Claes Sörmland
M MickeMörkö skrev:
Har besökt Svensk Plast anläggning i Motala. Den sorterar automatiskt alla olika plaster och separerar allt övrigt avfall. Som ni säkert förstår kommer det annat i det fack där plasten ska ligga. Misstänker att den här typen av anläggningar kommer finnas på de kommunala anläggningarna i framtiden då transportkostnaden är en stor del av sophanteringen.
Att man kan sortera plast är väl ingen som ifrågasätter. Frågan är om man har kunder som vill betala för den sorterade plasten så att man kan täcka kostnaderna för denna verksamhet. Det var där det fallerade med textilsorteringen i Malmö, det gick utmärkt att sortera efter att ha bränt 80 miljoner men man gjorde det helt utan efterfrågan på sorterad textil.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Foliehatten3
Nu pratar jag ju inte hundra år bakåt, utan 25-30 kanske
 
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Nu pratar jag ju inte hundra år bakåt, utan 25-30 kanske
nog mer de senaste 60
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Foliehatten3
På 80 talet kom sopbilen en gång i månaden och hämtade grovsopor. En gång i kvartalet hade scouterna pappersinsamling
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
Jo Jo historien har alltid svaret
Vi är för många och blir fler för att alla har råd,
vi måste minska folkmängden globalt radikalt och det snabbt
kriget i ukraina tar för lite
Jag gör det enklare genom att göra vad jag kan här och nu, då blir det någon form av "verkstad".
Det jag inte kan påverka lägger jag åt sidan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag gör det enklare genom att göra vad jag kan här och nu, då blir det någon form av "verkstad".
Det jag inte kan påverka lägger jag åt sidan.
uj uj, då blir det mycket som läggs åt sidan
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
returen returen skrev:
uj uj, då blir det mycket som läggs åt sidan
Japp, så blir det och det känns riktigt bra ska jag erkänna.
Det blir även mera tid till annat.👍
Men ska erkänna att det tog tid att göra den omställningen mentalt.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Japp, så blir det och det känns riktigt bra ska jag erkänna.
Det blir även mera tid till annat.👍
Men ska erkänna att det tog tid att göra den omställningen mentalt.
precis
Man måste lära sig att prioritera
tyvärr är det för många med stort kontrollbehov som inte löser detta
 
Claes Sörmland
Det ser ju inte så muntert ut för Svensk Plaståtervinning i Motala AB som driver plaståtervinningsanläggningen i Motala.¨

Man har tydligen finansierat sin nya plaståtervinningsanläggning med skattebetalarnas pengar, stora pengar - en miljard av statliga skattemedel har man plöjd ned 2019-2023. Naturvårdsverket har stått för pengarna enligt deras hemsida:

Investering i Site Zero visar 1 miljard SEK under 2019-2023, delvis finansierad av Naturvårdsverket genom Klimatklivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men företaget har nu fallande omsättning (=intäkter) och vinsten har vänt till förlust:

Stapeldiagram som visar Svensk Plaståtervinnings omsättning och resultat efter finansnetto 2020-2024, med varierande intäkter och förluster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu borde ju investeringsgåvan från skattebetalarna ge ökad omsättning och vinst. Vad är det som händer? Ja årsredoovisning från 2024 berättar att det handlar om samma sak som för textilåtervinningen i Malmö, man har inga kunder som vill köpa den sorterade plasten:

Text från årsredovisning om efterfrågan på återvunnen plastråvara och priskonkurrens.

Det var bara en dröm om en låtsasvärld igen, en dröm om en marknad som magiskt skulle uppstå ur ingenting.

Årsredovisningen:

https://www.svenskplastatervinning.se/wp-content/uploads/Arsredovisning-SPA-2024-12-31.pdf
 
  • Wow
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
C
T TheGame skrev:
Att inte sortera alls hade troligtvis varit än mer fördyrande, och på flera fronter.
Nu är det ju, förhoppningsvis, inte de alternativen det står imellan(?)
Vi har ju en hög grad av sortering trots att de flesta inte har fastighetsnära insamling.

För min del står det mellan att lämna avfallet nere vid vägen på väg till affären, eller att lämna det vid affären.
Hugget som stucket för mig, så jag väljer gärna det alternativ som är billigast.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att man kan sortera plast är väl ingen som ifrågasätter. Frågan är om man har kunder som vill betala för den sorterade plasten så att man kan täcka kostnaderna för denna verksamhet. Det var där det fallerade med textilsorteringen i Malmö, det gick utmärkt att sortera efter att ha bränt 80 miljoner men man gjorde det helt utan efterfrågan på sorterad textil.
Anläggningen är inte lönsam i sig. Vissa plaster går att använda medans andra blir bränsle. Den finansieras av plastproducenterna via ett system som liknar REPA (kartonger). Vad jag menar är att tekniken att sortera sopor är inte raket vetenskap samtidigt som medborgarnas sortering inte riktigt går att lita på.
 
  • Gilla
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
returen returen skrev:
det mesta återvanns förutom i fjollträsk då det bara slängdes ut på gatan, nästan som nu.
resten gavs till djuren
plast fanns inte därför inget problem
sen fanns det ju svarthål pålandet som ibland försöktes fylla igen med diverse ting
så det var förutom fjollträsk som nu betydligt bättre miljötänk förr i tiden
Haha va? Vilken tidsepok tänker du på?
Människan har dumpat skit i skogen eller högar sen mannaminne.
En kompost är ju inte annat än en hög med biologiskt nedbrytbart avfall, men
där befolkningen är i glesare blir även högarna glesare.

Att grisen matades med matrester var av praktiska själ, precis som när ett trasigt övergivet jordbruksredskap återbesöktes i jakt på delar för att laga något annat som man inte hade råd att köpa nytt. Behövdes inte saken så tog tiden hand om resterna.

Men sen kom plasten, och högarna blev istället kvar under väldigt lång tid istället för att förmultna på några år.

Hade plastförpackningar funnits när medelsvensken var en fattig bonde hade hela Sverige varit fullt av plastskräp, precis som uländerna i afrika nu är.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Båda orden är tillämpbara.
Men sak samma.

Du förstår tydligen inte varför en person kan hålla med om påståendet att vi behöver bli färre på klotet.

Men samtidigt kan samma person bli upprörd av påståendet att det dör för få människor i ett krig.
du vet alltså inte skillnaden på dessa två ord
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Haha va? Vilken tidsepok tänker du på?
Människan har dumpat skit i skogen eller högar sen mannaminne.
En kompost är ju inte annat än en hög med biologiskt nedbrytbart avfall, men
där befolkningen är i glesare blir även högarna glesare.

Att grisen matades med matrester var av praktiska själ, precis som när ett trasigt övergivet jordbruksredskap återbesöktes i jakt på delar för att laga något annat som man inte hade råd att köpa nytt. Behövdes inte saken så tog tiden hand om resterna.

Men sen kom plasten, och högarna blev istället kvar under väldigt lång tid istället för att förmultna på några år.

Hade plastförpackningar funnits när medelsvensken var en fattig bonde hade hela Sverige varit fullt av plastskräp, precis som uländerna i afrika nu är.
okay det var väl innan du föddes då..
 
S
returen returen skrev:
du vet alltså inte skillnaden på dessa två ord
Det är du som inte förstår koncepten, och det är pinsamt uppenbart.

Hur stor är sannolikheten att någon som är påverkad personligen av detta krig läser här tror du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.