Sbr är en intressentorganisation. De har tagit fram nån mall för besiktning. Jag förstår inte varför de tog upp den i tråden som någon sorts standard.

Så långt att jag förstår gäller det här:

En besiktning är en tjänst som erbjuds av en besiktningsman/ konsult och besällaren får bedöma om tjänsten duger för ändamålet.

Antar vi att ngn vill köpa ett nyare hus med t.ex. FTX-System och jag erbjuder att kontrollera hur lufttätt huset är.

Jag skulle i så fall erbjuda ett Blower-Door test utfört enl. SS EN 13829

Om nu huset har ett FTX-System bör/får det såkallade n_50 värdet ej överstiga 1,5 1/h.

Om jag nu utför en mätning enl. SS EN 13829 och t.ex. kommer fram till att luftläckaget (n_50) är 1,49 1/h kann lika bra ngn annan komma fram att det är 1,52 1/h.

Men testet skulle ändå vara utfört enl. SS EN 13829.

Men det är ju ändå tydligt på vad som ingår och hur tjänsten utförs. Kunden skulle alltså exakt veta vad han/hon köper och varför han/hon köper det.

Villa vista skrev:
Sbr är en intressentorganisation. De har tagit fram nån mall för besiktning. Jag förstår inte varför de tog upp den i tråden som någon sorts standard.
Nja om man nu kollar här:

http://www.byggahus.se/ekonomi/han-flerfrontskrig-efter-huskop

Viktigt/ interessant är ju vad som är avtalat med besiktningsmannen. Som jag förstår har ju besiktningsmannen själv angett att han genomför en besiktning enl. SBR´s mallen.

Nu bör man ta reda på om det är möjligt respektive om det skulle ha varit möjligt att upptäcka felen om man går till enl. mallen. Eller? Vad tycker du?

JAg har ej lustläst mallen, men det finns ingen mall som kan garantera att man finner alla ev fel i en byggand. Beror ju även på b-mannens kompetens. Mallens syfte är att ha med sig fel/risk-områden som är vanligast och mest kostsamma. Sen är det stor skillnad mellan en entreprenadbesiktning och en jordabalkbesiktning.

Ang jordabalkbesiktniong, där tycker jag att en b-manna-organisation skall hitta allt som kan upptäckas okulärt och som krävs av undersökningsplikten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.