4 890 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Normer och standarder
Sida 1 av 3
Hej!
Finns det någon som vill diskutera allt kring normer och standarder? Utvecklingen av dessa, hur man använder dessa, normer och standarder i avtal osv.
Finns det någon här som till och med själv är med i ngn kommitté? Normeringskommitté?
Skulle vara interessant att ta upp olika frågor och exempel.
Finns det någon som vill diskutera allt kring normer och standarder? Utvecklingen av dessa, hur man använder dessa, normer och standarder i avtal osv.
Finns det någon här som till och med själv är med i ngn kommitté? Normeringskommitté?
Skulle vara interessant att ta upp olika frågor och exempel.
En sak som i sig är jättebra är att EU-harmonisering leder till ökad standardisering och/eller bättre förankring av befintliga standarder. Vad som inte är lika roligt för oss gör-det-självare är när det kostar tusentals kronor att ta del av dessa standarder. Särskilt irriterande blir det när lagar och förordningar hänvisar till standarder som inte går att få tag på gratis eller åtminstone en peng som är rimlig för en privatperson. Då börjar det närma sig ett problem med rättssäkerheten tycker jag. Det mest graverande exemplet är väl ISO som är väldigt snåla med att bjuda på sina standarder. Andra organisationer har ju en betydligt mer öppen inställning.
Nä, när en standard är tvingande skall den också vara gratis tillgänglig för alla tycker jag.
Nä, när en standard är tvingande skall den också vara gratis tillgänglig för alla tycker jag.
Ja, EU harmonisering är bra. Men ett exempel. Om det Finns en EU Standard betyder det inte att man räknar på samma sätt i alla EU länder. Tar vi t.ex. EN 12831. I Sverige SS EN 12831
http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/bygginstallationer/centralvärme/ss-en-12831
I Österrike finns det - förutom ÖNORM EN 12831 även ÖNORM H 7500 som är ett nationellt tillägg till ÖNORM EN 12831.
Här är en artikel (tyvärr bara på tyska) som beskriver skillnader i EN 12831 mellan Österrike och Tyskland.
http://www.plancal.ch/fileadmin/website/ch/Presse/Fachartikel_Heizlast_nach_EN_12831.pdf
En annan sak är vad som gäller när man t.ex. projekterar en (offentlig) byggnad. Ofta finns det en förteckning av alla normer som används. Vad jag vet måste den som projekterar upplyssna uppdragsgivaren om ATT det finns en viss Standard som behandlar en sak (t.ex. att det finns en nationell standard). Vet inte hur det är i Sverige respektive vad som gäller då.
En standard utvecklas vanligtvis av en normeringskommitté. En europeisk Standard skickas ut till alla länder och alla länder får kommenterar den innan den slutligen blir godkänd. Så fungrar det vad jag vet.
Sen kan det finnas ett nationellt tillägg till EN standarden. (se mitt exempel).
http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/bygginstallationer/centralvärme/ss-en-12831
I Österrike finns det - förutom ÖNORM EN 12831 även ÖNORM H 7500 som är ett nationellt tillägg till ÖNORM EN 12831.
Här är en artikel (tyvärr bara på tyska) som beskriver skillnader i EN 12831 mellan Österrike och Tyskland.
http://www.plancal.ch/fileadmin/website/ch/Presse/Fachartikel_Heizlast_nach_EN_12831.pdf
En annan sak är vad som gäller när man t.ex. projekterar en (offentlig) byggnad. Ofta finns det en förteckning av alla normer som används. Vad jag vet måste den som projekterar upplyssna uppdragsgivaren om ATT det finns en viss Standard som behandlar en sak (t.ex. att det finns en nationell standard). Vet inte hur det är i Sverige respektive vad som gäller då.
En standard utvecklas vanligtvis av en normeringskommitté. En europeisk Standard skickas ut till alla länder och alla länder får kommenterar den innan den slutligen blir godkänd. Så fungrar det vad jag vet.
Sen kan det finnas ett nationellt tillägg till EN standarden. (se mitt exempel).
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Varför tror du att projen måste upplysa beställaren om gällande tillämpade normer?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Finns det hänvisning till ISO i lagar/förordningar? Det finns hänvisning till en/ss. Och ss är dyrt
Slulle inte säga att SS och ISO är samma skrot och korn. SS måste man följa medans ISO är något som företag certifierar sig till men finns inget krav för det. Sedan finns det med en uppsjö av olika ISO som man kan certifiera sig emot.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Vad grundar du påståendet på att ss måste följas?
Denna blinda vurm för harmonisering förstår jag verkligen inte. Vad är det som får er att tro att det är en bra idé att exempelvis bygga likadant vid medelhavet som i Kiruna? Den lokala kunskapen om de lokala förhållandena, som byråkrater aldrig kommer kunna fånga, går därmed förlorad.
Jag håller med Hayek, styrning uppifrån är av ondo!
Jag håller med Hayek, styrning uppifrån är av ondo!
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Eller inte därav frågan.
dock finns föreskrifter (tex elsäk vid provning) som anger tex ss men ger möjlighet till alternativ metod dock med samma kravställning.
Nja, samma diskussion hade jag idag. Tror det finns inget tydligt svar. En kollega tyckte att han även kann använda tyska VDI normer andra tyckte att det inte är tydligt och kanske lite "farligt".Villa vista skrev:
Svaret från en kille som själv utvecklar en standard och sitter med i flera normeringskommittéer tyckte att man alltid ska använda de aktuella ÖNORMer i Österrike (om sådana finns) och om Bundesvergabegesetz (motsvaarigheten i Sverige: LOU - lagen om offentlig upphandling) tillämpas.
För Sverige skulle det betyda att man ska/bör använda SS när det är en upphandling enl. LOU.
Normer och standarder är dock i princip rekommendationer och om lagen inte tydligen ställer krav att de ska tillämpas måste de inte tillämpas.
Redigerat: