Villa vista skrev:
Varför tror du att projen måste upplysa beställaren om gällande tillämpade normer?
Nja, om det t.ex. inte direkt går att projektera efter ngn rekommendation i ngn norm eller Standard och du förslår t.ex. ngn alternativ lösning så måste beställaren samtycka om det.

Om du t.ex. projekterar enl. rekommendationerna i en viss norm eller Standard och beställaren/ uppdragsgivaren vill avvika från detta måste du upplyssna honom om vad som står i standarden och begärsa ett skriftligt intyg om att du ska avvika från standarden på beställarens begäran.

jonmo skrev:
Denna blinda vurm för harmonisering förstår jag verkligen inte. Vad är det som får er att tro att det är en bra idé att exempelvis bygga likadant vid medelhavet som i Kiruna? Den lokala kunskapen om de lokala förhållandena, som byråkrater aldrig kommer kunna fånga, går därmed förlorad.

Jag håller med Hayek, styrning uppifrån är av ondo!
Nej, nej, du förstår helt fel. Det handlar inte (bara) om att bygga likadant, det handlar bland annat om t.ex. hur man kommer fram till vissa beräkningsresultat. Det handlar om att definiera minimikrav, det handlar om att underlätta för beställare och uppdragsgivare.

Tar vi ett Exempel från BBR. I BBR står t.ex.

6:321 Belysning
Belysning anpassad till den avsedda användningen ska kunna anordnas i byggnaders alla utrymmen. Kravet gäller byggnaden som helhet.

Allmänt råd
SS-EN 12464-1 kan användas vid belysningsplanering av arbetsplatser inomhus.

Antar vi t.ex. att du är projektör och måste projektera belysningen. Om du nu t.ex. inte använder SS-EN 12464-1 och uppdragsgivaren eller ngn myndighet hävdar plötsligen att belysningen som du projekterade INTE uppfyller kraven. Hur visar du att du har gjort rätt? Om du t.ex. inte har använt SS-EN 12464-1, hur har du gjort det och är metoden som du använde godkänd? Hur avgör tingsrätten om det blir tvist?

Redigerat:
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
jonmo skrev:
Denna blinda vurm för harmonisering förstår jag verkligen inte. Vad är det som får er att tro att det är en bra idé att exempelvis bygga likadant vid medelhavet som i Kiruna? Den lokala kunskapen om de lokala förhållandena, som byråkrater aldrig kommer kunna fånga, går därmed förlorad.
Nu är ju det här ett byggforum, så jag avgränsar mig till normer och standarder inom bygg/el/vvs.

Priserna för byggande har haft en hiskelig utveckling de senaste decennierna. En stor anledning till det tror jag står att finna i avsaknaden standardisering. Det är därför man "måste" köpa svenska eldosor, svenska vägguttag osv. Ett förhållande som har lett till ett oligopol inom många sektorer i byggbranschen.

Ett våtrum på träbjälklag är trots allt ett våtrum på träbjälklag både i Sverige, Tyskland och Italien. 1 meter snödjup är 1 meter snödjup både i Sverige och i Grekland.

• Gilla
Ewald och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag har gjort en del upphandlingar i mitt liv, och om offerten hänvisar till en avgiftsbelagd standard som inte är bifogad så åker hela anbudet direkt i papperskorgen.
Vilka upphandlingar var det? Knappast offentliga, eller?

Om du t.ex. projekterar enl. rekommendationerna i en viss norm eller Standard och beställaren/ uppdragsgivaren vill avvika från detta måste du upplyssna honom om vad som står i standarden och begärsa ett skriftligt intyg om att du ska avvika från standarden på beställarens begäran
Om normen är baserad kring en förordning tex brandkrav som du refererade till ovan då kan ju inte en beställare välja att frångå normen om inte den alternativa löningen är godkänd enligt förordning. Oavsett skriftligt intyg elelr ej så ansvarar projektören juridiskt för framtagna handlingar och att dessa följer lagar och förordningar.

@ Villa Vista

Exakt!! Så är det!

Ewald skrev:
Vilka upphandlingar var det? Knappast offentliga, eller?
Nej, då är det nog tvärtom. Upphandlaren anger ett antal standards som anbudsgivarna skall följa.

Senast var det nog ett serviceavtal där en anbudsgivare hänvisade till någon standard som vi skulle vara tvungna att köpa för att kunna utvärdera offerten. Det anbudet gick i runda arkivet.

"För Sverige skulle det betyda att man ska/bör använda SS när det är en upphandling enl. LOU"

Offentlig upphandling har ingenting med normerna att göra. Tex Lou är en lag som berör hur upphandlingsfärfarandet skall ske för att säkerställa fri konkurrens. Normer kan beröra arbeten eller utföranden för att säkra att dessa motsvarar vad förordning kräver. Men normerna kan också vara väl beprövade standardiserade anvisningar för tex utföranden men med ingen anknytning till förordning. Det är normalt enklare att hänvisa till tolerans, provning etc enligt ss xxx än att hitta på själv metoder.

mycke_nu skrev:
Nej, då är det nog tvärtom. Upphandlaren anger ett antal standards som anbudsgivarna skall följa.

Senast var det nog ett serviceavtal där en anbudsgivare hänvisade till någon standard som vi skulle vara tvungna att köpa för att kunna utvärdera offerten. Det anbudet gick i runda arkivet.
Ja, precis.

Vanligtvis är det projektören som även gör upphandlingen. Vid offentliga projekt finns det ju en förteckning över alla standarder som används.

Okej, vilken standard var det anbudsgivaren hänvisade till??

Villa vista skrev:
"För Sverige skulle det betyda att man ska/bör använda SS när det är en upphandling enl. LOU"

Offentlig upphandling har ingenting med normerna att göra. Tex Lou är en lag som berör hur upphandlingsfärfarandet skall ske för att säkerställa fri konkurrens. Normer kan beröra arbeten eller utföranden för att säkra att dessa motsvarar vad förordning kräver. Men normerna kan också vara väl beprövade standardiserade anvisningar för tex utföranden men med ingen anknytning till förordning. Det är normalt enklare att hänvisa till tolerans, provning etc enligt ss xxx än att hitta på själv metoder.
Ja, det stämmer i stort sett.

Men jag hade en diskussionen om nationella standarder eller normer ska tillämpas om staten bygger.
Fick olika svar. Vissa tyckte att man alltid ska tillämpa en nationell Standard eller en nationell norm om det finns en sådan, medan andra tyckte att man även kann tillämpa t.ex. en tysk VDI norm istället för den österrikiska ÖNORM.

Nja, ofta rådet det lite förvirring kring normer och standarder. T.ex. beräknas Infiltrationen (värmeförluster via Infiltration) helt annorlunda i ÖNORM H 7500 och i ÖNORM B 8110.

Nu är det ett Exempel med österrikiska normer, men bara att man förstår vad jag vill komma på.

Ewald skrev:
Okej, vilken standard var det anbudsgivaren hänvisade till??
Minns inte, men däremot kom jag ihåg att inte bjuda in dem till nästa upphandling som jag hade inflytande över..

mycke_nu skrev:
Minns inte, men däremot kom jag ihåg att inte bjuda in dem till nästa upphandling som jag hade inflytande över..
På företaget hade vi ett problem med ett företag som nämde 10 olika fabrikater (stora ventilationsaggregat) som alternativ i en offentlig upphandling. Men man får inte utsluta ngn fabrikat. Det vi betyder att måste ompröva om alla fabrikater är likvärdiga med den som vi nämde som exempel respektive om alla uppfyller kraven som ställs. Det är en del jobb kann jag lova ...

För företagen som ska göra ett jobb är det jätteviktigt att veta vad som gäller och att "veta sina uppdrag och skyldigheter".

Ett företag som inte vet vad som gäller och vilka arbeten det egentligen ska göras och vad som inte behöver göras löper stor risk att göra konkurs.

Så att ha tydliga definitioner på vad som ska göras och vad som inte behöver göras kan vara bra!

Man kan ju Delta i utvecklingen också. Har man synpunkter eller frågor kan man meddelta detta till kommittén, sen tar de upp det nästa gången när det är samträde ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.