61 556 läst ·
328 svar
62k läst
328 svar
Nu blir elen fyra gånger dyrare — kvartspris införs
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Det beror på vilken modell ditt elbolag har.yonna skrev:
🤔🤔 ... funderar. Min "fasta" förbrukning (FTX, minimal elgolvvärme, kamin, belysning, stängsel, varmvatten, TV, laddningar etc) ligger strax under 10 kWh/dygnet under vinterhalvåret. Har inte för avsikt sänka levnadsstandarden. Om jag kör alla hushållsmaskiner/spis/ugn jämte bastun efter kl 21 - klarar jag då detta utan kostnadsökning?
... förmodar det kommer bli svindyrt att få besök av familj och vänner då jag då inte kan hålla förbrukningen inom klockslagen ...
Även om ditt elbolag har halva priset efter 21 (mitt har det inte)... så lär bastubad ändå vara det som står för topparna. Svårt att ha bastu på halv effekt som man kan göra när man laddar elbil (tar bara lite längre tid att ladda bilen... men bastun blir inte riktigt varm på halv effekt)yonna skrev:
Bastun är liten. Drar 2+1 (inkl dusch) och jag stänger av aggregatet efter 18 minuter. Bastar 3-4 ggr/veckan så den ger jag inte avkall på - men det går utmärkt att basta efter 2100.S sjoelund skrev:
Jag jämförde med syrrans vinterstängda sommarställe där det nya systemet införts. Vi förstod inte topparna men förmodar att elen för elementen/frysarna/kylskåpet sätter igång periodvis och kan således inte styras.
Ett element på halvfart går halva tiden men med full effekt. De har bara av och på läge.yonna skrev:
Frys och kyl jobbar likadant. Går alla på samtidigt blir det en topp där
Fairlane skrev:
Från: https://www.kungalvenergi.se/kungalv-energi/nyheter/ny-prismodell-effekttaxa/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag pratade med dem i somras så sa de att effekttariffen skulle gälla på vardagar, så detta var ny information. Blir till att ändra i styrkoden i automationen då...
...och att ladda hemma på dagtid under vintern är uteslutet, billigare att ladda på stan då. Även billigare att köra laddhybriden på bensin...
Här är den gamla överföringsavgiften, notera att den är utan moms och den nya är med moms:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frugan kommer inte att bli nöjd över att bastubaden blir så dyra, att skjuta dem till helgen var acceptabelt, men detta? Nu kommer hon att kräva att jag bygger en vedeldad bastu på gården...
...här måste jag hitta på något. Delar man upp badet över två klocktimmar så går det ihop. Vår bastu är på 6 kW, så vi får hålla oss till 3 kWh per klocktimme. Men styrningen för detta måste jag fixa på något sätt. Vi har manuellt vred idag...
Vi får provbasta i veckan så att jag får en ren avläsning på hur mycket el den drar i verkligheten...
...men om vi antar att vi bara bastar en gång i månaden och man normalt sett har 4 kWh/h som topp, då blir det ju bara knappt 0,7 kWh/h extra, då kostar bastubadet bara knappt 40 kr. Men surt ändå. Normalt sett värmer man ju dock bastun medan man lagar mat också...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Ok, jag misstänkte att det kunde vara det. Elöverföringsavgift har döpts om till energiavgift.pacman42 skrev:
Från: [länk]
[bild] [bild]
När jag pratade med dem i somras så sa de att effekttariffen skulle gälla på vardagar, så detta var ny information. Blir till att ändra i styrkoden i automationen då...
...och att ladda hemma på dagtid under vintern är uteslutet, billigare att ladda på stan då. Även billigare att köra laddhybriden på bensin...
Här är den gamla överföringsavgiften, notera att den är utan moms och den nya är med moms:
[bild]
Frugan kommer inte att bli nöjd över att bastubaden blir så dyra, att skjuta dem till helgen var acceptabelt, men detta? Nu kommer hon att kräva att jag bygger en vedeldad bastu på gården...
...här måste jag hitta på något. Delar man upp badet över två klocktimmar så går det ihop. Vår bastu är på 6 kW, så vi får hålla oss till 3 kWh per klocktimme. Men styrningen för detta måste jag fixa på något sätt. Vi har manuellt vred idag...
Vi får provbasta i veckan så att jag får en ren avläsning på hur mycket el den drar i verkligheten...
...men om vi antar att vi bara bastar en gång i månaden och man normalt sett har 4 kWh/h som topp, då blir det ju bara knappt 0,7 kWh/h extra, då kostar bastubadet bara knappt 40 kr. Men surt ändå. Normalt sett värmer man ju dock bastun medan man lagar mat också...
Vad jag hör (läser) är att du måste åka och köpa nya verktyg för att kunna bygga en vedeldad bastu. 😉
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ännu en "ny spis, kollade inte elen" tråd
El -
Bra minuspris (SE2, SE3 & SE4) på elen imorgon kl 13-14
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Murknat knutbrödor i stugpanelen
Byggnadsvård -
Elen för januari månad
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Nu kostar elen över 9 kr per kWh - hur hanterar ni situationen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning