61 556 läst ·
328 svar
62k läst
328 svar
Nu blir elen fyra gånger dyrare — kvartspris införs
Skatt och moms är inte deras avgifter, så jag skulle inte räkna med dem. Men jag ser nu att de hade priset exkl moms i den ena och inkl moms i den andra... Inte helt lätt att jämföra alltsåFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Korrekt, skatt och moms är inte deras, men det var inte det jag menade. Jag hittar inte överföringsavgiften i Ganeshas bild i #296.S sjoelund skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Nu syftas det antagligen på en effekttariff i detta exempel, men det är en lång rad av antaganden som ligger bakom en så stor besparing. Spotpris är det inte i alla fall.B bhus2021 skrev:
Tänkte specifikt på varför tex. Ellevio har halva priset (halva effekten för dom som föredrar detta) på just natten för effektavgiften.GoC skrev:
Syftet är att ”uppmuntra” förbrukare att styra sin elandvändning till tider på dygnet då elnätet inte är så hårt belastat.
På så vis behöver man inte lägga ner onödigt mycket i att bygga ut elnätet för att kunna ta de effelttoppar som inträffar under ”dagtid” då samhället går för högvarv med industrier, butiker mm. Förbrukar mest ström.
Dvs totalt sett för att smeta ut dygnets totala energibehov på fler timmar och på så vis sänka maxvärdet
Mörk att elnätet inte har någon koppling till elhandelsbolagen.
Svaret är väl att man vill flytta tex. elbilsladdning till natt (då det är lite efterfrågan från fabriker o daglig verksamhet i samhället) (Var är Martin Lundmark när man behöver honom?😳)
ps. såg att någon skrev 1 jan 2026 på effektavgiftens införande. Trodde det var 27
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Halva effekten, inte halva priset. Det blir inte samma sak mer än i vissa specialfall (när man effekten på natten är mer än dubbelt mot dagen)S styren skrev:
Så är tanken.S styren skrev:
Du kanske tänker på mitt inlägg #295?S styren skrev:
Den rörde specifikt Kungälvs Energi.
De sänker överföringsavgiften med 17 öre per kWh.Fairlane skrev:
De skriver själva att den ska vara intäktsneutral, men deras hemsida lämnar en del övrigt att önska, så hur det är tänkt är inte alls tydligt. Det blir tydligen en liten höjning av del fasta avgiften, men i övrigt står det: Läs mer under ”Hur kommer den nya effektkomponenten beräknas?”, där man skulle kunna tro att den sista delen var en länk, men icke. Kanske kommer man sänka överföringsavgiften, men det är faktiskt riktigt uselt att inte kunna presentera den modell som man ska införa 1 januari 2026, dvs mindre än 2 månader bort..
Jag sitter på det nätet och kommer att spara 2000 kr/år ungefär.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
🤔🤔 ... funderar. Min "fasta" förbrukning (FTX, minimal elgolvvärme, kamin, belysning, stängsel, varmvatten, TV, laddningar etc) ligger strax under 10 kWh/dygnet under vinterhalvåret. Har inte för avsikt sänka levnadsstandarden. Om jag kör alla hushållsmaskiner/spis/ugn jämte bastun efter kl 21 - klarar jag då detta utan kostnadsökning?
... förmodar det kommer bli svindyrt att få besök av familj och vänner då jag då inte kan hålla förbrukningen inom klockslagen ...
... förmodar det kommer bli svindyrt att få besök av familj och vänner då jag då inte kan hålla förbrukningen inom klockslagen ...