Jag har lånat min pappas lilla motorsåg och kedjan hoppade nästan direkt. Spanade in filmer på hur man får på kedjan igen men när jag gjort likadant så får jag inte kedjan att snurra när jag har igång maskinen. Ska kedjan kunna ”glida” mer eller mindre friktionsfritt runt svärdet när man satt på den igen? Det gör nämligen inte min. Jag kan knappt få den att snurra med handens hjälp när kedjan är på och lagom spänd runt svärdet. Inte heller när jag testar med maskinen på. Jag har noterat att kedjan på vissa ställen inte helt enkelt åker ner i ”skåran” på sågsvärdet, ska den göra det egentligen? Se bild om det nu förtydligar vad jag menar. Ska man verkligen behöva trycka ner kedjan på vissa ställen? Känns som att den nästan ”kilar” fast i svärdet liksom vilket gör att kedjan inte/knappt snurrar runt svärdet sen.
Ska sägas att motorsågen har funkat bra tidigare och att den samt kedjan inte är jättegammal. Däremot tyckte jag att det såg ut som att det var snålt med motorsågsolja innan jag började så jag fyllde på - kan för lite olja senaste gången min pappa använde sågen ha påverkat kedjan på sättet jag beskriver? Mvh 100% novis på motorsågar
Ska sägas att motorsågen har funkat bra tidigare och att den samt kedjan inte är jättegammal. Däremot tyckte jag att det såg ut som att det var snålt med motorsågsolja innan jag började så jag fyllde på - kan för lite olja senaste gången min pappa använde sågen ha påverkat kedjan på sättet jag beskriver? Mvh 100% novis på motorsågar
Ja, kedjan skall löpa fritt (men "tajt") i spåret, annars är det något knas.
Kan vara fel kedja? Finns olika spårbredder och som du ser på svärdet är det avsett för 1,1 mm kedja.
Svärdet kan också blivit deformerat om det bara nyper på ett visst ställe.
Köra utan olja är inget bra, men borde inte ge detta fenomen(?)
Notera att det inte bara är att fylla på, utan att du också måste kolla med jämna mellanrum att oljan faktiskt kommer fram också.
Kan vara fel kedja? Finns olika spårbredder och som du ser på svärdet är det avsett för 1,1 mm kedja.
Notera att det inte bara är att fylla på, utan att du också måste kolla med jämna mellanrum att oljan faktiskt kommer fram också.
Kedjan har använts tidigare och kom med sågen (dvs aldrig bytts), så borde inte vara nåt fel där. Snarare att det blivit knas med svärdet i så fall? Ska försöka komma underfund med om det bara nyper på ett ställe eller inte.C cpalm skrev:Ja, kedjan skall löpa fritt (men "tajt") i spåret, annars är det något knas.
Hur kollar jag så att oljan kommer fram (inte bara fylla på alltså)?
Det klassiska tipset brukar vara att rikta svärdet mot en stubbe eller stam, ge lite gas och kolla att det blir oljestänk. Men är man hyfsat van vid sågen ser man om kedjan får olja. Det kommer relativt mycket olja om allt är som det skall. Du märker ju också om oljenivån minskar i tanken.Mr.Pink skrev:
Okej. Men om det varit för dåligt med olja, kan man olja in kedjan ”manuellt” innan man sätter på den på sågen igen då?C cpalm skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Om kedjan har flugit av under belastning kan drivkrokarna (drivlänken) ha fått grader. Använd en plattfil för att ta bort dessa grader, så brukar det lösa sig. Det är sällan svärdet som har problem.
Gröna kanten i bild.
Gröna kanten i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Både kedjan och svärdet kan få skador så det kärvar. Då kan man få fila till kedjans tänder som löper i svärdet. Och svärdets spår kan man få rikta eller krafsa ur med tex en platt skruvmejsel. Blir det "skägg" på svärdet, dvs ytan som kedjan glider emot blir ojämn och fransig så filar man bort så det blir slätt.
Kedjan ska glida lätt.
Kedja och svärd behöver bytas när det är slitet men med enkla knep kan man få bättre funktion mycket längre. Inte minst för att kunna köra klart arbetet om man råkat skada sågen.
Kedjan ska glida lätt.
Kedja och svärd behöver bytas när det är slitet men med enkla knep kan man få bättre funktion mycket längre. Inte minst för att kunna köra klart arbetet om man råkat skada sågen.
TIttar vi på skäret på din kedja så är den väldigt slö.
Tänk en skida som glider på snön med sin uppåtböjda skidspets. Så ser ditt skär ut.
Vänder man skidan upp å ner så tar skidspetsen tag i snön. Typ så ska skäret formas.
Förklarar mer senare eller om någon annan hinner före.
Tänk en skida som glider på snön med sin uppåtböjda skidspets. Så ser ditt skär ut.
Vänder man skidan upp å ner så tar skidspetsen tag i snön. Typ så ska skäret formas.
Förklarar mer senare eller om någon annan hinner före.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto