36 020 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Att man kan sortera plast är väl ingen som ifrågasätter. Frågan är om man har kunder som vill betala för den sorterade plasten så att man kan täcka kostnaderna för denna verksamhet. Det var där det fallerade med textilsorteringen i Malmö, det gick utmärkt att sortera efter att ha bränt 80 miljoner men man gjorde det helt utan efterfrågan på sorterad textil.M MickeMörkö skrev:Har besökt Svensk Plast anläggning i Motala. Den sorterar automatiskt alla olika plaster och separerar allt övrigt avfall. Som ni säkert förstår kommer det annat i det fack där plasten ska ligga. Misstänker att den här typen av anläggningar kommer finnas på de kommunala anläggningarna i framtiden då transportkostnaden är en stor del av sophanteringen.
Jag gör det enklare genom att göra vad jag kan här och nu, då blir det någon form av "verkstad".returen skrev:
Det jag inte kan påverka lägger jag åt sidan.
Det ser ju inte så muntert ut för Svensk Plaståtervinning i Motala AB som driver plaståtervinningsanläggningen i Motala.¨
Man har tydligen finansierat sin nya plaståtervinningsanläggning med skattebetalarnas pengar, stora pengar - en miljard av statliga skattemedel har man plöjd ned 2019-2023. Naturvårdsverket har stått för pengarna enligt deras hemsida:
Men företaget har nu fallande omsättning (=intäkter) och vinsten har vänt till förlust:
Nu borde ju investeringsgåvan från skattebetalarna ge ökad omsättning och vinst. Vad är det som händer? Ja årsredoovisning från 2024 berättar att det handlar om samma sak som för textilåtervinningen i Malmö, man har inga kunder som vill köpa den sorterade plasten:
Det var bara en dröm om en låtsasvärld igen, en dröm om en marknad som magiskt skulle uppstå ur ingenting.
Årsredovisningen:
https://www.svenskplastatervinning.se/wp-content/uploads/Arsredovisning-SPA-2024-12-31.pdf
Man har tydligen finansierat sin nya plaståtervinningsanläggning med skattebetalarnas pengar, stora pengar - en miljard av statliga skattemedel har man plöjd ned 2019-2023. Naturvårdsverket har stått för pengarna enligt deras hemsida:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men företaget har nu fallande omsättning (=intäkter) och vinsten har vänt till förlust:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu borde ju investeringsgåvan från skattebetalarna ge ökad omsättning och vinst. Vad är det som händer? Ja årsredoovisning från 2024 berättar att det handlar om samma sak som för textilåtervinningen i Malmö, man har inga kunder som vill köpa den sorterade plasten:
Det var bara en dröm om en låtsasvärld igen, en dröm om en marknad som magiskt skulle uppstå ur ingenting.
Årsredovisningen:
https://www.svenskplastatervinning.se/wp-content/uploads/Arsredovisning-SPA-2024-12-31.pdf
Nu är det ju, förhoppningsvis, inte de alternativen det står imellan(?)T TheGame skrev:
Vi har ju en hög grad av sortering trots att de flesta inte har fastighetsnära insamling.
För min del står det mellan att lämna avfallet nere vid vägen på väg till affären, eller att lämna det vid affären.
Hugget som stucket för mig, så jag väljer gärna det alternativ som är billigast.
Anläggningen är inte lönsam i sig. Vissa plaster går att använda medans andra blir bränsle. Den finansieras av plastproducenterna via ett system som liknar REPA (kartonger). Vad jag menar är att tekniken att sortera sopor är inte raket vetenskap samtidigt som medborgarnas sortering inte riktigt går att lita på.Claes Sörmland skrev:
Att man kan sortera plast är väl ingen som ifrågasätter. Frågan är om man har kunder som vill betala för den sorterade plasten så att man kan täcka kostnaderna för denna verksamhet. Det var där det fallerade med textilsorteringen i Malmö, det gick utmärkt att sortera efter att ha bränt 80 miljoner men man gjorde det helt utan efterfrågan på sorterad textil.
Haha va? Vilken tidsepok tänker du på?returen skrev:
det mesta återvanns förutom i fjollträsk då det bara slängdes ut på gatan, nästan som nu.
resten gavs till djuren
plast fanns inte därför inget problem
sen fanns det ju svarthål pålandet som ibland försöktes fylla igen med diverse ting
så det var förutom fjollträsk som nu betydligt bättre miljötänk förr i tiden
Människan har dumpat skit i skogen eller högar sen mannaminne.
En kompost är ju inte annat än en hög med biologiskt nedbrytbart avfall, men
där befolkningen är i glesare blir även högarna glesare.
Att grisen matades med matrester var av praktiska själ, precis som när ett trasigt övergivet jordbruksredskap återbesöktes i jakt på delar för att laga något annat som man inte hade råd att köpa nytt. Behövdes inte saken så tog tiden hand om resterna.
Men sen kom plasten, och högarna blev istället kvar under väldigt lång tid istället för att förmultna på några år.
Hade plastförpackningar funnits när medelsvensken var en fattig bonde hade hela Sverige varit fullt av plastskräp, precis som uländerna i afrika nu är.
du vet alltså inte skillnaden på dessa två ordS Snikholt skrev:
okay det var väl innan du föddes då..Unikt namn skrev:
Haha va? Vilken tidsepok tänker du på?
Människan har dumpat skit i skogen eller högar sen mannaminne.
En kompost är ju inte annat än en hög med biologiskt nedbrytbart avfall, men
där befolkningen är i glesare blir även högarna glesare.
Att grisen matades med matrester var av praktiska själ, precis som när ett trasigt övergivet jordbruksredskap återbesöktes i jakt på delar för att laga något annat som man inte hade råd att köpa nytt. Behövdes inte saken så tog tiden hand om resterna.
Men sen kom plasten, och högarna blev istället kvar under väldigt lång tid istället för att förmultna på några år.
Hade plastförpackningar funnits när medelsvensken var en fattig bonde hade hela Sverige varit fullt av plastskräp, precis som uländerna i afrika nu är.
