10 946 läst ·
69 svar
11k läst
69 svar
Novis fråga kring kedjan på motorsåg
Jag har kört med billig rapsolja i mer än tio år utan problem. Sågen används sporadiskt. Vissa år inte alls. Andra år går den hårt för att kvista och kapa upp några vindfällen.Alfredo skrev:
Det var svågern som är skogsbonde som tyckte jag skulle köra rapsolja. Han kör det till sågen i skördaren istället för miljövänliga specialolja som i praktiken bara är dyr rapsolja.Alfredo skrev:
Det händer men vissa är stammisar.F fribygg skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-blir-det-for-mat.413655/page-1154#post-6606574
Jag har en 238 ( Maskintok etanolkonv högvarvig och törstig på bränsle) som kanske inte varit i gång på ett år, ska försöka kolla att den oljar på lördagAlfredo skrev:
Det är inget problem med en såg som står från påsk till hösten iaf.
Rapsolja borde inte becka ihop så lätt. Men i sig är oron befogad. Ärvde en såg från förra ägaren som hade kleggat igen totalt vilket (åtminstone på denna modell) ovillkorligen leder till att det flimsiga plastdrevet till oljepumpen blir strippat. Förvisso rätt enkelt löst med ett lacknafta-bad och en ny oljepump från eBay för 50 spänn(!) 🙂Alfredo skrev:
P.s. men svärdet var helt uppbränt så den hade nog inte fått olja på länge 😆
Redigerat:
Det är inget nytt.
Användande av vegetabilisk olja inom skogsbruket (Motion 1986/87:Jo301 Elving Andersson och Ingvar Karlsson i Bengtsfors) | Sveriges riksdag https://share.google/eOWfBTMJrMkinfbJY
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Användande av vegetabilisk olja inom skogsbruket (Motion 1986/87:Jo301 Elving Andersson och Ingvar Karlsson i Bengtsfors) | Sveriges riksdag https://share.google/eOWfBTMJrMkinfbJY
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 902 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 902 inlägg
När jag köpte den Husqvarna jag fortfarande har så var det poppis med den då relativt nya miljöoljan, Husqvarnas egen. Den oljan var mest raps och den torkade ihop på svärdet så pass efter att ha stått ett år att motorn inte ens orkade dra runt på full gas, så jag fick spraya med bromsrengöring och köra försiktigt tills det släppte, sedan funkade det igen. Det som torkade var det yttre som var utsatt för syre.Alfredo skrev:
Jag körde genom några dunkar sådant men bytte sedan till Stihl mineralkedjeolja som aldrig torkade. Efter 15 år ungefär råkade jag köra i sten och bestämde mig för att byta både kedja, svärd och kopplingskorg. Plockade då isär det mesta, inklusive oljepumpen och den hade inte tagit stryk utan såg bra ut, dock behov av rengöring. Så internt verkar inte naturoljan ställa till så mycket då syret inte kommer åt att oxidera ihop oljan till en kletig massa.
För sällananvändare är det bäst med mineralolja som inte kletar ihop mest av praktiska skäl.
Medlem
· Stockholm
· 832 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 832 inlägg
Stämmer "veggolja" är värdelöst för hobbysågare. Blir som klister. Omöjligt att göra rent, kan till och med förstöra oljepumpen. Sett flera exempel på detta.MultiMan skrev:
När jag köpte den Husqvarna jag fortfarande har så var det poppis med den då relativt nya miljöoljan, Husqvarnas egen. Den oljan var mest raps och den torkade ihop på svärdet så pass efter att ha stått ett år att motorn inte ens orkade dra runt på full gas, så jag fick spraya med bromsrengöring och köra försiktigt tills det släppte, sedan funkade det igen. Det som torkade var det yttre som var utsatt för syre.
Jag körde genom några dunkar sådant men bytte sedan till Stihl mineralkedjeolja som aldrig torkade. Efter 15 år ungefär råkade jag köra i sten och bestämde mig för att byta både kedja, svärd och kopplingskorg. Plockade då isär det mesta, inklusive oljepumpen och den hade inte tagit stryk utan såg bra ut, dock behov av rengöring. Så internt verkar inte naturoljan ställa till så mycket då syret inte kommer åt att oxidera ihop oljan till en kletig massa.
För sällananvändare är det bäst med mineralolja som inte kletar ihop mest av praktiska skäl.