Hej!

Kanske risk för uttjatat ämne, men behöver lite hjälp att välja laddbox då det börjar bli dags för elbil.

Jag är en stor förespråkare av öppna standarder, det brukar löna sig i längden med framtida möjligheter till tredjepartsintegrationer och andra smarta lösningar.
Vill ju såklart även kunna plocka ut lite statistik då de flesta appar brukar vara rätt värdelösa.

Såg att det finns någon "OCPP" standard, i olika varianter dessutom. Sen verkar vissa laddare ha egna lokala APIer också, någon med direkt MQTT stöd till och med.

Sen verkar väl V2G/V2X komma i vissa nya elbilar. Det lär inte vara aktuellt för egen del i dagsläget, men det lär väl garanterat vara på tapeten om man byter bil igen om 4-5 år.

Go-e (CORE) verkar ju vara ett föregångsexempel här med både API, V2G och smarta anslutningsalternativ. Får hoppas någon får in den i sortimentet snart bara.
Någon som grävt i detta nyligen och har tips på andra alternativ? 😀

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget att tillföra, men har samma fråga...

Attitudeswe
Skaffa en där du kan maxa effekttaxan genom att sätta en budget för huvudsäkringen och se till att nyttja budgeten maximalt.

Graf visar timvis energiförbrukning i kWh och kostnad i öre över dagen. Höga staplar mellan midnatt och 04:00, sedan lägre, med en peak vid 17:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Skaffa en där du kan maxa effekttaxan genom att sätta en budget för huvudsäkringen och se till att nyttja budgeten maximalt.
När har man någonsin det där problemet?
Min bil har ett 61 kWh batteri. Med min reseladdare så kör jag alltid lägsta effekt (6A = ca 3.8 kW) Har jag 50% kvar i batteriet så är det ju ändå fullt på morgonen.
Skulle batteriet vara helt tomt så kan man ju ladda med 10A, ca 6.5 kW. Startar man kl 23 så räcker ju även det för att det ska bli fullt på morgonen.

Jag har 20 A huvudsäkring och värmepumpen drar ca 10A på en fas när den är aktiv. Lägger vi på spisen + övrig el så börjar vi närma oss. Men här är ett exempel på laddning med 8A som startades ca 17:30.
En halvtimme senare så gick värmepumpen igång (på L3), ment trots lite matlagning runt 18:30 så är det fortfarande god marginal.
En graf som visar linjeström i ampere för tre faser (I1, I2, I3) över tid från kl 11:00 till 23:30. Visar variationer i strömstyrka.

Eftersom ingen verkar ha grävt i detta så har jag lagt lite tid nu under julledigheten. Jag konstaterar ju tyvärr att branchen är betydligt sämre än jag trodde, men folk har väl i regel inte koll på vad man köper och tänker inte längre än vad näsan räcker.

Flera tillverkare har väldokumenterade cloud-APIer. Det är positivt, men kräver också att laddaren är uppkopplad samt att ingen vet hur dessa bolag med tillhörande molntjänster fungerar om 10-15 år.
Helt plötsligt så står man där med en "dum" laddbox ("Lex Futurehome").

Extra komiskt är det att vissa tillverkare marknadsför sig som "framtidssäkra", när de i praktiken är raka motsatsen.

Laddboxar 2026

Dessa tillverkare och modeller är de som verkar "vanligast" från top 5 återförsäljare enligt Google:
Tabell över laddboxar med information om tillverkare, modell, API-stöd, OCPP och kommentarer.

go-e verkar överlägset bäst med både lokalt API, MQTT + Modbus. Allt är dessutom mycket bra dokumenterat. Dessutom har den stöd för V2X, lastbalansering, samt någon cloud-portal. Tror faktiskt inte den saknar någonting som någon annan tillverkare har. Nu återstår bara att någon leverantör ska få in denna i lager.

Ett wildcard är Garo, enligt hemsidan så ska det finnas ett API, men hur jag än googlar så hittar jag ingen information eller dokumentation. Jag har mailat deras support, men jämmfört med många andra tillverkare så ligger de långt efter iallafall i marknadsföring.

På botten hittar vi Defa, Tesla och Wallbox där man inte kan göra annat än att avråda från köp.

Hoppas det hjälper någon, och tipsa gärna om det finns fler laddboxar man borde ta med i listan.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
sandnabba sandnabba skrev:
Laddboxar 2026
Bra genomgång.

Har du sett om någon box går att köra lokalt (Bluetooth?) med tillverkarens app och utan koppling till moln/servrar? Har själv inte kunskap att sätta upp något med API / OCPP etc.

Det kanske är skillnad på möjligheterna att köra lokalt med enbart tillverkarens app beroende på om man behöver lastbalansering eller inte??

Prioriterar driftsäkerhet och vill ha det enklast möjligt med månadspris på elen och ladda på natten för att hålla nere kostnaden för effektabonnemang. Då räcker det att kunna ställa schema och laddström, behöver inte lastbalansering.

L Lundstroem1 skrev:
Bra genomgång.

Har du sett om någon box går att köra lokalt (Bluetooth?) med tillverkarens app och utan koppling till moln/servrar? Har själv inte kunskap att sätta upp något med API / OCPP etc.

Det kanske är skillnad på möjligheterna att köra lokalt med enbart tillverkarens app beroende på om man behöver lastbalansering eller inte??

Prioriterar driftsäkerhet och vill ha det enklast möjligt med månadspris på elen och ladda på natten för att hålla nere kostnaden för effektabonnemang. Då räcker det att kunna ställa schema och laddström, behöver inte lastbalansering.
Bra poäng! Det där var ju en parameter man egentligen borde ha tagit med, då det också är en variant av lokal styrning utan molnuppkoppling. Det kräver ju visserligen en app från tillverkaren, men en sådan kan man ju ofta installera i efterhand även om tillverkaren försvinner.

Jag har tyvärr inte kollat på detta i detalj, men go-e levererar där också:
Infographic showing go-e's charging box features: local control via Bluetooth, WLAN, RFID, HTTP API, and support for OCPP 1.6 and Modbus TCP.

Hela laddboxen är verkligen designad för att fungera utan uppkoppling, så ytterligare pluspoäng åt go-e.

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Amina S är den enklaste laddboxen jag hittat.

Inget moln, ingen app, endast Zigbee och Bluetooth LE för kommunikation.
Vred för att ställa in max laddström under fronten.

Vill man ha nåt mer än liknande en vanlig mobilladdare, så får man fixa det själv.

Attitudeswe
Klart man vill ha en effektvakt som kan maxa nätägarens effektbudget. Att bara sätta en fast ström gräns kommer kosta hundralappar i månaden.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Klart man vill ha en effektvakt som kan maxa nätägarens effektbudget. Att bara sätta en fast ström gräns kommer kosta hundralappar i månaden.
Kan du rekommendera en tråd som visar att/hur snabbt man tjänar in investeringen på laddstation + "smart" reglering, och att det fungerar i praktiken, dvs att bilen är laddad när man behöver den?

Attitudeswe
Det hänger ju på hur nätägaren utformar effektavgiften. Är det helt fritt nattetid behövs ingen avancerad styrning. Men kostar det 100kr/kW även på natten så vill man ju ligga såhär (fick betalt 02-03 för att ej fylla budget):

Screenshot_20260512-052221.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla trådar handlar om.problem. För oss där det funkar behövs ingen tråd. Jag laddar 2 bilar med 4000mil och kan ha så tight effektbudget som ovan och ändå ha laddad bil.

Laddbox behövs om man kör sin bil mer än 1000mil/år. En kompetent box kostar inte ner än 5000kr installerat och klart. Easee och Zaptec är väl de vanligaste kompetenta boxarna på marknaden. När det är tid som är dyrt varför slänga bort pengar på en dum box?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.