61 556 läst ·
328 svar
62k läst
328 svar
Nu blir elen fyra gånger dyrare — kvartspris införs
Tänk så man kan feltolka skriven info.Pajje113 skrev:
Jag har haft Ellevios effekttariff i snart 1 år.
Effektavgiften är 81,25 kr per kWh multiplicerat med snittet av månadens tre månader med högst effektuttag. För september var det för min del 4,6kWh i medelvärde.
Nattetid 22:00-06:00 halveras timmens totala effektuttag, så om jag använder 8kWh så räknas det bara som 4kWh. Laddar så klart därför min bil under denna tid så det inte ökar effektavgiften.
Svårare än så är det inte.
Har hittills kostat mindre med elnätet i år än tidigare år utan effektavgift.
Nedanför september och januari 2025.
Edit
Lägger till en bild på 2024 års elnätskostnad, förbrukade lite mer energi. Men siffrorna finns i fakturan, så kostnaden blev betydligt lägre 2025, trotts den hemska effekttsriffen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Då tolkar duj det fel.S styren skrev:
Först och främst ska man hitta de tre dygnen med högst toppar, där dygnet topp är det högsta värdet av toppen för "dagtid" och halva toppen för "nattid" (Dagtid/nattid är mina ord, så står det inte, det står klockslag, men det borde vara begripligt). När man har de tre dygnen med högst toppar så räknar man ut ett snitt på dessa och sen multiplicerar man med 81,25 för att få fram effektavgiften för den månaden.
Om man skulle räkna halva beloppet istället på "nattid" blir det väldigt struligt att hitta de tre högsta topparna
Egentligen är de flesta modeller väldigt enkla (jag ahr sett en rätt komplicerad) om man vill. Beskrivningen på Ellevios hemsida borde alla kunna förstå, den är inte juridiskt skriven, utan väldigt lättbegriplig. Sen att folk har dålig läsförståelse eller inte vill begripa är en annan sak. Den föreslagna modellen för Vattenfall var inte heller svår att förstå etc. Ja det finns/kommer finnas många olika modeller, men de allra flesta klarar sig bra med att förstå en modell, kanske två om man har sommarstuga.S styren skrev:
Nej, jag svarar på vad du skriver här. Det är rätt orimligt att tycka att man ska läsa alla dina inlägg i andra trådar för att förstå vad du menar här.E Sören Carlsson skrev:Tror inte du läst vad jag skrivit i de olika trådarna. Har skrivit om mitt elbolag, har även skrivit att det kan variera beroende på el bolag. Alla elbolag har rätt att skapa egna villkor. Mitt elbolag har 30 kr / kW / i hög last tid. 15 kr / kW i låg last tid. Medel förbrukning i kW, de 3 högsta timmarna under månaden. Blir snittet i en hög last tid är de kW x 30 kr/ kW eller 15 kr om det inträffar i en låg last tid.
Får man fråga vad du har för nätägare, för det du nu skriver om hur det fungerar för dig är rätt obegripligt.
”Blir snittet i en hög last tid” är helt galet formulerat. Snittet av tre effekttoppar blir en effekt, en effekt ”ligger” inte i vare sig höglasttid eller låglasttid, det är helt enkelt ett antal W.
I mitt fall är det inte de högsta topparna, utan de 3 högsta förbruknings timmarna i månaden. Därefter läggs de ihop med respektive effektavgift och delas med 3. Detta blir min effekt avgift för månaden.Fairlane skrev:
Då tolkar duj det fel.
Först och främst ska man hitta de tre dygnen med högst toppar, där dygnet topp är det högsta värdet av toppen för "dagtid" och halva toppen för "nattid" (Dagtid/nattid är mina ord, så står det inte, det står klockslag, men det borde vara begripligt). När man har de tre dygnen med högst toppar så räknar man ut ett snitt på dessa och sen multiplicerar man med 81,25 för att få fram effektavgiften för den månaden.
Om man skulle räkna halva beloppet istället på "nattid" blir det väldigt struligt att hitta de tre högsta topparna
Egentligen är de flesta modeller väldigt enkla (jag ahr sett en rätt komplicerad) om man vill. Beskrivningen på Ellevios hemsida borde alla kunna förstå, den är inte juridiskt skriven, utan väldigt lättbegriplig. Sen att folk har dålig läsförståelse eller inte vill begripa är en annan sak. Den föreslagna modellen för Vattenfall var inte heller svår att förstå etc. Ja det finns/kommer finnas många olika modeller, men de allra flesta klarar sig bra med att förstå en modell, kanske två om man har sommarstuga.
Tackar; men GoC har ju redan svarat utförligt, och lagt ribban. Dessutom redovisat och bifogat fakturor etc.Fairlane skrev:
Då tolkar duj det fel.
Egentligen är de flesta modeller väldigt enkla (jag ahr sett en rätt komplicerad) om man vill. Beskrivningen på Ellevios hemsida borde alla kunna förstå, den är inte juridiskt skriven, utan väldigt lättbegriplig. Sen att folk har dålig läsförståelse eller inte vill begripa är en annan sak. Den föreslagna modellen för Vattenfall var inte heller svår att förstå etc. Ja det finns/kommer finnas många olika modeller, men de allra flesta klarar sig bra med att förstå en modell, kanske två om man har sommarstuga.
Seriöst jobbat av honom!
Om du pratar om Ellevio så har du fel, de har samma avgift per kW både dag och natt, däremot halveras effekttopparna på natten (beräkningsmässigt alltså).S styren skrev:
Pratar du generellt har du fel ändå, eftersom det är olika från nätägare till nätägare så blir det galet att säga att priset är olika, det kan det vara för något men inte alls för andra.
Exakt så som jag tolkat det då. Eller tolkat och tolkat, det står ju i klartextGoC skrev:
Tänk så man kan feltolka skriven info.
Jag har haft Ellevios effekttariff i snart 1 år.
Effektavgiften är 81,25 kr per kWh multiplicerat med snittet av månadens tre månader med högst effektuttag. För september var det för min del 4,6kWh i medelvärde.
Nattetid 22:00-06:00 halveras timmens totala effektuttag, så om jag använder 8kWh så räknas det bara som 4kWh. Laddar så klart därför min bil under denna tid så det inte ökar effektavgiften.
Svårare än så är det inte.
Har hittills kostat mindre med elnätet i år än tidigare år utan effektavgift.
Nedanför september och januari 2025.
Edit
Lägger till en bild på 2024 års elnätskostnad, förbrukade lite mer energi. Men siffrorna finns i fakturan, så kostnaden blev betydligt lägre 2025, trotts den hemska effekttsriffen [bild]
[bild][bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Det är just det som menas med med de högsta topparna, dvs de timmar med högst förbrukning.E Sören Carlsson skrev:
OK, övertygad! Tror dig. Har tyvärr inte kollat mina fakturor på väldigt länge....tveksamt skrev:
Om du pratar om Ellevio så har du fel, de har samma avgift per kW både dag och natt, däremot halveras effekttopparna på natten (beräkningsmässigt alltså).
Pratar du generellt har du fel ändå, eftersom det är olika från nätägare till nätägare så blir det galet att säga att priset är olika, det kan det vara för något men inte alls för andra.
Nja, det kan ju vara en skillnad. Om det är som det i alla fall kunde tolkas i något inlägg skulle topparna kunna vara annorlunda, inte för att jag tror det.Fairlane skrev:
Om modellen är utformad som så att de plockar de tre högsta topparna under månaden, låt oss säga 5 kW dagtid, 12 kW nattis och 7 kW dagtid, och sedan multiplicerar med hög-/låglasteffektavgift skulle det bli 5x30+12x15+7x30.
Men den modellen verkar väldigt orimlig, då skulle man i praktiken få fritt blås höglasttid så länge man har en liten högre topp under låglasttid.
Förhoppningsvis kan användaren återkomma med vilken nätägaren är så kan vi alla läsa på deras hemsida vad som gäller.
Verkar som du är en person som inte läst energimyndighetens anvisningar, ex uttrycket hög last tid och låg last tid. Hos mitt elbolag är hög last tid mellan kl 06:00 - 22:00 låg last tid mellan kl 22:00- 06:00. Gäller 7 dagar i veckan. Elförbrukningen är baserad per timma i avgift (kW) sammanräknad förbrukning under 1 timma i kW . De tre högsta timmarna i månaden (kW), med respektive effekt avgift läggs ihop och delas med 3. Då får man månadens effekt avgift. Mitt råd till dig är att läsa hur det fungerar hos andra elbolag innan du klagar och skriver galet formulerar, framför allt inte när du inte vet.. Hade du vetat hade du inte skrivit så.tveksamt skrev:
Nej, jag svarar på vad du skriver här. Det är rätt orimligt att tycka att man ska läsa alla dina inlägg i andra trådar för att förstå vad du menar här.
Får man fråga vad du har för nätägare, för det du nu skriver om hur det fungerar för dig är rätt obegripligt.
”Blir snittet i en hög last tid” är helt galet formulerat. Snittet av tre effekttoppar blir en effekt, en effekt ”ligger” inte i vare sig höglasttid eller låglasttid, det är helt enkelt ett antal W.
Lägg i hop 5x30 =150 kr , 12 x15 kr =180,00 SEK, 7 x 30 kr =210,00 SEK = 540 / 3 =180 kr i effekt avgift för månaden. Observa andra elbolag har/ kan andra tariffer. Det är valfritt för varje elbolag att själva utforma effektavgiften.tveksamt skrev:
Nja, det kan ju vara en skillnad. Om det är som det i alla fall kunde tolkas i något inlägg skulle topparna kunna vara annorlunda, inte för att jag tror det.
Om modellen är utformad som så att de plockar de tre högsta topparna under månaden, låt oss säga 5 kW dagtid, 12 kW nattis och 7 kW dagtid, och sedan multiplicerar med hög-/låglasteffektavgift skulle det bli 5x30+12x15+7x30.
Men den modellen verkar väldigt orimlig, då skulle man i praktiken få fritt blås höglasttid så länge man har en liten högre topp under låglasttid.
Förhoppningsvis kan användaren återkomma med vilken nätägaren är så kan vi alla läsa på deras hemsida vad som gäller.
Redigerat:
Tack, men Energimyndighetens anvisningar säger inget om hur effektavgiften ser ut just nu. Det är först 2027 som den är tvingande, så fram tills dess kan de se ut lite hur som helst.E Sören Carlsson skrev:
Och det säger absolut inte något om precis hur effektavgiften från din nätägare är utformad.
Det var inte så du skrev förut. Du skrev då:E Sören Carlsson skrev:Hos mitt elbolag är hög last tid mellan kl 06:00 - 22:00 låg last tid mellan kl 22:00- 06:00. Gäller 7 dagar i veckan. Elförbrukningen är baserad per timma i avgift (kW) sammanräknad förbrukning under 1 timma i kW . De tre högsta timmarna i månaden (kW), med respektive effekt avgift läggs ihop och delas med 3. Då får man månadens effekt avgift.
"Mitt elbolag har 30 kr / kW / i hög last tid. 15 kr / kW i låg last tid. Medel förbrukning i kW, de 3 högsta timmarna under månaden. Blir snittet i en hög last tid är de kW x 30 kr/ kW eller 15 kr om det inträffar i en låg last tid."
Nu säger du istället att de tar de tre högsta timmarna och räknar ut en kostnad baserat på dessa tre timmar och sedan dividerar detta med tre.
Alltså inget om något snitt som ligger i en hög- eller låglasttid.
Det är ju för att du skriver galet som det är svårt att förstå vad du menar, och därför jag skriver för att be dig förklara bättre.E Sören Carlsson skrev:
Jag har läst om ett antal olika nätägares villkor och har inte funnit några problem i att förstå hur de menar. När användare här försöker berätta hur deras villkor ser ut blir det inte sällan problem, dels eftersom de ibland missförstår hur villkoren ser ut, och ibland, uttrycker det på ett konstigt sätt.
Som sagt, återkom gärna med vilken nätägare du har så står det oss fritt att läsa själva precis om hur de utformat sin effektavgift. Det är ju knappast så avslöjande att du borde ha något problem med att nämna ett företagsnamn.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Ja en visst skillnad blir det såklart om man räknar hälften vissa tidpunkter, men jag syftade just på att man tog förbrukningen under en timme.tveksamt skrev:
Nja, det kan ju vara en skillnad. Om det är som det i alla fall kunde tolkas i något inlägg skulle topparna kunna vara annorlunda, inte för att jag tror det.