Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Om Du är 100% novis på motorsågar ska Du inte ens försöka starta den!
Följer alla det rådet finns det snart bara hundraprocentiga noviser kvar. 😉

• Gilla
  • Haha
Myckling och 10 till
  • Laddar…
Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Jag har lånat min pappas lilla motorsåg och kedjan hoppade nästan direkt. Spanade in filmer på hur man får på kedjan igen men när jag gjort likadant så får jag inte kedjan att snurra när jag har igång maskinen. Ska kedjan kunna ”glida” mer eller mindre friktionsfritt runt svärdet när man satt på den igen? Det gör nämligen inte min. Jag kan knappt få den att snurra med handens hjälp när kedjan är på och lagom spänd runt svärdet. Inte heller när jag testar med maskinen på. Jag har noterat att kedjan på vissa ställen inte helt enkelt åker ner i ”skåran” på sågsvärdet, ska den göra det egentligen? Se bild om det nu förtydligar vad jag menar. Ska man verkligen behöva trycka ner kedjan på vissa ställen? Känns som att den nästan ”kilar” fast i svärdet liksom vilket gör att kedjan inte/knappt snurrar runt svärdet sen.

Ska sägas att motorsågen har funkat bra tidigare och att den samt kedjan inte är jättegammal. Däremot tyckte jag att det såg ut som att det var snålt med motorsågsolja innan jag började så jag fyllde på - kan för lite olja senaste gången min pappa använde sågen ha påverkat kedjan på sättet jag beskriver? Mvh 100% novis på motorsågar
Kolla att inte kastskyddsbromsen löst ut. Du kan ha kommit åt den när du tog av kåpan.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Kolla att inte kastskyddsbromsen löst ut. Du kan ha kommit åt den när du tog av kåpan.

Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Nä, har testat båda lägen bara för att vara säker.

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Kanske är det så enkelt att den beckat igen? Olja och spån har stelnat så det går trögt? Rengör eller värm med typ värmepistol och se om du får snurr på grejerna.

kan vara ide att gå en motorsågskurs innan man lånar pappas motorsåg. Detta innan det blir en "motorsågsmassaker".

• Gilla
LoudInc
  • Laddar…
hsd
R Roundup skrev:
Kanske är det så enkelt att den beckat igen? Olja och spån har stelnat så det går trögt? Rengör eller värm med typ värmepistol och se om du får snurr på grejerna.
Vanligt med miljöoljan om sågen får stå en längre tid

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
kan vara ide att gå en motorsågskurs innan man lånar pappas motorsåg.
OT: Visst är det en ide, till och med en rätt dyrbar ide skulle jag säga.

G G.L. skrev:
kan vara ide att gå en motorsågskurs innan man lånar pappas motorsåg. Detta innan det blir en "motorsågsmassaker".
YouTube är full med bra videos om hantering och service av motorsåg, helt gratis.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vanligt med miljöoljan om sågen får stå en längre tid
Ett bra inspel! Är man sällananvändare som ibland låter sågen stå i längre perioder, rekommenderar jag definitivt mineralolja och inte vegetabilisk "miljöolja".

Och för att vara övertydlig så är det sågkedjeoljan vi pratar om och inget annat.

Alfredo Alfredo skrev:
Ett bra inspel! Är man sällananvändare som ibland låter sågen stå i längre perioder, rekommenderar jag definitivt mineralolja och inte vegetabilisk "miljöolja".

Och för att vara övertydlig så är det sågkedjeoljan vi pratar om och inget annat.
Sen har vi den gamla devisen.... nån olja är bättre än ingen olja alls🤣

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

OT:Är man sällananvändare rekomenderar jag matolja, det gör jag ju iofs om man använder sågen varje vecka oxå.

Svensk rapsolja fungerar fint, vill man ha det ändå billigare kan man passa på att stödja Ukraina med inköp av ukrainsk solrosolja.
Vegolja är billigare och trevligare om man råkar söla på handskar eller kläder, kör man solosåg, vedmaskib eller står och kubbar upp ek dagarna i ända kanske det är sämre än mineralolja...
För vanlig skogshuggning på fritiden eller vedkapning duger det gott.
Skulle kedjan klibba fast brukar det räcka med en dutt 5-56 eller liknande på svärdet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT:Är man sällananvändare rekomenderar jag matolja, det gör jag ju iofs om man använder sågen varje vecka oxå.

Svensk rapsolja fungerar fint, vill man ha det ändå billigare kan man passa på att stödja Ukraina med inköp av ukrainsk solrosolja.
Vegolja är billigare och trevligare om man råkar söla på handskar eller kläder, kör man solosåg, vedmaskib eller står och kubbar upp ek dagarna i ända kanske det är sämre än mineralolja...
För vanlig skogshuggning på fritiden eller vedkapning duger det gott.
Skulle kedjan klibba fast brukar det räcka med en dutt 5-56 eller liknande på svärdet.
När man köra varje vecka så kan jag tänka mig att de funkar utmärkt men har de inte en tendens att bega igen som fan om det står säg 1år?

• Gilla
Caspher
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
När man köra varje vecka så kan jag tänka mig att de funkar utmärkt men har de inte en tendens att bega igen som fan om det står säg 1år?
Det har hänt att kedjan fastnat på reservsågen, med en dutt 5-56 löste det sej dock utan problem.

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Det smörjer kanske sämre med matolja, men man kan ju kosta på sej ett nytt svärd när man slitit ut en handfull kedjor, smörjningen räcker iaf på Hq 550, 346 och 242.

F fribygg skrev:
Jag är mer rädd att "oljekanaler" och oljepump kleggar ihop "internt". Kedjan lär man nog få loss.

Är min oro ogrundad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.