Fairlane
D Dublin skrev:
Hans näst högsta effekttopp under hög last måste varit 2,92 kW. Jag skulle i varje fall försöka minnas vad jag gjorde om jag hade en timme under månaden som avvek så mycket från övriga timmar.
Nej inte om modellen är som han säger.
Om det stämmer som han säger så tittar hans bolag bara på faktisk topp, inte som Ellevio som halverar de faktiska siffrorna mellan 22 och 06.

En mycket märklig modell. Tills vi får veta bolag, vilket vi nog inte får, så får vi nog nöja oss med att det är en konstigt modell.

Pajje113 Pajje113 skrev:
Varför det, den kan väl lika gärna varit 5,84, varifrån får du att den måste vara hälften?
Han har ju beskrivit sin modell tydligt och bifogat ett skärmklipp på utfallet. Tror du kan lista ut det. Ledtråden är "...dina tre dyraste effekttoppar..."

Fairlane Fairlane skrev:
Nej inte om modellen är som han säger.
Om det stämmer som han säger så tittar hans bolag bara på faktisk topp, inte som Ellevio som halverar de faktiska siffrorna mellan 22 och 06.

En mycket märklig modell. Tills vi får veta bolag, vilket vi nog inte får, så får vi nog nöja oss med att det är en konstigt modell.
Hm, jag utgår ifrån att det som står i skärmklippet är en riktig beskrivning av modellen. Även om sörens beskrivning inte alltid låtit så.

D Dublin skrev:
Han har ju beskrivit sin modell tydligt och bifogat ett skärmklipp på utfallet. Tror du kan lista ut det. Ledtråden är "...dina tre dyraste effekttoppar..."
Ok, du tänker så. Möjligt. Sören får återkomma om det stämmer att den timmen var dubbelt så hög som näst högsta på högtaxa. Låter osannolikt att en enskild timme skulle sticka iväg så mycket, jag tror de tar de tre timmarna med högst förbrukning, vilket verkar rimligt med tanke på hur nära de ligger varandra, och sen bara formulerat sig dåligt på redovisningenskvittot.

Om de faktiskt går på den varianten att de inte tar de tre timmarna med högst förbrukning, utan de som kostar mest, då funkar faktiskt den modellen.

Men det är inte så den har förklarats i tråden, men vore smidigt om vi kunde få reda på vilket bolag det är.

Dock väldigt låg taxa oavsett, jämfört med många andra. 119 spänn orkar man ju inte direkt bry sig om att anpassa vanor för

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
Pajje113 Pajje113 skrev:
Den utformningen gör alltså att om du har en timme med 11 kWh på dagen, vilket ger 330 kr, då kan man sänka sin kostnad genom att se till att förbruka 12 kWh på natten och istället hamna på 180 kr för den dagen i effektavgift. (Under samma dygn givetvis)

Undrar om de tänkt igenom den modellen riktigt, för den gynnar inte direkt att flytta sin effekttopp, utan att ha flera istället. Har man en hög timme mellan 03-04 så har man fritt sen på dagen (så länge man ligger under). En vanligare modell är att inte räkna nånting på natten, då kan man inte göra på det viset, för högsta timmen på dagen är det som räknas

Vore som sagt intressant att veta vilket nätbolag det är.
Pajje113 Pajje113 skrev:
Ja, och det var precis det jag misstänkte också när jag ställde frågan, för det upplägget låter helt galet med halva priset.

Så jag ändrar mig gällande att det är pga ge mer inkomster till nätbolagen, utan det måste vara halverat värde på själva effekten som gäller om det ska bli något incitament att jämna ut effektförbrukningen
i Sammanhanget: värt att fundera på. Varför har nätbolagen halva effektavgiften på natten? Vad är syftet? Vad vill dom styra.
På sätt och vis uppmuntrar dom kunderna att blåsa på på nätterna.

Sen den lagstiftning som styr och som träder i kraft 2027. Vad säger den ang syftet.

S styren skrev:
i Sammanhanget: värt att fundera på. Varför har nätbolagen halva effektavgiften på natten? Vad är syftet? Vad vill dom styra.
Ja, vilket är önskvärt, det är helt enkelt inte samma trängsel i nätet på nätterna.
S styren skrev:
Sen den lagstiftning som styr och som träder i kraft 2027. Vad säger den ang syftet.
Såhär skriver EI:
Syftet med effektavgifter
Effektavgifter ska bidra till att elnätet används så effektivt som möjligt.

När många använder el samtidigt skapas effekttoppar och då kan det bli trångt i elnätet, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa. En lösning är att bygga ut elnätet, det tar dock tid och är kostsamt, en annan är att nyttja det befintliga elnätet mer effektivt. Detta är något effektavgifterna ska bidra till genom att ge elanvändare incitament att flytta och sprida ut elanvändningen till tider då nätet är mindre belastat.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
Tabell som visar Kungälvs Energis fasta avgifter per år för olika huvudsäkringsstorlekar och effektavgift i kronor per kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut att bli med Kungälvs energi, 07:00-21:00, nov-mars alla dagar. 57,17kr + 7,67 + energiskatten för 2026!
Med andra ord ENBART en extra kostnad till på elräkningen. Att sen att Kungälvs energi inte kommer tjäna något på detta är ju bara idiotiskt då det är rätt uppenbart att dom kommer göra just så.

Redigerat:
S styren skrev:

Syftet är att ”uppmuntra” förbrukare att styra sin elandvändning till tider på dygnet då elnätet inte är så hårt belastat.
På så vis behöver man inte lägga ner onödigt mycket i att bygga ut elnätet för att kunna ta de effelttoppar som inträffar under ”dagtid” då samhället går för högvarv med industrier, butiker mm. Förbrukar mest ström.
Dvs totalt sett för att smeta ut dygnets totala energibehov på fler timmar och på så vis sänka maxvärdet
Mörk att elnätet inte har någon koppling till elhandelsbolagen.

• Gilla
styren
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
[bild]
Så här ser det ut att bli med Kungälvs energi, 07:00-21:00, nov-mars alla dagar. 57,17kr + 7,67 + energiskatten för 2026!
Med andra ord ENBART en extra kostnad till på elräkningen. Att sen att Kungälvs energi inte kommer tjäna något på detta är ju bara idiotiskt då det är rätt uppenbart att dom kommer göra just så.
har de inte sänkt överföringsavgiften per kWh då? brukar oftast vara minskad till hälften eller mer när effekttaxa införs. Är kanske den de kallar energiavgift - vad var den innan de införde effektavgift?

Fairlane
G Ganescha skrev:
[bild]
De skriver själva att den ska vara intäktsneutral, men deras hemsida lämnar en del övrigt att önska, så hur det är tänkt är inte alls tydligt. Det blir tydligen en liten höjning av del fasta avgiften, men i övrigt står det: Läs mer under ”Hur kommer den nya effektkomponenten beräknas?”, där man skulle kunna tro att den sista delen var en länk, men icke. Kanske kommer man sänka överföringsavgiften, men det är faktiskt riktigt uselt att inte kunna presentera den modell som man ska införa 1 januari 2026, dvs mindre än 2 månader bort..

Detta är de nuvarande priserna:
Tabell över nätpriser för mätarsäkring 16-63A, visar abonnemangsavgifter och elöverföringsavgifter exklusive och inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så den fasta avgiften kommer minska och priset för överföring minskar till 39% av den tidigare. Om du använder 1000 kWh per månad och 3.5 kW max blir det för överföring+effekt 197 kr tidigare och 277 kr 2026.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Fairlane
S sjoelund skrev:
Detta är de nuvarande priserna:
[bild]

Så den fasta avgiften kommer minska och priset för överföring minskar till 39% av den tidigare. Om du använder 1000 kWh per månad och 3.5 kW max blir det för överföring+effekt 197 kr tidigare och 277 kr 2026.
Din bild visar att nuvarande pris för en 20A säkring är 4729 kr om året. Från 2026 blir det istället 5154 kr. Vad missar jag?

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Jag är inte heller med där, är ju rätt många fler 100 lappar för 2026.

Fairlane Fairlane skrev:
Din bild visar att nuvarande pris för en 20A säkring är 4729 kr om året. Från 2026 blir det istället 5154 kr. Vad missar jag?
Det är väl en normal ökning av fasta priset så jag jämförde bara den rörliga delen. Men visst, det blir ett par kronor där också (fast inte lika mycket som effektavgiften lär kosta om man använder tvättmaskinen varje månad).

Fairlane
S sjoelund skrev:
Det är väl en normal ökning av fasta priset så jag jämförde bara den rörliga delen. Men visst, det blir ett par kronor där också (fast inte lika mycket som effektavgiften lär kosta om man använder tvättmaskinen varje månad).
Ja, det kan vara en normal höjning, men överföringsavgiften är jag inte med på. Din bild (2025) säger 79,50 kr/kWh inklusive moms och elskatt, men jag tycker inte den delen är tydlig alls för 2026?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.