Hej, jag har en liten undran kring en formulering i ett testamente. Formuleringen lyder i princip:

Mina tre bröstarvingar (barn) skall erhålla trefjärdedelar av min kvarlåtenskap att fördelas dem emellan enligt lag. Resterande en fjärdedel skall tillfalla X (som är en utomstående person utan släktskap)

Jag funderar på om denna formulering kan ifrågasättas?

Tanken jag har, utan juridisk kompetens, är om lagen om laglott kan påverka skrivningen? Laglotten utgör ju 50% av hela kvarlåtenskapen. Kan man hävda att först skall 50% av densamma först tillfalla bröstarvingarna med en tredjedel vardera och därefter fördelas resterande kvarlåtenskap lika mellan samtliga som då får en fjärdedel vardera av denna del? Eller tänker jag helt fel?

Bästa svaret

K krambriw skrev:
Hej, jag har en liten undran kring en formulering i ett testamente. Formuleringen lyder i princip:

Mina tre bröstarvingar (barn) skall erhålla trefjärdedelar av min kvarlåtenskap att fördelas dem emellan enligt lag. Resterande en fjärdedel skall tillfalla X (som är en utomstående person utan släktskap)

Jag funderar på om denna formulering kan ifrågasättas?

Tanken jag har, utan juridisk kompetens, är om lagen om laglott kan påverka skrivningen? Laglotten utgör ju 50% av hela kvarlåtenskapen. Kan man hävda att först skall 50% av densamma först tillfalla bröstarvingarna med en tredjedel vardera och därefter fördelas resterande kvarlåtenskap lika mellan samtliga som då får en fjärdedel vardera av denna del? Eller tänker jag helt fel?
Jag kanske förstår frågan fel, men bestämmelsen om bröstarvingar utgår från att dessa ska få minst hälften av arvet. I detta fall får de 75 procent så det uppfylls med marginal

• Gilla
Christer G.V. och 3 till
  • Laddar…
Du förstår frågan rätt, det är troligen så, jag hoppades det fanns nån lucka så att man först kunde "skifta ut" laglotten innan det resterande fördelades

Och samtidigt i skrift, ska det stå "" att all kvarlåtenskap Skall vara enskild egendom "" Detta är viktigt då det i dagens läge finns lycksökare, utsäkta uttrycket. Som bara inväntar ett arv och tar ut skillsmässa direkt.
Då kan inte den ena parten göra gällande att få del av behållningen på konton med 50 % som giftosrätt. För den del som erhållits i arv som enskild egendom. Det är knepigt med arv.
Det finns även något som heter "" Peninglegat samt Saklegat "" Där en person utanför erhåller en peningsumma eller en speciell sak.
För att få mer kläm på dessa, så sök på respektive namn.

• Gilla
Cider och 2 till
  • Laddar…
Som sagt formuleringen låter korrekt. Men jag tror att om man skall skriva ett testamente så kan det vara lite riskabelt att skriva "mina 3 bröstarvingar". Rent teoretiskt kan det finnas fler barn som ingen känner till, men som kanske dyker upp via någon DNA släktforskningssida etc. Det skulle i så fall kunna stöka till testamentet. Eller någon "mamma" som håller tyst om vem som är fader, tills denne går bort.

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
man bör nog skriva
att all kvarlåtenskap och eventuell avkastning därav Skall vara enskild egendom

• Gilla
Cider
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.