P Per i Hamrånge skrev:
Stämmer "veggolja" är värdelöst för hobbysågare. Blir som klister. Omöjligt att göra rent, kan till och med förstöra oljepumpen. Sett flera exempel på detta.
Jag har använt matolja i ca 15 år, funkar fint.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har använt matolja i ca 15 år, funkar fint.
Som sagt, på vår verkstad, lagar vi dagligen pajade eller igenkletade oljepumpar, med vegetabilisk kedjeolja i tanken.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Som sagt, på vår verkstad, lagar vi dagligen pajade eller igenkletade oljepumpar, med vegetabilisk kedjeolja i tanken.
Vet du om de har körts på motorsågstillverkarnas vegoljor eller vanlig matolja?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet du om de har körts på motorsågstillverkarnas vegoljor eller vanlig matolja?
Det vet vi ju oftast inte, kunden säger väl att de köpt veggolja på ok typ.

P Per i Hamrånge skrev:
Jag rekomenderar vanlig matolja. Om Husqvarna eller för den delen OK säljer olämplig kedjeolja är det både bättre och billigare med svensk rapsolja från mataffären.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men du kanske kör regelbundet? Mina sågar kan vara oanvända rätt långa perioder. Har en som jag nog inte ens startat på flera år.
Tvåtrettioåttan oljade utan några problem trots att sågen stått oanvänd ca ett år med matolja i kjedjeoljetanken ( däremot fick jag nog dra fem gånger för att få igång den, E85 är inte alls så lättstartat efter lång tid som alkylatbensin)

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Den "miljöolja" som säljs till motorsågar innehåller gummi för att bli klistrigare. Det kan vara det som gör att det kletar ihop med tiden?
Jag har kört med vanlig rapsolja från mataffären i mer än tio år utan problem trots att sågen inte används alls vissa år.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Det löste sig när jag bytte till ny kedja. Tack för all hjälp!

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den "miljöolja" som säljs till motorsågar innehåller gummi för att bli klistrigare. Det kan vara det som gör att det kletar ihop med tiden?
Jag har kört med vanlig rapsolja från mataffären i mer än tio år utan problem trots att sågen inte används alls vissa år.
Rapsolja varifrån början smörjmedel (den fäster på våt metall) och farlig att förtära (erukasyra), men modifierades på 50-talet så att den blev ätbar, ( se canola Canada oil low acidity)
Så att använda den som smörjmedel är ju helt i linje med vad den är framtagen till.

Vi hörs om 10 år..
20260421_120756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.