Alfredo Alfredo skrev:
Jag är mer rädd att "oljekanaler" och oljepump kleggar ihop "internt". Kedjan lär man nog få loss.

Är min oro ogrundad?
Jag har kört med billig rapsolja i mer än tio år utan problem. Sågen används sporadiskt. Vissa år inte alls. Andra år går den hårt för att kvista och kapa upp några vindfällen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har kört med billig rapsolja i mer än tio år utan problem.
Mineralolja från lunchrestaurangen, 189:- för fyra liter. Rapsolja Willys 24:- litern. Visst går det att spara några kronor men så lite som det går åt för mig fortsätter jag nog med mineraloljebaserad kedjeolja.

Alfredo Alfredo skrev:
Mineralolja från lunchrestaurangen, 189:- för fyra liter. Rapsolja Willys 24:- litern. Visst går det att spara några kronor men så lite som det går åt för mig fortsätter jag nog med mineraloljebaserad kedjeolja.
Det var svågern som är skogsbonde som tyckte jag skulle köra rapsolja. Han kör det till sågen i skördaren istället för miljövänliga specialolja som i praktiken bara är dyr rapsolja.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är mer rädd att "oljekanaler" och oljepump kleggar ihop "internt". Kedjan lär man nog få loss.

Är min oro ogrundad?
Jag har bara provat i ca 15 år så jag vet ju inte hur det fungerar i längden..

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har bara provat i ca 15 år så jag vet ju inte hur det fungerar i längden..
Men du kanske kör regelbundet? Mina sågar kan vara oanvända rätt långa perioder. Har en som jag nog inte ens startat på flera år.

Alfredo Alfredo skrev:
Mineralolja från lunchrestaurangen, 189:- för fyra liter.
Lunchar du på Biltema?

Alfredo Alfredo skrev:
Men du kanske kör regelbundet? Mina sågar kan vara oanvända rätt långa perioder. Har en som jag nog inte ens startat på flera år.
Jag har en 238 ( Maskintok etanolkonv högvarvig och törstig på bränsle) som kanske inte varit i gång på ett år, ska försöka kolla att den oljar på lördag
Det är inget problem med en såg som står från påsk till hösten iaf.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mineralolja från lunchrestaurangen, 189:- för fyra liter.
I Linköping får man 5 liter Ukrainsk solrosolja för 99 spänn, det blir ju över till en enkel billig lunch eller en räkmacka med kaffe på Biltema om du så önskar.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Är min oro ogrundad?
Rapsolja borde inte becka ihop så lätt. Men i sig är oron befogad. Ärvde en såg från förra ägaren som hade kleggat igen totalt vilket (åtminstone på denna modell) ovillkorligen leder till att det flimsiga plastdrevet till oljepumpen blir strippat. Förvisso rätt enkelt löst med ett lacknafta-bad och en ny oljepump från eBay för 50 spänn(!) 🙂

P.s. men svärdet var helt uppbränt så den hade nog inte fått olja på länge 😆

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är inget nytt.
Screenshot_2026-04-17-12-16-51-461_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2026-04-17-12-16-57-320_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Användande av vegetabilisk olja inom skogsbruket (Motion 1986/87:Jo301 Elving Andersson och Ingvar Karlsson i Bengtsfors) | Sveriges riksdag https://share.google/eOWfBTMJrMkinfbJY

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Om kedjan inte kan spåra nere i svärdet så är svärdet defekt, byt svärdet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
När jag köpte den Husqvarna jag fortfarande har så var det poppis med den då relativt nya miljöoljan, Husqvarnas egen. Den oljan var mest raps och den torkade ihop på svärdet så pass efter att ha stått ett år att motorn inte ens orkade dra runt på full gas, så jag fick spraya med bromsrengöring och köra försiktigt tills det släppte, sedan funkade det igen. Det som torkade var det yttre som var utsatt för syre.

Jag körde genom några dunkar sådant men bytte sedan till Stihl mineralkedjeolja som aldrig torkade. Efter 15 år ungefär råkade jag köra i sten och bestämde mig för att byta både kedja, svärd och kopplingskorg. Plockade då isär det mesta, inklusive oljepumpen och den hade inte tagit stryk utan såg bra ut, dock behov av rengöring. Så internt verkar inte naturoljan ställa till så mycket då syret inte kommer åt att oxidera ihop oljan till en kletig massa.

För sällananvändare är det bäst med mineralolja som inte kletar ihop mest av praktiska skäl.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Om kedjan inte kan spåra nere i svärdet så är svärdet defekt, byt svärdet.
Ja, eller mer troligt grader på kedjans ryttare. Börja med att byta kedja. Trögt ändå, byt svärd.

Redigerat:
  • Gilla
Mr.Pink
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
När jag köpte den Husqvarna jag fortfarande har så var det poppis med den då relativt nya miljöoljan, Husqvarnas egen. Den oljan var mest raps och den torkade ihop på svärdet så pass efter att ha stått ett år att motorn inte ens orkade dra runt på full gas, så jag fick spraya med bromsrengöring och köra försiktigt tills det släppte, sedan funkade det igen. Det som torkade var det yttre som var utsatt för syre.

Jag körde genom några dunkar sådant men bytte sedan till Stihl mineralkedjeolja som aldrig torkade. Efter 15 år ungefär råkade jag köra i sten och bestämde mig för att byta både kedja, svärd och kopplingskorg. Plockade då isär det mesta, inklusive oljepumpen och den hade inte tagit stryk utan såg bra ut, dock behov av rengöring. Så internt verkar inte naturoljan ställa till så mycket då syret inte kommer åt att oxidera ihop oljan till en kletig massa.

För sällananvändare är det bäst med mineralolja som inte kletar ihop mest av praktiska skäl.
Stämmer "veggolja" är värdelöst för hobbysågare. Blir som klister. Omöjligt att göra rent, kan till och med förstöra oljepumpen. Sett flera exempel på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.