61 556 läst ·
328 svar
62k läst
328 svar
Nu blir elen fyra gånger dyrare — kvartspris införs
Den utformningen gör alltså att om du har en timme med 11 kWh på dagen, vilket ger 330 kr, då kan man sänka sin kostnad genom att se till att förbruka 12 kWh på natten och istället hamna på 180 kr för den dagen i effektavgift. (Under samma dygn givetvis)E Sören Carlsson skrev:
Undrar om de tänkt igenom den modellen riktigt, för den gynnar inte direkt att flytta sin effekttopp, utan att ha flera istället. Har man en hög timme mellan 03-04 så har man fritt sen på dagen (så länge man ligger under). En vanligare modell är att inte räkna nånting på natten, då kan man inte göra på det viset, för högsta timmen på dagen är det som räknas
Vore som sagt intressant att veta vilket nätbolag det är.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Jag gissar Varberg Energi, baserat på att det ligger i Halland, att det är tider 06-22 och att det är 30 kr/kWh.Pajje113 skrev:
Om det stämmer så har Sören missuppfattat hur det fungerar.
"Varje dygn mellan klockan 22.00 och 06.00 på morgonen är det billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen."
Ja, och det var precis det jag misstänkte också när jag ställde frågan, för det upplägget låter helt galet med halva priset.Fairlane skrev:
Jag gissar Varberg Energi, baserat på att det ligger i Halland, att det är tider 06-22 och att det är 30 kr/kWh.
Om det stämmer så har Sören missuppfattat hur det fungerar.
"Varje dygn mellan klockan 22.00 och 06.00 på morgonen är det billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen."
Så jag ändrar mig gällande att det är pga ge mer inkomster till nätbolagen, utan det måste vara halverat värde på själva effekten som gäller om det ska bli något incitament att jämna ut effektförbrukningen
Det fungerar inte som du tänker dig. Om vi tar Ellevio som exempel så räknar de med halva förbrukningen på natten. Så om du har en topptimme med 6kWh på dagen och sedan 10 kWh på natten, så blir natt förbrukningen 5kWh och du debiteras för 6kWh.Pajje113 skrev:
Den utformningen gör alltså att om du har en timme med 11 kWh på dagen, vilket ger 330 kr, då kan man sänka sin kostnad genom att se till att förbruka 12 kWh på natten och istället hamna på 180 kr för den dagen i effektavgift. (Under samma dygn givetvis)
Undrar om de tänkt igenom den modellen riktigt, för den gynnar inte direkt att flytta sin effekttopp, utan att ha flera istället. Har man en hög timme mellan 03-04 så har man fritt sen på dagen (så länge man ligger under). En vanligare modell är att inte räkna nånting på natten, då kan man inte göra på det viset, för högsta timmen på dagen är det som räknas
Vore som sagt intressant att veta vilket nätbolag det är.
Tittar vi i stället på Jönköping energi så har de en effekttaxa för lågpristid plus en för högpristid. Så dagtid, vardag under vintern så betalar man två avgifter.
Du har inte läst de senaste inläggen antar jag... Jag beskrev effekten av hur ett system skulle fungera om det är som Sören Carlsson påstår att hans nätbolag har utformat det.lilytwig skrev:
Det fungerar inte som du tänker dig. Om vi tar Ellevio som exempel så räknar de med halva förbrukningen på natten. Så om du har en topptimme med 6kWh på dagen och sedan 10 kWh på natten, så blir natt förbrukningen 5kWh och du debiteras för 6kWh.
Tittar vi i stället på Jönköping energi så har de en effekttaxa för lågpristid plus en för högpristid. Så dagtid, vardag under vintern så betalar man två avgifter.
Det är inte jag som tror det funkar så, jag VET hur Ellevios system fungerar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Där det man, märklig modell. Vad är det för bolag som har en sådan modell?E Sören Carlsson skrev:
Det vet vi alla. Det vi inte vet är vilket bolag som har den modellen och vi visste inte att du talade om just ditt bolag när du i allmänna termer beskrev hur det var.E Sören Carlsson skrev:
Spännande utfall. Man blir ju lite nyfiken på vad du gjorde den enda effekttopp som inföll under höglast, den toppen måste varit dubbel så hög som näst högsta under hög last.E Sören Carlsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Inte om det fungerar som Sören säger. Det korkade är att om man har en topp dagtid på 6 kW så kan man dra igång några element utomhus under en timme så man kommer upp i 6,5 kWh den timmen så tar den över. Absurd modell.D Dublin skrev:
OK, jag har inte lusläst alla inlägg. Svarade nog fel person. Men det finns tydligen fortfarande de som tror att det går att manipuleraPajje113 skrev:
Från 2027 så är det vissa regler, bla att den ska vara differentierad samt inte får ge inkomstökningar.E Sören Carlsson skrev:
Håller med om att fakturan är som du säger, ditt elnätsbolag verkar inte ha förstått syftet riktigt iom att man kan sänka sina kostnader genom att skapa effekttoppar, så helt idiotiskt system
Men bra för dig så länge de håller fast vid den modellen.
Edit..
Lite kul att det står effekttoppar på din faktura när du sa tidigare att ditt bolag inte räknade med just effekttoppar, utan de 3 timmar med högst förbrukning
Redigerat: