igen med diverse ting
så det var förutom fjollträsk som nu betydligt bättre miljötänk förr i tiden
Har besökt Svensk Plast anläggning i Motala. Den sorterar automatiskt alla olika plaster och separerar allt övrigt avfall. Som ni säkert förstår kommer det annat i det fack där plasten ska ligga. Misstänker att den här typen av anläggningar kommer finnas på de kommunala anläggningarna i framtiden då transportkostnaden är en stor del av sophanteringen.
ÖHT är all transport av avfall av ondoM MickeMörkö skrev:Har besökt Svensk Plast anläggning i Motala. Den sorterar automatiskt alla olika plaster och separerar allt övrigt avfall. Som ni säkert förstår kommer det annat i det fack där plasten ska ligga. Misstänker att den här typen av anläggningar kommer finnas på de kommunala anläggningarna i framtiden då transportkostnaden är en stor del av sophanteringen.
men skall alla köpa från kina och ikea så blir miljöbelastningen ohyggligt stor
Som historeletare/skrivare hade vi tidigare mycket av självhushåll och bodde annorlunda. För hundra år sedan var det väl knappt 6 miljonet innevånare och där vi växt 100 år senare och närmar oss 11 miljoner utifrån urbanisering.Solhemsgatan skrev:
Så för att lösa dagens "sophantering" hjälper det inte att se bakåt i tiden, tyvärr.
Och för 100 år sedan var det illa i städerna med den för tiden lilla sophantering.
Redigerat: