Jag ska bygga ett räcke till en trapp. Dvs jag syftar alltså på räcket som ska förhindra att man trillar ner i trappen. Det är en trapphall med trapp både upp och ner. Så fallrisken är i princip obefintlig. Jag tror normen säger 90cm höjd i privatbostad. Men när jag riggar ett temporärt testräcke så känns det väldigt högt med 90cm. Rent estetiskt alltså. 83-85 cm ser och känns snyggt.

Vad har ni för höjd på era räcken egentligen?

90 cm. Känns inte högt.

K Kane skrev:
90 cm. Känns inte högt.
Allt hänger väl på proportioner. Jag har låg takhöjd. Räcket är också ganska kort. En rak bit på 2m. Sedan kokar det ju ner till stilen på räcket såklart. I det här fallet är det ett smidesräcke. Det är ju ingen idé jag ens försöker förklara hur det ska se ut.

Trappa med räcke 100 cm högt, modernt trä- och metallutformning, intill en hall med klinkergolv, garderob och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vårt räcke är 100cm högt.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
S
A Anderscurl skrev:
[bild]
Snyggt! Välkomnande hall!

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Vet du varifrån överliggarna i trä till räcket kommer ifrån?

Tack för info. Jag hade tänkt beställa från Herrljunga. Jag var nyfiken på om det fanns alternativ. Är du nöjd med ytbehandlingen? Oljad yta? Oljade du själv? Jag skulle ev vilja ha lite mörkare yta. Kanske kan man lägga på lite pigment i oljan. Eller ska jag välja mahogny kanske?

Vaxoljad med Osmo sidenmatt direkt från Herrljunga. Hallmöbeln och lite andra detaljer är behandlat med samma val av ytbehandling. Så vi har inte gjort något mer med överliggaren.
Vet inte hur det skulle bli med pigmenterad olja. Men vi gillar denna neutrala.

Jag har 87cm. Det känns väldigt lågt när man har småbarn som flyttar stolar och pallar nära...

Visst, säkerhetsaspekter och barnsäkerhet bör man beakta. Men med pallar och stolar hjälper väl knappast 30mm extra?

O Olf Oggler skrev:
Visst, säkerhetsaspekter och barnsäkerhet bör man beakta. Men med pallar och stolar hjälper väl knappast 30mm extra?
Nej, jag skulle vilja ha några decimeter

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.